ČLÁNOK


,

Zisky utopené v licenciách
25. októbra 2002

V Českej republike ste odštartovali úspešnú kariéru marketingového riaditeľa Radiomobilu. Na začiatok preto trochu osobná otázka. Čo vás viedlo k takej radikálnej zmene a k rozhodnutiu prijať funkciu v EuroTeli Bratislava?

Moje rozhodnutie chápem ako logické pokračovanie toho, čo som začal v Radiomobile a čo by som chcel, aby sa podarilo aj v EuroTeli. Jednoducho, posunul som sa z postu šéfa marketingu na post, kde nesiem zodpovednosť za celú firmu. Môj background je marketing a myslím si, že je to presne to, čo EuroTelu doteraz chýbalo, a dôvod, prečo si vybral človeka s takýmto zameraním.

Poznať skúsenosti českého trhu, ktorý je v oblasti mobilnej komunikácie predsa len o krok vpredu, je iste výhodou…

Skúsenosť zo zavádzania nových produktov a služieb, samozrejme, mám. Dnes preto viem, ktoré služby či segmenty trhu a akým tempom sa v Česku ujali, prípadne boli neúspešné. To považujem za veľkú výhodu, najmä ak ide o takú zložitú brandžu, akou je mobilná komunikácia. Prekrýva sa tu technológia, marketing smerujúci k obrovskému počtu zákazníkov a nesmierne silná konkurencia.

Mohli by ste porovnať český a slovenský mobilný trh, prípadne upresniť postavenie Slovenska v kontexte krajín V4?

Čo sa týka percenta populácie používajúcej mobilný telefón je český trh naozaj trochu vpredu. Penetrácia tam dosahuje až 75 percent. Slovensko na tom však nie je s 50 percentami oveľa horšenie. Medzi krajinami Visegrádskej štvorky za nami nasleduje napríklad Poľsko. Naozaj sa nemáme za čo hanbiť. V najbližších mesiacoch pritom očakávame ďalší rast penetrácie. Myslím si, že už za rok by sme mohli dobehnúť náskok Česka.

EuroTel bol prvým operátorom mobilnej siete na Slovensku. Napriek tomu sa mu nepodarilo zúročiť túto výhodu vo svoj prospech. V čom vidíte príčinu?

Ak sa mám vrátiť k minulosti, neformuloval by som to tak, že sa niekde stala chyba a že musel prísť do firmy nejaký záchranca. EuroTel bol vždy technologickým lídrom, ktorý sa orientoval na náročných zákazníkov, najmä z oblasti biznisu, a nepodliehal tendencii získavať klientov lacnými akciami.

To však vyplývalo skôr z prirodzených okolností než zo zámeru. Veď mobilné telefóny si do vstupu konkurenčného operátora mohli dovoliť naozaj iba manažéri a finančne dobre situovaní klienti…

Áno, čiastočne máte pravdu. Preto sa dnes musíme posunúť a dokázať, že sme rovnako zmysluplnou firmou aj v iných segmentoch. Že sme schopní ponúknuť konkurencieschopnú službu nielen pre firemných zákazníkov, ale aj pre bežných spotrebiteľov. To tu doteraz absentovalo. Tvrdo však pracujeme, aby sa to zmenilo a aby to pochopili aj naši potenciálni klienti. Dodnes sa totiž stále stretávame s mylným názorom, že EuroTel je drahý.

To je asi nepriaznivá bariéra. Kde sa teda stal omyl, keď tvrdíte, že to tak nie je?

V minulých dvoch rokoch nebol tento imidž firmy dostatočne vyvrátený. Som však presvedčený, že už v tomto roku sa nám podarilo otvoriť zákazníkom oči. Uviedli sme na trh v rýchlom slede niekoľko balíkov služieb, ktoré prijali klienti veľmi pozitívne. Mnohé z nich pritom ponúkame ako jediný operátor na Slovensku. Koncept partnerských kariet je toho dôkazom. Je len na nás, aby sme naše benefity vedeli aj odkomunikovať.

Prečo EuroTel už v minulosti nevyužil tieto motivačné metódy, keď bolo celkom zrejmé, že z nich konkurencia naplno profituje?

Je mi ťažké súdiť, prečo EuroTel v minulosti neurobil to či ono. Z jednoduchého dôvodu: vyjadroval by som sa k niečomu, čo nepoznám. Ako nový riaditeľ sa pozerám do budúcnosti a môžem povedať, že máme jasnú predstavu, ako pôjdeme ďalej.

Má teda ešte EuroTel ašpirácie získať post najväčšieho slovenského mobilného operátora?

Naším cieľom nie je získať za každú cenu väčšinu zákazníkov. Naším cieľom je byť preferovaným operátorom vďaka dobrému pokrytiu signálom, najvyspelejšej sieti, cene a kvalite zákazníckych služieb. A to, či nám to prinesie v niektorom segmente 70 percent a v niektorom len 40 percent zákazníkov, je druhoradá vec. Podiel na trhu dnes nie je meradlom úspešnosti. Priority sú niekde úplne inde. Počet ľudí, ktorí k vám prídu, je totiž možné pomerne ľahko ovplyvniť. Napríklad extrémnymi dotáciami mobilných telefónov. Tým síce vzbudíte dojem, že mobilný telefón je bezcenná záležitosť, no potom zistíte, že ľudia sú prekvapení nutnosťou platiť za mobilné služby.

Keď hovoríme o počtoch zákazníkov, domnievam sa, že vzhľadom na relatívne vysokú penetráciu trhu už nie je veľa priestoru na zvyšovanie výkonnosti mobilného trhu kvantitatívnymi metódami. Kde sú rezervy do budúcnosti?

Slovenský trh bude ešte rásť. Znamená to, že stále budú pribúdať zákazníci, ktorí doteraz nevlastnili mobilný telefón. Do konca roka by mohol vzrásť na 55 až 60 percent. Tento rast však už nikdy nebude taký ako v minulosti. Ďalší potenciál tkvie preto v schopnosti pracovať s vlastnou zákazníckou základňou. Vedieť klientom ponúknuť nové mediálne, informačné či bankové služby, ktoré by zvyšovali výnosy na zákazníka.

Nemyslíte si, že by mobilná sieť mohla v budúcnosti čiastočne suplovať úlohu pevných liniek? Nie je aj tu priestor na konjunktúru mobilných operátorov?

Úloha mobility v živote ľudí stúpa. Životný štýl je založený na väčšej rýchlosti, flexibilite a slobode. Tu je mobilný telefón pre zákazníka oveľa vhodnejším partnerom než fixná linka. My však vedome do rozhodnutia zákazníkov vstupovať nemôžeme. Z môjho pohľadu má však pevná linka tiež svoju nezastupiteľnú funkciu, napríklad vďaka rýchlemu prístupu na internet. Takže si myslím, že aj v budúcnosti sa budú mobilná a pevná sieť vhodne dopĺňať.

Saturácia trhu môže so sebou priniesť aj isté riziká. V takomto prostredí už totiž nebudú operátori motivovaní napríklad k ponuke dotovaných telefónov. Nemôže to viesť v budúcnosti k zvyšovaniu taríf za mobilnú komunikáciu?

Cena je jedna vec, druhá je hodnota, ktorú zákazník za svoje peniaze dostane. Takže som presvedčený, že vývoj nepôjde smerom k znižovaniu taríf, ale k zvyšovaniu hodnoty služieb. Už teraz sú totiž slovenské tarify za mobilnú komunikáciu jednými z najnižších na svete. Slovenský zákazník sa nemá v tomto smere čoho obávať. Navyše, dostane nové možnosti, ako využívať svoj mobilný telefón.

Vo svete panuje určitá dezilúzia z toho, že zákazníci mobilných operátorov nevyužívajú mobilné telefóny mimo hlasovej služby v takej miere, ako by si to prevádzkovatelia sietí predstavovali. Dátové služby či prístup na internet tvoria zatiaľ nie veľmi významnú položku v obrate…

Je to problém nevhodného paketovania týchto služieb do taríf a aplikácií s daným mobilným telefónom. Našou úlohou preto bude zabaliť všetko tak, aby sedel telefón, cena a aplikácia, či už sa volá mobilná kancelária, alebo GMS banking. Musím však povedať, že na Slovensku nevidíme dramatické rozdiely vo využívaní nových dátových služieb v porovnaní s inými európskymi krajinami. Navyše som presvedčený, že dopyt po dátových službách bude postupne stúpať s ďalším rozvojom podnikateľského sektora.

Ak hovoríme o dátových službách, nemožno nespomenúť multimediálne obrazové MMS správy, ktoré sprevádzkoval EuroTel ako prvý v auguste tohto roka. Aké sú prvé reakcie?

Nové technológie sprevádzajú často veľké očakávania, ktoré sa nemusia vždy naplniť. Možno to dokumentovať na službe WAP, ktorá sa presadzovala oveľa pomalšie, než sme si predstavovali. Naopak, pri MMS – takzvaných obrazových správach – nás prekvapil spontánny záujem, no celý rozvoj závisí od ponuky a cenovej prístupnosti telefónov podporujúcich MMS. Je to vo svete bežný problém, keď technológia operátora často predbehne trh s mobilnými telefónmi. Verím však, že v dohľadnom čase budú na trhu cenovo akceptovateľné mobilné telefóny schopné prenášať „ememesky“ a že mnoho ľudí sa pri výbere nového koncového prístroja rozhodne pre telefón s podporou MMS. Je to rovnaké ako s autami. Určite dnes dáte prednosť modelom s airbagmi či ABS pred tými bez nich. Navyše, napadá mi množstvo aplikácií MMS pre praktické stránky života. Od posielania digitálnych fotografií z dovolenky až po prenos fotodokumentácie priamo z miesta dopravnej nehody, ktorú agent poisťovne pošle do centrály. Okrem využiteľnosti tejto technológie však MMS správy znamenajú pre EuroTel potvrdenie postavenia na trhu ako technologického lídra. Aj keď pre nás nebude služba v najbližšom období finančne zaujímavá, považujeme za svoju povinnosť sprístupniť zákazníkom najširšie portfólio služieb na úrovni vyspelých mobilných trhov v zahraničí.

Spolu s MMS očakávali zákazníci aj sľubované spustenie technológie „dvaapoltej“ generácie GPRS. Kedy sa začne jej komerčná prevádzka?

Treba zdôrazniť, že GPRS nie je nič iné ako nosič technológie, ktorá umožňuje pohodlnejší a rýchlejší mobilný prístup k dátam. Už sme GPRS otestovali a zaviedli na slovenskom trhu tým spôsobom, že cez náš WAP-ový mobilný portál je zákazník schopný pristupovať k informáciám. Pokiaľ ide o GPRS a prístup na celý internet, ten je už v súčasnosti realitou. Potvrdzuje sa, že záujem o GPRS bude v čase adopcie novej technológie v absolútnej prevahe na strane firemnej klientely. Tých, ktorí potrebujú mobilný telefón na to, aby zvýšili produktivitu svojej práce. Všetko chce svoj čas. Od januára tohto roka ponúkame ako jediní na trhu aj službu High Speed Data založenú na technológii HSCSD, takže už čoskoro si budú môcť naši zákazníci vybrať tú technológiu, ktorá im bude väčšmi vyhovovať.

Vysokovýkonné siete tretej generácie UMTS sú ešte aj vo vyspelých krajinách len v štádiu raného rozvoja. Navyše, v súvislosti s nimi sa ozývajú skeptické hlasy vzhľadom na astronomické investície a nejasnú návratnosť. EuroTel už uhradil prvú licenčnú splátku za UMTS. Má však takáto technológia vôbec šance na takom malom trhu?

Schopnosťou uzavrieť kapitolu licenčného konania a schopnosťou splatiť prvú splátku EuroTel jasne dokladoval svoju finančnú stabilitu, ktorá pramení z príslušnosti k najsilnejším medzinárodným mobilným skupinám. Máte však pravdu, že sa ozýva čoraz viac otázok, či je UMTS to, čo v krátkom čase zmení dramatickým spôsobom používanie mobilného telefónu, a či investície operátorov do UMTS dospejú do obdobia návratnosti? Domnievam sa, že tieto obavy sú namieste. Operátori si musia veľmi dobre rozmyslieť, kedy a s akým portfóliom služieb začnú. Licencia nám stanovuje sprístupniť sieť UMTS najneskôr začiatkom roku 2006, a tak môžem povedať len toľko, že sa na to veľmi dôsledne pripravíme.

Aj keď spoločnosť Profinet neuhradila v stanovenom čase prvú licenčnú splátku za prevádzkovanie ďalšej mobilnej siete na Slovensku, téma tretieho mobilného operátora je stále živá. Mnohí považujú jeho šance za nulové. Zákazník by väčšiu konkurenciu len a len privítal…

Tretí operátor na Slovensku je v súčasnej situácii ekonomicky nereálna záležitosť. Treba zvážiť, či mať radšej troch živoriacich hráčov, alebo dvoch natoľko silných, aby si mohli dovoliť systematicky investovať do nových technológií a držať krok s vývojom v mobilne najvyspelejších krajinách. Za pravdu mi dáva množstvo precedensov vo svete. Ak existujú realistické prognózy, že aj v najbohatších štátoch majú šancu na prežitie maximálne traja operátori, tak mi nijako nevychádza odpoveď na otázku, ako by sa mohol na malom Slovensku uživiť ďalší prevádzkovateľ mobilnej siete.

Pokiaľ však viem, obaja mobilní operátori dosiahli v tomto roku výrazne lepšie hospodárke výsledky než vlani. Zvýšil sa nielen obrat, ale aj zisk a výnosy na jedného zákazníka. Tu by predsa mohol existovať určitý priestor.

To nie je také jednoduché. Zisky mobilných operátorov sa doslova vyparili, pretože museli platiť za licencie štátu, pričom sa prvé tržby z UMTS objavia až v roku 2006. Nás to stálo jeden a pol miliardy korún, takže v tomto roku ani nepočítame s nejakým pozitívnym tokom peňazí z EuroTelu. A to nie je všetko. Len v tomto roku sme investovali do rozvoja siete štyri miliardy korún. Vzhľadom na to, že investície si vyžadujú určitú návratnosť, nevidím možnosť, ako by tretí mobilný operátor mohol ponúkať rovnako kvalitné služby.

Ing. Rober Chvátal

Vek: 34 rokov

Vzdelanie: Vysoká škola ekonomická, Praha, zahraničný obchod


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

29. 4. 2024

USD 1,072 0,001
CZK 25,175 0,011
GBP 0,855 0,002
HUF 391,640 0,640
CAD 1,464 0,000

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS