V 21. storočí môžu krajiny profitovať z jednoduchších daňových systémov pre podnikateľské subjekty /1/
Nová štúdia, ktorú spoločne vydali Svetová banka, spoločnosť IFC a firma PricewaterhouseCoopers, uvádza, že daňové úrady na celom svete reorganizujú daňové systémy znižovaním daní, zjednodušovaním administratívnych procesov a modernizovaním platobných systémov. Paying Taxes 2009 („Platenie daní v roku 2009“), tretia výročná štúdia v poradí, by mala podnietiť ďalší dialóg medzi vládami a podnikateľskými subjektmi ohľadom zdokonalenia daňových systémov
Štúdia čerpá zo správy Doing Business 2009 („Podnikanie v roku 2009“), ktorá meria jednoduchosť platenia daní pre stredne veľké domáce spoločnosti v 181 krajinách, analyzuje daňové systémy a sleduje s tým spojené reformné snahy. Tie sa týkajú dane z príjmov právnických osôb („DPPO“), zamestnávateľom platených odvodov na sociálne zabezpečenie, dane zo mzdy, dane z nehnuteľností, dane z prevodu nehnuteľností, dane z dividend, dane z výnosov finančného majetku, dane z finančných transakcií, dane z odpadu a dane z motorových vozidiel resp. cestnej dane. Štúdia obsahuje príklady toho, ako 18 krajín využilo údaje z predošlých globálnych správ Doing Business o podnikaní a nahliada do diskusií s vládami a inými zainteresovanými stranami, ktoré boli vyvolané predchádzajúcimi štúdiami Paying Taxes o platení daní. 
Projekt Doing Business o podnikaní pracuje s modelovou spoločnosťou a hodnotí daňové systémy podľa troch ukazovateľov. Prvým je celková sadzba dane – metodika na jej výpočet využíva všeobecné princípy rámca PricewaterhouseCoopers pre celkové daňové odvody (PricewaterhouseCoopers Total Tax Contribution) a uplatňuje sa na všetky dane, ktoré podnikateľské subjekty platia. Ukazovateľ celkovej daňovej sadzby určuje výšku všetkých daní, ktorými sú podnikateľské subjekty zaťažené, a je vyjadrený percentom z obchodného zisku. Druhým ukazovateľom je množstvo času potrebného na splnenie všetkých hlavných daňových povinností a tretím počet daňových platieb. Modelová spoločnosť je domácou výrobnou a maloobchodnou firmou strednej veľkosti, ktorá je vybraná zámerne tak, aby sa s jej podnikateľskou činnosťou mohli stotožniť firmy na celom svete. Je daná štandardná vzorka faktov, takže generované daňové ukazovatele možno porovnávať v rozličných odlišných ekonomikách bez toho, aby boli výrazne deformované stimulmi a úľavami pre špecifické odvetvia. Ide o jednoduchý domáci podnikateľský subjekt kvôli tomu, aby ťažisko výsledkov spočívalo výlučne na lokálnom daňovom systéme.
Štúdia Paying Taxes 2009 konštatuje, že v roku 2007/08:
·          36 krajín uľahčilo platenie daní. Tohtoročným najväčším reformátorom sa stala Dominikánska republika. V roku 2007/08 znížila sadzbu DPPO z 30% na 25%, zrušila niekoľko daní (vrátane kolkových poplatkov), znížila daň z prevodu nehnuteľností a zaviedla on-line systém podávania daňových priznaní a úhrady dane. Na druhom mieste sa umiestnila Malajzia. V nasledujúcej tabuľke je uvedených prvých ako aj posledných 10 krajín z celkového poradia podľa komplikovanosti platenia.
Kde je ľahké platiť dane – a kde nie?
| 
 Najľahšie  | 
 Poradie  | 
 Najťažšie  | 
 Poradie  | 
 | 
| 
 Maldivy  | 
 1  | 
 Panama  | 
 172  | 
 | 
| 
 Katar  | 
 2  | 
 Jamajka  | 
 173  | 
 | 
| 
 Hongkong, Čína  | 
 3  | 
 Mauretánia  | 
 174  | 
 | 
| 
 Spojené arabské emiráty  | 
 4  | 
 Gambia  | 
 175  | 
 | 
| 
 Singapur  | 
 5  | 
 Bolívia  | 
 176  | 
 | 
| 
 Írsko  | 
 6  | 
 Venezuela  | 
 177  | 
 | 
| 
 Saudská Arábia  | 
 7  | 
 Stredoafrická republika  | 
 178  | 
 | 
| 
 Omán  | 
 8  | 
 Konžská republika  | 
 179  | 
 | 
| 
 Kuvajt  | 
 9  | 
 Ukrajina  | 
 180  | 
 | 
| 
 Kiribati  | 
 10  | 
 Bielorusko  | 
 181  | 
 | 
                              
Pozn.: Pozície v rebríčku sú priemerom umiestnenia krajiny podľa počtu platieb, času a celkovej sadzby dane. Podrobnosti viď Data notes
                                Zdroj: Databáza správy Doing Business
Susan Symons, partnerka PricewaterhouseCoopers LLP, vraví: „Reforma DPPO mala pozitívny dopad na vládu a podnikanie vo viacerých krajinách, no napriek tomu by sa celkový prínos mohol znásobiť, ak by sa na daňovú reformu hľadelo v celej jej úplnosti. Daňová reforma by sa mala týkať všetkých daní, ktoré podnikateľské subjekty platia – nielen dane z príjmov právnických osôb. Mala by postihovať všetky administratívne aspekty a vzťahy medzi vládou a podnikateľskou sférou vo všeobecnosti. Tie sú rozhodujúce pre efektívne daňové systémy.“
Rita Ramalho, ekonómka spoločnosti IFC zo skupiny Svetovej banky, uvádza: „Krajiny znižujú komplikovanosť svojich daňových systémov a znižujú bremeno nákladov pre podnikateľské subjekty. Od roku 2004 sa priemerná celková sadzba dane znížila o 3% a čas potrebný na splnenie daňových povinností sa skrátil o 5%. Toto reformné úsilie môže rozšíriť základ dane a zvýšiť daňové výnosy.“
·         Najpopulárnejšími reformami bolo znižovanie sadzieb DPPO (21 krajín) a zdokonalenie efektívnosti systémov na elektronické podávanie daňových priznaní a úhradu daní (12 krajín).
| 
 5 najčastejších reformných znakov pri platení daní  | 
|||||
| 
 Reformy obsahujúce dané znaky od DB2006 (%)   | 
|||||
| 
 | 
 | 
||||
| 
 Zníženie sadzieb DPPO  | 
 7171%  | 
||||
| 
 | 
 | 
||||
| 
 Zjednodušenie procesu platenia daní  | 
 22%  | 
 | 
|||
| 
 | 
 | 
||||
| 
 Revidovaný daňový zákon  | 
 19%  | 
 | 
|||
| 
 | 
 | 
||||
| 
 Zrušenie daní  | 
 17%  | 
 | 
|||
| 
 | 
 | 
||||
| 
 Zníženie sadzieb dane zo mzdy alebo odvodov  | 
 14%  | 
 | 
|||
Pozn.: Reforma môže zahŕňať niekoľko reformných znakov
Zdroj: Databáza správy Doing Business
Pokračovanie  v budúcom vydaní Profini






