ČLÁNOK


,

Účasť je nanič, vyhrať treba!
19. augusta 2003

Hospodárska súťaž je neolympijská disciplína vyznavačov zlej interpretácie olympijskej myšlienky. Myslia si, že v konečnom dôsledku by hra nemala mať víťaza, počíta sa účasť. V disciplíne telekomunikácie donedávna boli pravidlá jasné, víťazil najlepší. Bol sám a bolo mu dobre. Čokoľvek urobil, bolo vždy na prospech. O zneužití monopolu sa nemohlo hovoriť, lebo sloboda voľby ostala zachovaná. Človek mal na výber: volať z telefónneho prístroja alebo z okna. Efekt bol často rovnaký.

Oficiálnym motívom na privatizáciu telekomunikačného podniku bolo…nik si už nespomenie, ibaže by za dôvod považoval premenu štátneho monopolu na súkromný. To sa podarilo. Nik už neupodozrieva štát, že zle narába so ziskom, lebo benefit plynie inam. Štát sa už iba s dôkladnou starostlivosťou stará o to, aby telekomunikačnému drakovi nevychladla postieľka.

Mobilný telefón prestal byť roztopašou zlatej mládeže. Do zhovievavého nadhľadu telekomunikačného podniku sa postupne primiešali obavy. Čo im káble stačili, presviedčali šéfovia o radosti, že prišla konkurencia. Pevná linka je pevná linka, kým budú ľudia používať a zneužívať telefóny, nič sa nedeje. Nedala sa už však prežrieť skutočnosť, že mobilný operátor ponúkol program, ktorý časti zákazníkov dokáže nahradiť pevnú linku. Radosť z konkurencie sa premenila na hystériu.

Slovenské telekomunikácie dosiahli na súde zákaz porovnávacej reklamy na produkt Orange. Je pekné ak ktokoľvek dbá o čistotu trhu, ibaže trh komukoľvek neuverí. Naliehavé tvrdenia o tom, že Orange diskriminuje Slovenské telekomunikácie vyzneli ako veľmi nepodarený žart, nik sa nepobavil, všetci sa iba smiali. Je málo pravdepodobné, že telekomunikačný podnik stiahol žalobu preto, že sa mu konkurenta uľútilo. Rovnako málo pravdepodobné je, že Slovenské telekomunikácie uznali cudzí úspech a pripravujú výrazné zníženie cien vlastných služieb.

Porovnávacia reklama je pomerne šmykľavá pôda. Má síce pravidlá, ale vo výsledku vždy konkurenta vytočí. Porovnávanie obmedzené na prímer s čímkoľvek bežným je bezzubé. Porovnávacia reklama je dobrá, lebo často odhalí aj celkom nečakané súvislosti. Napríklad nedostatok sebavedomia.

Porovnávacia reklama je aj nebezpečná. S niektorými produktami a firmami sa neradno porovnávať.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

29. 9. 2020

USD 1,170 0,003
CZK 27,148 0,015
GBP 0,910 0,005
HUF 365,700 1,580
CAD 1,566 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS