ČLÁNOK


,

Tender na slovenský spôsob
22. novembra 2002

Piaty bratislavský most ešte stále nezačali stavať, hoci od podpísania úveru od Európskej investičnej banky uplynul takmer rok a od 12. augusta tohto roku je známy aj predbežný víťaz tendra na zhotoviteľa mostného telesa. Radnica si pod tlakom komplikovanej dopravnej situácie v hlavnom meste uvedomuje dôležitosť ďalšieho spojenia z petržalskej strany do centra a logicky tlačí na skoré podpísanie zmluvy s víťazným slovensko-rakúskym konzorciom okolo Doprastavu, a. s. Robí tak napriek výhradám a súdnym podaniam druhého rakúsko-slovenského konzorcia Alpine Bayreder Bau GmbH. Napokon, spory môžu trvať roky, mesto most potrebovalo už včera. Dôvod, prečo Metro, a. s., ako investor nepodpísalo zmluvu s Doprastavom, je prekvapujúci – stavebné povolenie, presnejšie viac ako rok známe stanovisko Vodární a kanalizácií.

Náročný na priestor

Víťaznému riešeniu výstavby mosta sa okrem podozrivo nízkej ceny (2,3 mld. Sk) najčastejšie vyčíta, že je náročné na priestor. Mostné teleso plánuje Doprastav zhotoviť v bazéne (umelej zátoke) na ľavom brehu Dunaja a pomocou lodných sústav ho naplavením spoja s petržalským brehom. Okrem toho, že preprava ťažkého nákladu predstavuje značné riziko a v záverečnej fáze obmedzí lodnú dopravu na rieke, musí mať stavebná firma počas zostrojovania mostného telesa k dispozícii aj spomínaný bazén. Časť odborníkov sa čudovala, že Doprastav, a. s., prišiel s riešením, aké bolo preferované skôr v minulosti, kým dnes väčšina stavbárskych spoločností uprednostňuje jednoduchšie postupy. Komisia však raz rozhodla, Európska investičná banka odobrila, magistrát nástojil, no až keď sa schyľovalo k podpisu zmluvy, vysvitlo, že s takýmto riešením sa nerátalo ani pri vybavovaní stavebného povolenia. Vodárne a kanalizácie totiž 3. augusta 2001 vydali stanovisko, ktorým odmietli zásah do ľavého brehu Dunaja. V priebehu tendra na toto stanovisko nikto neupozornil.

Námestník primátora pre dopravu František Dej sa domnieva, že ide o technický problém. Povedané aj inak, Doprastav potrebuje k stavbe bazén, tak ho bude mať.

Menej sa to už pozdáva porazenému konzorciu, ktorého riešenie výstavby mosta nemalo nároky na zásahy do ľavého brehu Dunaja. Právny zástupca konzorcia Alpine – ZIPP Miloslav Šimkovič poukazuje na to, že od augusta uplynulého roku bolo známe, že nie je možné vybudovať bazén na ľavom brehu rieky, napriek tomu to pri posudzovaní súťažných návrhov nikto nezohľadnil. K argumentom, že tender bol netransparentný a neprofesionálny, pribudol teda ďalší.

Bolo aj iné riešenie

Dnes už bývalý predseda výberovej komisie Vladimír Kovalčík sa v tejto súvislosti vyjadril, že existovalo aj iné riešenie, ktoré by natoľko nepoburovalo súťažiace konzorciá a verejnosť. Sporná súťaž by sa nevyhodnotila, všetkým zúčastneným by poskytli spomínané stavebné povolenie, informovali by ich o zmenách, ktoré z neho vyplývajú a vyhlásilo by sa tretie kolo súťaže s novými ponukami.

„Pôvodné podmienky by zostali nezmenené, ale komisia by vedela, v ktorých prípadoch by bolo možné kandidátov vylúčiť,“ hovorí. Valné zhromaždenie Metra, a. s., kde je väčšinovým akcionárom hlavné mesto SR Bratislava (66 percent), však rozhodlo, aby sa čo najskôr začalo s výstavbou mosta. V. Kovalčíka, ktorému valné zhromaždenie 14. októbra tohto roku vyčítalo, že neplnil uznesenie o výstavbe mosta Košická a nepodpísal zmluvu o diele s predbežným víťazom tendra, vo funkcii predsedu Predstavenstva spoločnosti Metro nahradil Ladislav Csáder z bratislavského Dopravoprojektu (dodávateľ projektu most). Primátor Bratislavy Jozef Moravčík od neho očakáva, že celá záležitosť už dostane rýchlejší spád, čím myslí, že sa podpíše zmluva a začne sa s výstavbou mosta.

Ak by sa skomplikovala situácia na niektorom z doterajších mostov cez Dunaj, čo je dosť pravdepodobné, postihne meškanie výstavby mosta Košická najviac obyvateľov. Pripomeňme, že most sa mal začať stavať najskôr na prelome rokov 2001/2002, potom 1. júla tohto roku. Straty idúce do miliónov však pociťujú už teraz dodávatelia.

Škandál oddialila EIB

Komplikovaný priebeh tendra, ktorý už mesiace sprevádzajú obvinenia o nekorektnosti výberu dodávateľa, zmene systému hodnotenia a nátlaku na hodnotiacu komisiu, nevyvoláva dobrý dojem o Slovensku v zahraničí. Európska investičná banka preto prostredníctvom svojho viceprezidenta Wolfganga Rotha na mimoriadnej tlačovej besede v Bratislave vyhlásila, že tender bol transparentný a pôžičku poskytne. Medzinárodný škandál tým oddialila. Rakúska firma Alpine Mayreder Bau GmbH, líder druhého združenia, požiadala však komisiu pre verejnú súťaž Európskej komisie o preverenie verejnej súťaže na zhotoviteľa mosta Košická, ako aj s tým spojeného oprávnenia financovať zo zdrojov EIB projekt víťazného združenia. Takže kauza sa na medzinárodnej scéne predsa len ocitla.

Primátor Bratislavy J. Moravčík tvrdí, že nemá význam vracať všetko späť a vypisovať nový tender. Jeho nástupca zrejme bude mať na veci podobný názor, lebo postavenie mosta sa stáva aj vecou prestíže otcov mesta.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

2. 5. 2024

USD 1,070 0,002
CZK 25,090 0,050
GBP 0,855 0,001
HUF 388,980 1,700
CAD 1,468 0,001

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS