ČLÁNOK




Slovensko plní väčšinu prístupových kritérií
10. októbra 2002

Dokument obsahuje podrobné hodnotenie prípravy v jednotlivých kapitolách, do ktorých je pre potreby prístupových rokovaní rozdelená európska legislatíva. V každej z nich vymenúva konkrétne veci, ktoré musí Slovensko urobiť, aby bolo plne pripravené na vstup do EÚ.Profini prináša prehľad hodnotení v kapitolách voľný pohyb tovaru, voľný pohyb osôb, voľné poskytovanie služieb, voľný pohyb kapitálu a právo obchodných spoločností a ďalších.

1. VOĽNÝ POHYB TOVARU

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko vo všeobecnosti zaznamenalo dobrý pokrok. Zosúladenie s eurolegislatívou primerane pokročilo a administratívne kapacity sú prevažne vyhovujúce.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby však Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí sa sústrediť na zosúladenie v oblasti motorových vozidiel a farmaceutík. Osobitnú pozornosť musí venovať legislatíve o bezpečnosti potravín a potravinách i jej zavedeniu do praxe. Treba tiež dokončiť systematický screening legislatívy v nezosúladených oblastiach a odstrániť zákony v rozpore s eurolegislatívou.SR by mala pokračovať v zlepšovaní administratívnych kapacít.

2. VOĽNÝ POHYB OSôB

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko dosiahlo vysoký stupeň zosúladenia s eurolegislatívou a posilnilo príslušné inštitúcie – aj vzhľadom na budúcu koordináciu systémov sociálnej starostlivosti. Je však potrebné ďalšie úsilie v legislatívnej a inej práci. Vytváranie administratívnych kapacít napreduje uspokojivo.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Slovensko súhlasilo s dvojročným prechodným obdobím po vstupe do únie, počas ktorého občania budú mať obmedzenú možnosť pracovať v ostatných členských krajinách. Obmedzenia môžu trvať maximálne sedem rokov, pričom uplatniť voči cudzím štátnym príslušníkom ich môže aj Slovensko.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí sa sústrediť na prijatie zostávajúcej legislatívy o vzájomnom uznávaní a ďalej posilňovať inštitucionálne kapacity vo všetkých oblastiach. Pozornosť treba venovať školeniam pôrodných asistentiek a zubárov.

3. VOĽNÉ POSKYTOVANIE SLUŽIEB

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko ukázalo stabilný pokrok vo väčšine oblastí kapitoly a zosúladenie s eurolegislatívou uspokojivo pokročilo.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti. Krajina získala prechodné obdobie do januára roku 2007 na kompenzačné schémy pre investorov. Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí sa sústrediť na dokončenie legislatívy v sektoroch poistenia a kolektívneho investovania. SR musí ďalej posilňovať administratívnu infraštruktúru, ktorá je potrebná na dozor nad sektorom finančných služieb. Tiež je treba zrušiť ustanovenia, ktoré diskriminujú Neslovákov, čo sa týka práva podnikať a voľne poskytovať služby.

4. VOĽNÝ POHYB KAPITÁLU

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko ukázalo veľmi stabilný pokrok v zosúlaďovaní s eurolegislatívou a vytváraní administratívnych kapacít na jej uplatňovanie.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti. Krajina získala prechodné obdobie siedmich rokov po vstupe, počas ktorého cudzinci nebudú môcť voľne kupovať poľnohospodársku a lesnú pôdu.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí sa sústrediť na úplné zosúladenie a odstránenie zostávajúcich obmedzení. SR musí dokončiť tvorbu administratívnych štruktúr na uplatňovanie eurolegislatívy a posilniť ich. Pozornosť treba venovať orgánom na boj proti praniu špinavých peňazí.

5. PRÁVO OBCHODNÝCH SPOLOČNOSTÍ

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko dosiahlo všeobecné zosúladenie s eurolegislatívou a administratívne kapacity na jej uplatňovanie sú relatívne pokročilé.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí sa sústrediť okrem iného na správne zavedenie a posilnenie novej korporatívnej legislatívy a zlepšiť proces registrácie spoločností do obchodného registra. SR by mala zintenzívniť opatrenia na boj proti pirátstvu a falzifikovaniu, posilniť hraničné kontroly a vo všeobecnosti zlepšiť koordináciu medzi vynucovacími orgánmi – colnicami, políciou a súdnictvom.

6. HOSPODÁRSKA SÚŤAŽ

Prístupové rokovania o tejto kapitole ešte pokračujú a Európska komisia ich odporučila ukončiť do konca tohto roka. Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko pomerne pokročilo v zosúlaďovaní s eurolegislatívou a vo vytváraní administratívnych kapacít na jej uplatňovanie.Správa vyzdvihla prijatie antitrustovej legislatívy, rozvinutie administratívnej kapacity Štátneho protimonopolného úradu a Úradu pre štátnu pomoc. Komisia si všimla aj prijatie zákonov o štátnej pomoci.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí zaktualizovať zosúladenie s eurolegislatívou v tejto oblasti, keďže tá sa vyvíja. Musí tiež pokračovať v dôslednom uplatňovaní a vynucovavaní protimonopolnej legislatívy a zákonov o štátnej pomoci

7. POĽNOHOSPODÁRSTVO

Prístupové rokovania v kapitole poľnohospodárstvo ešte pokračujú a Európska komisia ich odporučila ukončiť do konca tohto roka. Veterinárnu a fytosanitárnu časť kapitoly sa už podarilo uzavrieť. Slovenské zákony sú prevažne v súlade s eurolegislatívou, pričom významný pokrok dosiahla SR najmä za uplynulý rok.Vo všeobecnosti Slovensko spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto kapitole. SR dostala trojročné povstupové prechodné obdobie v oblasti verejného zdravia pre dva podniky, spracúvajúce mäso a ryby. Musí však vyvinúť veľké úsilie, aby zlepšila administratívne kapacity na uplatňovanie eurolegislatívy – najmä vo veterinárnej oblasti a pri bezpečnosti potravín musia všetky podniky „riadne spĺňať normy EÚ“. Slovensko tiež musí dokončiť a zaručiť fungovanie inšpekčných stanovíšť na budúcich vonkajších hraniciach únie. Patričný dôraz treba klásť na zavedenie integrovaného kontrolného a administratívneho systému verejných platieb (IACS), najmä v oblasti identifikácie pôdy.

8. RYBNÉ HOSPODÁRSTVO

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko dosiahlo vo všeobecnosti uspokojivé zosúladenie s eurolegislatívou, administratívne štruktúry na jej uplatňovanie sú prevažne vyhovujúce.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí pokračovať v posilňovaní uplatňovania eurolegislatívy, najmä v súvislosti s budúcim spravovaním štrukturálnych akcií v rámci spoločnej politiky EÚ v oblasti rybolovu.

9. DOPRAVNÁ POLITIKA

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko dosiahlo vo veľkej miere súlad s eurolegislatívou, administratívne kapacity na jej uplatňovanie potrebujú ďalšie posilnenie. Vo väčšine oblastí – najmä v železničnej a cestnej doprave – došlo k podstatným zmenám.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti. SR pristúpila na prechodné obdobie, požadované úniou a týkajúce sa obojstranného prístupu na trh kabotáže (cestnej prepravy vo vnútri jedného členského štátu).Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí sa sústrediť na zlepšenie celkovej administratívnej kapacity v tejto oblasti a na zlepšenie koordinácie medzi ministerstvom a jednotlivými orgánmi v sektore. Treba dokončiť zosúladenie s eurolegislatívou v cestnom, železničnom, leteckom sektore.

10. DANE

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko zaznamenalo dobrý pokrok v zosúlaďovaní s eurolegislatívou – najmä za ostatné dva roky. Zostáva však vyriešiť ešte niekoľko aspektov. SR pokročila vo vytváraní administratívnych kapacít na uplatňovanie eurolegislatívy.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti. Slovensko dostalo viacero prechodných období pri daniach z pridanej hodnoty u malých a stredných podnikateľov a pri spotrebných daniach. Medziiným, do decembra 2008 môže SR čakať s uplatnením výšky spotrebnej dane na cigarety, vyžadovanej úniou.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí pokračovať v modernizovaní a posilňovaní daňovej administratívy. Treba dokončiť preberanie legislatívy pri DPH a spotrebných daniach – okrem oblastí s prechodnými obdobiami. Slovensko by malo uskutočniť schválené reformy, medziiným posilniť administratívne kapacity.

11. HOSPODÁRSKA A MENOVÁ ÚNIA

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko dosiahlo vysoký súlad s eurolegislatívou týkajúcou sa hospodárskej a menovej únie.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí posilniť administratívne kapacity ministerstva financií.

12. ŠTATISTIKA

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko uspokojivo pokročilo v zosúlaďovaní s eurolegislatívou i vytváraní administratívnych kapacít na jej uplatňovanie.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí úplne aplikovať metodológiu ESA 95. Tiež treba posilniť regionálne štatistiky a do vstupu sprevádzkovať systém INTRASTAT.

13. SOCIÁLNA POLITIKA A ZAMESTNANOSŤ

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko uspokojivo pokročilo v zosúlaďovaní s eurolegislatívou i vytváraní administratívnych kapacít na jej uplatňovanie.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí zavŕšiť zosúlaďovanie v zostávajúcich oblastiach zdravia a bezpečnosti práce, rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami či sociálneho dialógu. SR potrebuje vyriešiť problém nezamestnanosti a zlepšiť koordináciu orgánov.

14. ENERGETIKA

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko uspokojivo pokročilo v zosúlaďovaní s eurolegislatívou i vytváraní administratívnych kapacít na jej uplatňovanie.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti. Dostali sme prechodné obdobie na budovanie zásobníkov ropy.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí zavŕšiť plné uplatňovanie eurolegislatívy, najmä pre vnútorný trh s energiou a posilniť administratívnu kapacitu príslušných orgánov. Tiež treba vylepšiť prípravu projektov na uzatvorenie reaktorov bloku V1 jadrovej elektrárne Jaslovské Bohunice.

15. PRIEMYSELNÁ POLITIKA

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko dosiahlo všeobecný súlad s požiadavkami priemyselnej politiky Európskej komisie – je trhovo založená, stabilná a predvídateľná.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí sa sústrediť na koordináciu administratívnych štruktúr. Tiež je treba zlepšiť konkurenciu v podnikateľskom sektore a dosiahnuť plnú integráciu do jednotného trhu únie.

16. MALÉ A STREDNÉ PODNIKANIE

Od hodnotenia v roku 1997 sa prístup Slovenska k malým a stredným podnikom vo všeobecnosti dostal do súladu s požiadavkami EÚ.

Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.

Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí upevniť a zoštíhliť príslušné inštitúcie, aby nedochádzalo k rozdrobovaniu a nedostatku koordinácie.

17. VEDA A VÝSKUM

Od hodnotenia v roku 1997 Slovensko upevnilo vedecko-technickú spoluprácu s EÚ.

Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.

Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí zvýšiť finančnú podporu a posilniť administratívne kapacity.

18. VZDELANIE A ODBORNÁ PRÍPRAVA

Slovenské zákony sú v súlade s eurolegislatívou. Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.

Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí rozvíjať vyvážené a realistické uplatňovanie eurolegislatívy, ako aj zabezpečiť nevyhnutné financie. Treba zaistiť primerané administratívne kapacity.

19. TELEKOMUNIKÁCIE A INFORMAČNÉ TECHNOLÓGIE

Za ostatné roky Slovensko pevne smerovalo k úplnému uplatňovaniu eurolegislatívy a k zavŕšeniu liberalizácie trhu. SR to uskutočnila vo významnej miere, aj napriek nedávnym „nezdarom“ v telekomunikačnom sektore. Treba posilniť administratívne kapacity.

Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.

Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, treba zavŕšiť zosúladenie v poštovom sektore a zaručiť cenovo dostupné univerzálne služby v sektore telekomunikácií.

20. KULTÚRA A AUDIOVIZUÁLNA POLITIKA

Slovensko dosiahlo pokročilý stupeň zosúladenia s eurolegislatívou. Potrebné administratívne štruktúry sú vyhovujúce, treba ich však stále posilňovať.

Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.

Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí zaistiť, aby administratívne kapacity umožnili dobré uplatňovanie legislatívy.

21. REGIONÁLNA POLITIKA A KOORDINÁCIA ŠTRUKTURÁLNYCH NÁSTROJOV

Slovensko zosúladilo zákony s eurolegislatívou, účinnosť administratívnych štruktúr je však obmedzená.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko dokončilo prípravu na vstup, musí naliehavo zadefinovať štruktúry, ktoré budú uplatňovať eurolegislatívu a výrazne posilniť ich administratívnu kapacitu. Rovnako treba posilniť medziministerskú spoluprácu, pripraviť efektívne projektovanie a posilniť systémy účinného monitorovania, finančnej správy a kontroly

22. ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

Slovensko dosiahlo významný pokrok v zosúlaďovaní s environmentálnou eurolegislatívou. Pokročilo aj vo vytváraní administratívnych kapacít na jej uplatňovanie. V ostatnom čase SR významne zvýšila investície do životného prostredia.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti. Slovensko dostalo viacero prechodných období.Aby krajina zavŕšila prípravu na vstup, musí okrem iného dokončiť preberanie eurolegislatívy – najmä v oblasti integrovanej prevencie a kontroly znečistenia (IPPC).

23. OCHRANA SPOTREBITEĽOV A ZDRAVIA

Slovensko uspokojivo pokročilo v zosúladení s eurolegislatívou a vytváraní administratívnych kapacít.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko zavŕšilo prípravu na vstup, musí dokončiť preberanie eurolegislatívy. Tiež je treba zaistiť, aby jej uplatňovanie bolo účinné, čo sa týka dohľadu nad trhom a zvyšovania právneho vedomia spotrebiteľov i výrobcov.

24. SPOLUPRÁCA V OBLASTI SPRAVODLIVOSTI A VNÚTRA

Slovensko najmä za ostatné dva roky pokročilo a do významnej miery zosúladilo zákony s eurolegislatívou. Administratívne štruktúry sú uspokojivé, treba ich však posilniť.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko zavŕšilo prípravu na vstup, musí dokončiť zosúlaďovanie legislatívy (vízová politika, migrácia, spolupráca v oblasti súdnictva). Obzvlášť treba posilniť administratívne kapacity pre účinnejšiu kontrolu hraníc, boj s ilegálnym prisťahovalectvom, organizovaným zločinom a korupciou, boj proti pašovaniu ľudí a drog.

25. COLNÁ ÚNIA

Slovensko ukončilo zosúlaďovanie s eurolegislatívou. Vytvorilo potrebné administratívne kapacity, hoci v tejto súvislosti zostáva vyriešiť niekoľko problémov.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko zavŕšilo prípravu na vstup, musí zaviesť počítačový colný systém. Tiež by sa malo snažiť o účinnú spoluprácu colných oddelení a iných orgánov na vynucovanie práva. Pripraví sa tak na ustanovenia, ktoré vstúpia do platnosti dňom jeho vstupu do únie.

26. VONKAJŠIE VZŤAHY

Slovensko dosiahlo vysokú úroveň zosúladenia s eurolegislatívou a vyhovujúce sú aj administratívne štruktúry.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko zavŕšilo prípravu na vstup, musí dokončiť zosúlaďovanie, najmä zmlúv s tretími krajinami, aby vyhovovali podmienkam členstva v únii. Treba zaistiť potrebné administratívne kapacity.

27. SPOLOČNÁ ZAHRANIČNÁ A BEZPEČNOSTNÁ POLITIKA

Preberanie príslušnej eurolegislatívy Slovenskom je zatiaľ uspokojivé.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko zavŕšilo prípravu na vstup, musí okrem iného zaistiť, aby jeho zahraničná politika bola v súlade s úniou.

28. FINANČNÁ KONTROLA

Slovensko ukázalo stabilné napredovanie.Kapitolu SR predbežne uzavrela a vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Aby Slovensko zavŕšilo prípravu na vstup, musí medziiným naliehavo upriamiť pozornosť na prijatie zostávajúcich nariadení pre uplatňovanie eurolegislatívy v oblasti verejnej vnútornej finančnej kontroly.Rovnako sa musí sústrediť na vytvorenie funkcie vnútorného auditu prostredníctvom ministerstiev a agentúr, posilnenie legislatívneho rámca a administratívnych kapacít pre ochranu finančných záujmov únie. Treba zvýšiť úsilie v posilňovaní administratívnych kapacít.

29. FINANČNÉ A ROZPOČTOVÉ USTANOVENIA

Prístupové rokovania v tejto kapitole ešte pokračujú a Európska komisia ich odporučila ukončiť do konca tohto roka.SR vo všeobecnosti spĺňa záväzky z prístupových rokovaní v tejto oblasti.Slovensko dosiahlo významný pokrok. Vyhovujúce sú administratívne štruktúry ako aj zosúladenie s eurolegislatívou, čo sa týka rozpočtovej správy a transparentnosti finančných tokov z a do rozpočtu Európskej komisie.Aby Slovensko zavŕšilo prípravu na vstup, musí sa obzvlášť sústrediť na zlepšenie výpočtu rozpočtového príspevku z DPH a zabezpečiť vyčerpávajúce údaje o národných účtoch pre výpočet rozpočtového príspevku z HDP. Predpokladom k tomu je uplatnenie metodiky Európskeho systému národných účtov ESA-95.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

17. 5. 2024

USD 1,084 0,002
CZK 24,722 0,013
GBP 0,857 0,002
HUF 387,600 1,420
CAD 1,478 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS