ČLÁNOK




Nie je to len biznis
28. apríla 2003

Etický kódex je v medzinárodných spolocnostiach štandardnou súcastou firemných noriem. „Podla neho sa konštruujú aj dalšie vnútorné procesy,“ hovorí generálny riaditel spolocnosti HP Slovensko Peter Weber. V jeho materskej americkej firme HP sú pravidlá prepracované do najmenších detailov.

Na Slovensku sa vníma kódex len ako záležitost biznisu. Možno to vyplýva z doslovného prekladu. Code of business ethics však znamená ovela viac, ako naznacuje jednoduchý preklad. „Nie je to len o tom, ako urobím konkrétny obchod. V medzinárodných firmách je kódex súborom noriem, ktoré upravujú vztahy vnútri spolocnosti i správanie firmy smerom navonok, ale aj správanie zamestnanca voci zamestnancovi, manažéra voci zamestnancom. Obsahom sú tiež normatívy na nezneužívanie vnútorných informácií alebo predpisy na ochranu zdravia pri práci. Kódex zahrna, aj pravidlá vztahov k akcionárom, zákazníkom i konkurencii,“ vysvetluje P. Weber.

Obraz firmy

Kódex zachytáva škálu vecí, ktoré možno oznacit ako nadstavbu. Ide o povinnosti, ktoré sú nad rámec zákona. Dodržiavanie kódexu zlepšuje obraz firmy na trhu. Casto sa stáva, že firmy si vyberajú partnerov podla toho, ci u nich funguje kódex. A stáva sa aj to, že velké firmy požadujú od dodávatelov spracovanie noriem správania.

„Na zaciatku 90. rokov slovenské firmy pochopili, že musia dodržiavat normy, ktoré garantujú kvalitu, a tak zacali využíva systémy ISO 9000. V tejto dekáde sa už budú presadzovat etické normy. Okrem iného to súvisí so vstupom strategických zahranicných investorov, ktorí, prirodzene, ocakávajú štandardné podmienky a prostredie,“ hovorí P. Weber a dodáva, že, „etika biznisu je nadstavba, a je teda celkom prirodzené, že na rad prichádza až teraz. Predchádzajúce roky boli charakteristické hladaním pozícií firiem na trhu, išlo o prežitie. Teraz sa prostredie kultivuje.“

Zhruba v rovnakom case ako etický kódex podnikania vznikol na Slovensku aj kódex správy a riadenia podnikov (corporate governance). Je zrejmé, že sa ciastocne prekrývajú, avšak ani P. Weber si nemyslí, že ide o zbytocnú duplicitu.

„Princípy corporate governance sa sústredujú na jeden segment firemného života. Ide tu najmä o vztahy firmy s okolím, osobitne s akcionármi. Oba kódexy sú však do znacnej miery prepojené. Ak napríklad spolocnost neposkytuje akcionárom pravdivé a presné informácie, skresluje výsledky s cielom prikrášlit sa a prilákat investorov, potom nie je všetko v poriadku ani s etickými normami. Firma nesmie pracovat so žiadnymi záväzkami, o ktorých sa „nehovorí“ (napríklad skryté dlhy), ale potenciálne sú hrozbou pre akcionárov,“ vysvetluje

P. Weber.

Renesanciu pre princípy corporate governance priniesli najmä v USA opcie na akcie. Opcie poskytovali firmy ako súcast príjmu topmanažérov. “ Je to dobrý spôsob motivácie, za dobré výsledky dostáva manažér akcie spolocnosti. Snaha o to, aby cena akcií rástla, je legitímna a prináša prospech manažérom i akcionárom,“ hovorí P. Weber.

Dvojitý vztah

V systéme sa však dodatocne objavili slabiny. Vytvoril sa retazec zainteresovaných osôb a inštitúcií. Manažér, ktorý sa snažil vytlacit cenu akcií co najvyššie, sa pokúšal ovplyvnit audítorov. Audítori casto poskytovali aj konzultacné služby. Pretože príjem za konzultácie je zaujímavý, výroky auditu bývali mäkšie. Vytvoril sa dvojitý vztah zvláštneho porozumenia, co vlastne znamenalo preferovanie casto len osobných záujmov.

Do toho ešte vstupovali burzoví konzultanti a analytici, ktorí mali byt kontrolným bodom a istotou pre investora. Spojenie s domami poskytujúcimi financné služby znamenalo opät vytvorenie cudných koalícií, ktoré pre trh produkovali neúplné alebo aj nepravdivé informácie.

„Všetky tieto prepojenia urobili z investora cloveka tápajúceho v tme. Systém poskytoval nekorektné informácie. Firma, audítor a burzový analytik zrazu zacali pracovat v synergii, ktorá prospievala im samým, ale škodila ostatným. Koniec je známy ako velké škandály Enronu, WorldComu a dalších,“ uzatvára P. Weber.

Americania na túto situáciu reagovali až dramaticky. Ukázala sa sila systému, ktorý dokáže aj na kritické situácie reagovat, korigovat sám seba a prijat nápravu na desiatky rokov vopred.

Podobné kauzy sa Slovensku vyhýbajú, ale iba preto, že úloha burzy je minimálna. To, co sa však udialo, ovplyvní slovenský ekonomický život už aj preto, že coskoro bude krajina súcastou európskeho hospodárskeho priestoru.

Základy kódexu

Tieto smernice vznikli kombináciou etických kódexov spolocností (Slovnaft, a. s., U.S. Steel Košice, s. r. o., Slovenské telekomunikácie, a. s., a Coca-Cola Slovakia, s. r. o.), ktoré sa vytvorili a uplatnovali na Slovensku, so Základnými smernicami správania v podnikaní (Basic Guidelines for Codes of Business Conduct) pripravenými americkým ministerstvom hospodárstva.

Etický kódex podnikania môže mat lubovolný rozsah a môže obsahovat neobmedzené množstvo castí. Dôležité je, aby obsah zretelne charakterizoval, aké hodnoty spolocnost zastáva, aby sa tieto hodnoty zhodovali s pravidlami, ktoré zástupcovia firmy a vedúce osobnosti tejto spolocnosti v skutocnosti uplatnujú.

Princípy spolocenskej zodpovednosti

Pri uplatnovaní žiadneho zákona alebo zmluvy nemožno ocakávat, že prinesie náhle alebo necakané zmeny života. Velmi casto sa podnikatel musí sám rozhodnút podla úsudku a svedomia a na nich musí postavit rozhodnutie. Klúcom je vclenenie etických a morálnych princípov do osobných a profesionálnych vztahov a pritom nezabudnút:

o Usilovat sa získat reputáciu za bezúhonnost, kompetentnost a dokonalost.

o Vždy realizovat transakcie na základe svojich možností.

o Rešpektovat partnerov a úcastníkov podielajúcich sa na spolocnom podniku.

o Zdržat sa násilia alebo hrozby násilia ako metód dosahovania podnikatelských úspechov.

o Odporovat zlocinom a korupcii a urobit osobné kroky, aby bolo jasné, že zlociny a korupcia sa nikomu nevyplácajú.

o Riadit sa dôverou, ktorá bola do vás vložená – je to základ podnikania a klúc k úspechu.

Ochrana dobrého mena a majetku firmy

o Každý zamestnanec na verejnosti reprezentuje nielen sám seba, ale takisto firmu, ktorej je zamestnancom. Preto by každý zamestnanec mal dbat o dobré meno firmy a o ochranu jej záujmov.

o Každý zamestnanec je povinný ochranovat duševné vlastníctvo i materiálne bohatstvo firmy. Telefóny, faxy, e-mail, rovnako aj pocítacové vybavenie vrátane hardvéru a softvéru by mali byt v podstate využívané len na pracovné úcely s výnimkou prípadu, ked je to potrebné.

Bezpecnost a zdravie

Bezpecnost a zdravie zamestnancov sú prvoradé. Smernice spolocnosti spolu so zákonmi platnými na Slovensku by sa mali uplatnovat pri ochrane bezpecnosti a zdravia zamestnancov.

Ochrana životného prostredia

Kedže firma je vždy súcastou komunity, v ktorej pôsobí, zdravý vztah s touto komunitou zohráva podstatnú úlohu.

Riadenie firmy: vztah s akcionármi

Okrem súhrnu pravidiel, ktorými je definované a uplatnované riadenie firmy, musí medzi manažmentom, akcionármi a investormi existovat vztah dôvery. Veritelia musia byt spokojní so spôsobmi, ktorými akcionári zarucujú správanie manažmentu a participujú na klúcových rozhodnutiach.

Vztah so zamestnancami

Firmy majú zodpovednost voci svojim zamestnancom. Množstvo základných princípov sa osobitne venuje správaniu úspešných firiem k zamestnancom. Tieto pravidlá neobmedzujú právo firmy na vynútenie si disciplíny u svojich zamestnancov alebo ukoncit zamestnanecký vztah s pracovníkmi v súlade s platnými zákonmi.

Vztah s dodávatelmi a subdodávatelmi

Najdôležitejším aspektom vztahu medzi partnermi zapojenými do spolocného obchodu, zmluvných alebo obchodných vztahov s inými firmami je vzájomná dôvera. Reputácia firmy je jej najhodnotnejším majetkom. Ak je reputácia firmy naštrbená, je velmi tažké opätovne získat dôveru v tých istých alebo iných obchodných vztahoch.

Vztahy s konkurenciou

Firma musí rešpektovat zákony upravujúce vztahy s konkurentmi. Pravidelný prehlad a aktualizácia príslušných zákonov (napr. protikartelové zákony) sú dôležitým komponentom týchto povinností týkajúcich sa podnikatelského sektora a vlády. Rokovanie s konkurenciou by malo byt rozhodné, ale cestné, v súlade so zásadami spravodlivých a otvorených pravidiel sútaže a v záujme dobrého mena celého odvetvia. Firma musí rešpektovat majetok a dobré meno konkurencie a rokovat so všetkými konkurentmi ako s rovnocennými subjektmi.

Vztah s vládou

Dobre riadené firmy sú firmami, ktoré dodržiavajú zákony. Aby si firma udržiavala pevný vztah so slovenskou vládou a jej autoritami, musí predovšetkým platit dane, dodržiavat všetky záväzné vládne, ale aj miestne nariadenia. Je nevyhnutné zaviest transparentné postupy transakcií, do ktorých je okrem firmy zapojený vládny orgán alebo úradník, alebo do rokovaní s firmou vlastnenou ci kontrolovanou vládnym orgánom alebo úradníkom. Je tiež potrebné zaclenit vhodné opatrenia, aby bol zarucený súlad s medzinárodnými alebo národnými pravidlami proti vydieraniu a úplatkárstvu pri transakciách s vládnymi orgánmi ci úradníkmi alebo pri obchodoch s firmou vlastnenou alebo kontrolovanou vládou alebo vládnymi úradníkmi.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

25. 4. 2024

USD 1,072 0,003
CZK 25,152 0,090
GBP 0,857 0,003
HUF 392,980 0,370
CAD 1,466 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS