ČLÁNOK




Login, a.s. nasadzuje centralizovaný systém riadenia udalostí v spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s.
10. januára 2003

EuroTel Bratislava, a.s., je poprednou telekomunikačnou spoločnosťou na Slovensku, ktorá ponúka služby mobilnej komunikácie a poskytuje služby dátovej siete. EuroTel je jediným slovenským mobilným operátorom poskytujúcim vysokorýchlostný prenos dát prostredníctvom dvoch technológií – HSCSD a GPRS. Svojim zákazníkom ponúka výkonné a rýchle spojenie, najnovšie mobilné technológie a vysokú kvalitu služieb.

Telekomunikačné spoločnosti môžeme vzhľadom na fakt, že kvalita ich produktov a služieb je priamo závislá od kvality a stability prevádzkovaných informačných a komunikačných technológií (ICT), radiť k technologickým spoločnostiam, pri ktorých hrá zodpovednosť za chod ICT významnejšiu úlohu ako pri spoločnostiach iného typu. Popri prevádzkovej podpore verejnej rádiovej siete a jej technológií, je pre ne životne dôležité riadiť a udržiavať aj celý komplex interných informačných systémov (IS), ktoré slúžia pre podporu všetkých kritických obchodných procesov a funkcií od spoplatnenia hovorov a fakturácie až po vnútorné skladové hospodárstvo.

Jednou zo základných úloh divízie informačných technológií EuroTel Bratislava, a.s. je preto udržanie stabilnej a bezporuchovej prevádzky kritických IS. Pre reálne zabezpečenie týchto požiadaviek je potrebné nepretržite monitorovať stav všetkých významných komponentov ICT prostredia – sieť, hardvér, operačné systémy, databázy a aplikácie. Jedným z kľúčových nástrojov tejto divízie sa preto stal centralizovaný systém riadenia udalostí. Tento umožňuje sledovať a následne spracovať zaznamenané udalosti či už formou automatických nápravných akcií alebo upozornením jednotlivých špecialistov zodpovedných za riešenie vzniknutého incidentu.

,,V roku 2000 sme sa na našej divízii rozhodli pre implementáciu jednotného, centralizovaného systému riadenia udalostí, ktorý mal nahradiť dovtedy využívané spôsoby monitorovania ICT prostredia. Pôvodné riešenie sledovania udalostí bolo distribuované medzi jednotlivé pracovné skupiny, každá skupina prevádzkovala vlastnú sadu monitorovacích nástrojov a procedúr, neexistovalo jednotné miesto zberu a riadenia udalostí, zaznamenané udalosti boli často redundantné a aj jednoduchá zmena konfigurácie vyžadovala zmenu pracovných inštrukcií. Postupným rozširovaním ICT prostredia a zvyšovaním nárokov na stabilitu a dostupnosť IS sa tento prístup ukázal ako nedostatočný. Naším cieľom sa preto stala konsolidácia a snaha o vytvorenie jednotnej centrálnej konzoly – miesta, kde bude možné sledovať a prezentovať všetky udalosti vznikajúce v našom prostredí. Takýto centralizovaný systém nám mal umožniť mimo základného sledovania a triedenia aj vzájomnú koreláciu udalostí a nastavenie automatických nápravných akcií s cieľom zjednodušiť, zrýchliť a skvalitniť spôsob reakcie na zaznamenané udalostí.“ ozrejmil minulý stav a požiadavky na jeho zlepšenie Ján Szuda, IT špecialista spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s.

V priebehu minulého roku prebehlo výberové konanie na riešenie centralizovaného systému riadenia udalostí, na ktorom sa EuroTel rozhodol pre nasadenie systému založeného na platforme IBM Tivoli realizovaného spoločnosťou LOGIN, a.s.

,,Centrálnym miestom riadenia udalostí sa stalo riešenie Tivoli Enterprise Console, ktoré slúži k zberu udalostí z aktívnych sieťových prvkov, operačných systémov, databáz a aplikácií. Údaje sú v Tivoli Enterprise Console spracovávané a odosielané na operátorské konzoly – pracovné stanice operátorov. Každá operátorská konzola takto vytvára prostriedok k sledovaniu udalostí jednej špecifickej oblasti. Konkrétny operátor má takto k dispozícii automatický, nepretržitý 24-hodinový monitoring všetkých udalostí dôležitých pre jeho prácu.“ vysvetľuje Pavol Čupa, generálny riaditeľ spoločnosti LOGIN, a.s.

,,Dôležitým prínosom celého systému je možnosť proaktívneho prístupu k zabezpečeniu prevádzky IS cez sledovanie prahových hodnôt a warning-ov. Vzájomná korelácia udalostí nám cez Tivoli Enterprise Console umožňuje rýchlejšiu identifikáciu a následné riešenie problémov. Ak je napríklad spolu s nedostupnosť aplikácie zaznamenaný aj výpadok siete, vieme okamžite určiť zdroj problému a nastaviť aktivity pre odstránenie výpadku – v tomto prípade napr. nemusí zasahovať aplikačný administrátor.“ uvádza Ján Szuda, IT špecialista EuroTel Bratislava, a.s.

Zároveň so systémom pre sledovanie udalostí bol v EuroTeli implementovaný aj nástroj pre podporu rozhodovania – Tivoli Decision Support, ktorý umožňuje sledovať históriu evidovaných udalostí v rôznych dimenziách. Prostredníctvom analýzy trendov je potom možné reálne vyhodnotiť stav prevádzky, identifikovať úzke miesta a proaktívne upraviť konfiguráciu ICT tak, aby bola zabezpečená požadovaná dostupnosť a stabilita.

,,Medzi najdôležitejšie skutočnosti, ktoré nás viedli k rozhodnutiu práve pre toto riešenie, patrí otvorenosť objektovo orientovaného frameworku. Tivoli Management Framework poskytuje platformovo nezávislú a unifikovanú architektúru pre všetky Tivoli Enterprise aplikácie a umožňuje jednoduché prepojenie s produktmi tretích strán čo je dôležité hlavne z pohľadu ďalšieho rozširovania funkcionality nášho ESM.“ uviedol Ján Szuda, IT špecialista EuroTel Bratislava, a.s.

Okrem sledovania udalostí je veľmi dôležité zabezpečiť podporné nástroje pre efektívne riešenie incidentov a požiadaviek naviazaných na udalosti zaznamenané v Tivoli Enterprise Console. V oblasti pracovných staníc sa v súčasnosti zavádza niekoľko nových Tivoli Enterprise aplikácií, ktoré po integrácii na centrálnu konzolu Tivoli Enterprise Console rozšíria možnosti špecialistov prevádzkovej podpory. Tivoli Remote Control umožňuje priamo z operátorskej konzoly rýchle riešenie incidentov vzdialeným prístupom k pracovnej stanici a Tivoli Configuration Manager cez automatizované udržiavanie štandardnej konfigurácie eliminuje zdroje potencionálnych konfiguračných porúch a zjednodušuje správu celého prostredia.

„Neustále zvyšovanie spoľahlivosti prevádzky a správy IT infraštruktúry, ako významného prostriedku umožňujúceho poskytovať zákazníkom nepretržité služby najvyššej kvality, je dlhodobým cieľom spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s. Nasadenie tohto riešenia potvrdzuje našu povesť technologického lídra na slovenskom mobilnom trhu.“ uviedol pri tejto príležitosti Milan Hain, riaditeľ IT v spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

8. 5. 2024

USD 1,074 0,002
CZK 25,036 0,022
GBP 0,861 0,003
HUF 388,880 0,170
CAD 1,478 0,005

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS