ČLÁNOK


,

Hodnotenie plnenia cieľov štátneho rozpočtu za rok 2007 pre oblasť hospodárstva – 1. časť
16. júna 2008

Hodnotenie plnenia cieľov štátneho rozpočtu za rok 2007 pre oblasť hospodárstva – 1. časť
 
Ministerstvo hospodárstva (MH) SR si stanovuje väčšinou ciele, ktorých prínos/úžitok pre spoločnosť nie je merateľný. Väčšinu z cieľov MH SR v štátnom rozpočte na rok 2007 tvoria ciele zamerané na podporu procesov a inštitúcií, nie na výsledky
 
 
 
Ministerstvo hospodárstva (MH) SR si stanovuje väčšinou ciele, ktorých prínos/úžitok pre spoločnosť nie je merateľný. Väčšinu z cieľov MH SR v štátnom rozpočte na rok 2007 tvoria ciele zamerané na podporu procesov a inštitúcií, nie na výsledky. Sú to ciele, na ktorých splnenie väčšinou stačí len niekomu prideliť peniaze (viď napr. nižšie prvý cieľ). Pri takýchto cieľoch však nie je možné hodnotiť efektívnosť použitia verejných prostriedkov. Samotné MH SR vykazuje plnenie takýchto cieľov takmer na 100%.
Celkové plnenie cieľov, ktoré nie sú takéhoto typu, a ktorých plnenie sa meria podľa dosiahnutia konkrétneho výsledku, sa z odpočtu[1] MH SR nedá vyhodnotiť, keďže pri viac ako polovici takýchto cieľov nie je plnenie uvedené (napr. z dôvodu neznámych štatistík v čase publikovania odpočtu). Napriek tomu, že viacero cieľov je dlhodobých, v odpočte chýbajú aj údaje o plnení týchto cieľov za predošlé roky.
 
 
Hodnotenie plnenia vybraných cieľov stanovených MH SR v štátnom rozpočte na rok 2007:
 
Cieľ MH SR:
Podpora verejného sektora pri budovaní infraštruktúry pre cestovný ruch.
 
Plnenie cieľa podľa MH SR:
 
 
Komentár INEKO:
Budeme merať úspech pomocou počtu podporených projektov? Bez toho, aby nás zaujímal ich prínos? Nájde sa niekto, kto by nechcel mať takto merané výsledky práce…?
 
 
 
Cieľ MH SR v štátnom rozpočte na rok 2007:
Zvýšiť objem pridanej hodnoty v priemysle z 298,2 mld. Sk v roku 2003 na 418,5 mld. Sk v roku 2007 a 470 mld. Sk v roku 2008 (v b.c.).
 
Plnenie cieľa podľa MH SR:
 
 
Komentár INEKO:
Podľa Štatistického úradu SR bola už v roku 2006 pridaná hodnota subjektov v priemysle 430,662 mld. Sk v bežných cenách, teda MH SR si dalo za cieľ “zvýšiť” tento ukazovateľ na nižšiu hodnotu.
 
Pridaná hodnota podľa ekonomických činností (OKEČ) (v mil. Sk bežných cien)
Rok
2003
2004
2005
2006
2007
Priemysel spolu
316 648
368 661
388 415
430 662
504 023
Zdroj: Štatistický úrad SR
 
Je otázne, či tvorcovia cieľov tieto štatistiky poznajú – v štátnom rozpočte na rok 2008 je ten istý cieľ upravený a pre rok 2008 je v ňom naplánovaná dokonca hodnota 422,7 mld. Sk, čo je ešte nižšia hodnota, ako bolo na rok 2008 plánované v predchádzajúcom rozpočte (porovnaj tabuľky s cieľom stanoveným v rozpočte na rok 2007 a na rok 2008). Táto zmena bola ministerstvom hospodárstva presadená napriek tomu, že v roku 2007 dosiahol merateľný ukazovateľ 504 mld. Sk, a tak sa bude môcť cieľ opäť vykázať ako splnený, a to aj bez akéhokoľvek navyšovania pridanej hodnoty v priemysle. MH SR navyše z neznámych dôvodov v rozpočte na rok 2008 “preplánovalo“ aj plány za predošlé roky.
 
Cieľ MH SR v štátnom rozpočte na rok 2008:
 
 
 
 
Cieľ MH SR:
Zlepšiť postavenie Slovenska v rebríčku konkurencieschopnosti.
 
Plnenie cieľa podľa MH SR:
 
 
Komentár INEKO:
Ďalší z málo ambicióznych cieľov, ktorým si MH SR predsavzalo zlepšiť postavenie Slovenska v rebríčku Svetového ekonomického fóra (WEF) na 40. miesto a v rebríčku Svetovej banky na 36. miesto. Pritom už v roku 2006 bolo Slovensko v týchto rebríčkoch na požadovaných pozíciách, o žiadne zlepšenie by teda nešlo. Napriek malej ambicióznosti tohto cieľa sa ho však ministerstvu nepodarilo splniť, Slovensko kleslo v roku 2007 v oboch rebríčkoch (v rebríčku Svetovej banky je síce na 32. mieste, no toto nastalo len kvôli zmene metodiky; pri porovnaní rokov 2006 a 2007 rovnakou metodikou vyplýva, že si v skutočnosti o jedno miesto pohoršilo.)
 
 
 
 
 
 
 
Cieľ MH SR:
Budovanie priemyselných parkov a inkubátorov.
 
Plnenie cieľa podľa MH SR:
 
 
Komentár INEKO:
Kvôli nejasnej formulácii hodnotenia zo strany MH SR je plnenie viacero cieľov ťažko zrozumiteľné nielen pre bežného občana – v tomto prípade je z nezrozumiteľného komentára MH SR problematické povedať, koľko inkubátorov bolo vlastne v roku 2007 realizovaných.
 
 
 
Cieľ MH SR:
Identifikácia percenta nebezpečných výrobkov na trhu.
 
Plnenie cieľa podľa MH SR:
 
 
Komentár INEKO:
Tento cieľ je principiálne nemerateľný – ako sa dá určiť percento správne identifikovaných nebezpečných výrobkov bez znalosti celkového počtu nebezpečných výrobkov? MH SR nás pri otázke o plnení tohto cieľa odkázalo na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), podľa ktorej bolo v roku 2007 identifikovaných 309 výrobkov, z ktorých 182 bolo nebezpečných, 53 nebolo zhodných s predpísanými technickými podmienkami a 74 nevyhovovalo v iných ukazovateľoch. Na otázku, ako bol určený celkový počet nebezpečných výrobkov na trhu, MH SR neodpovedalo. 
 


Ciele, ktoré navrhuje INEKO pre oblasť hospodárstva
 
INEKO v spolupráci s Podnikateľskou Alianciou Slovenska (PAS) súčasne navrhlo také ciele, ktoré by umožňovali sledovať dosiahnutie výsledku, tzn. merať ich prínos/úžitok pre spoločnosť, a mali by byť do štátneho rozpočtu zaradené, resp. by mal byť na ne v rozpočte kladený väčší dôraz. Z analýzy INEKO vyplynulo, že tieto ciele neboli v roku 2007 takmer vôbec plnené.
 
 
 
Cieľ navrhnutý INEKO:
Kontinuálne zlepšovať podnikateľské prostredie.
Merateľné ukazovatele:
A) Nárast Indexu podnikateľského prostredia (IPP) (Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS)).
B) Medzinárodné porovnanie Slovenska v kvalite podnikateľského prostredia (World Bank (WB): Doing Business – hlavný rebríček; World Economic Forum (WEF): Global Competitiveness Report – hlavný index; IMD)
 
Miera plnenia tohto cieľa podľa INEKO[2]: 1% – 25%
 
Komentár INEKO:
Vládny garant kvality podnikateľského prostredia (minister hospodárstva) nielenže nemal pripravenú ani základnú predstavu o jeho systémovom zlepšovaní už v opozícii, ale nepripravil ju ani do polovice volebného obdobia. Je zrejmé, že neverí, že pre dlhodobý ekonomický úspech krajiny sú dôležité pravidlá hry – znižovanie byrokracie, korupcie, transparentnosť, vymožiteľnosť práva, zrozumiteľnosť a stabilita zákonov, maximálne verejné tendre, odvody motivujúce k práci, nie k ich obchádzaniu, atď. Svoju úlohu minister vníma ako štátny podnikateľ. Pravidlá sa nesnaží tvoriť ale v rámci systému (daného akoby zhora) sa snaží súťažiť – dotovať konkrétne projekty, „vyfúknuť“ svetovým hráčom Transpetrol, pomáhať pri predaji zbraní do zahraničia či pri výstavbe jadrových elektrární.
 
Z komentárov hodnotiacej komisie odborníkov:
Róbert Kičina: „Ucelená stratégia zlepšovania podnikateľského prostredia stále chýba. Nie sú ani len náznaky riešenia najzávažnejších bariér (súdnictvo, sociálny systém, korupcia). Na druhej strane treba vláde uznať, že v záujme prijatia meny euro sa snaží o udržiavanie makroekonomickej stability, ktorá je pre podnikanie mimoriadne dôležitá. To sa však za zlepšovanie podnikateľského prostredia považovať nedá. Treba však uznať, že do praxe sa dostalo aj niekoľko pozitívnych prvkov (jednotné kontaktné miesta, elektronický obchodný register), ktoré majú síce viacero počiatočných nedostatkov, no tie sa postupom času pravdepodobne odbúrajú.“
Ján Marušinec: „Hodnotenia poukazujú skôr na opačný trend. Problémom sú však nielen prijaté opatrenia, ale aj verbálne útoky predstaviteľov vlády na podnikateľov a zisk.“
 
/ dokončenie v budúcom vydaní Profini /


[1]Zdroj informácií o plnení cieľov štátneho rozpočtu za rok 2007: Tlačová zostava z Rozpočtového Informačného Systému k hodnoteniu programov za rok 2007. Pre oblasť hospodárstva na stiahnutie TU.
[2]Mieru plnenia cieľov hodnotilo INEKO na základe prieskumu názorov odborníkov a relevantných štatistík.

Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

19. 4. 2024

USD 1,065 0,003
CZK 25,267 0,013
GBP 0,856 0,000
HUF 395,300 1,370
CAD 1,467 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS