ČLÁNOK


,

Rozhodnutie PSA v prospech Slovenska vnímame ako investíciu desaťročia
2. februára 2003

„Dámy a páni, Slovensko získalo pre svoju ekonomiku ďalšiu lokomotívu,“ povedal premiér Mikuláš Dzurinda 15. januára na mimoriadnej tlačovej konferencii hneď po tom, ako koncern PSA Peugeot Citroën zverejnil rozhodnutie vybudovať svoj ďalší stredoeurópsky výrobný závod práve na Slovensku. Ani minister hospodárstva Róbert Nemcsics nešetril superlatívmi: „Rozhodnutie PSA v prospech Slovenska vnímame ako investíciu desaťročia.“ Radosť bola o to väčšia, že Slovensko zvíťazilo v tvrdom konkurenčnom boji ďalších kandidátov, ktorí mali o investíciu vo výške 700 až 860 miliónov eur rovnako vážny záujem. Slovensko sa novou francúzskou investíciou „vyliečilo“ aj zo sklamania z neúspešného pokusu získať dôveru automobilky BMW, ktorá pre svoj výrobný závod uprednostnila pred našou krajinou východ Nemecka.

Slovenský tím expertov viedol rokovania s francúzskou stranou už od jari minulého roka. V decembri bolo známe, že zo súboja vypadáva Česká republika a Maďarsko. Záverečnú štafetu bežala Trnava s poľskými Katovicami. Rozuzlenie napínavého príbehu však nastalo až 15. januára. Koncern PSA oznámil, že od roku 2006 bude z výrobných liniek nového závodu v Trnave schádzať 300-tisíc automobilov nižšej strednej triedy pod značkami oboch koncernových automobiliek. Spolu so závodom v českom Kolíne, ktorý buduje PSA s japonskou Toyotou, tým francúzsky koncern zvýši výrobné kapacity tak, aby v roku 2006 dosiahol plánovaný predaj štyri milióny vozidiel, čo je približne o 800-tisíc kusov viac ako dnes. Ako sa konštatuje vo vyhlásení automobilky, Slovensko zabodovalo najmä kvalifikovanou, dostupnou a lacnou pracovnou silou, ako aj strategickou polohou v centre Európy. Z pôvodne dvanástich ponúkaných lokalít sa expertom z logistických aspektov výroby javila ako najvhodnejšia práve Trnava napojená na významné koridory diaľničnej, železničnej a vodnej dopravy. Výhodu je tiež priemyselná tradícia v tomto regióne. Rozhodnutie expandovať na východ je výsledkom globálnej stratégie priblížiť sa k stále nenasýteným trhom, kde sa na rozdiel od západnej Európy očakáva výrazné zvyšovanie kúpyschopnosti, a tým aj predaja automobilov.

Druhým dôvodom je ekonomická rentabilita vysunutej výroby, najmä nižšie mzdové prostriedky. V porovnaní s Francúzskom predstavuje totiž priemerná cena práce v krajinách východnej Európy len 25 percent. Pre Slovensko s vysokou nezamestnanosťou to platí dvojnásobne.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 4. 2024

USD 1,071 0,001
CZK 25,164 0,012
GBP 0,856 0,000
HUF 392,280 0,700
CAD 1,463 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS