ČLÁNOK




Zvery v supermarkete
10. decembra 2003

Z nedávno ukončeného prieskumu spoločnosti Visa vyplynulo, že muži sa v obchodoch menia na samotárske gepardy a ženy na zebry, ktoré sa naopak pohybujú vo väčších skupinách. Psychológovia označujú nákupné centrá za novodobú mestskú džungľu. Správanie ľudí, ktorí do nich prichádzajú za nákupmi, možno rozdeliť do šiestich rôznych zvieracích podskupín.

Viac než tretina mužov (35%) k nákupom pristupuje samotársky a snaží sa ich vybaviť čo najrýchlejšie. Takouto stratégiou sa vyznačujú v zvieracej ríši gepardy, ktoré číhajú osamote a cesta ku koristi je krátka a rýchla. Podobný podiel žien (33%) radšej nakupuje v spoločnosti priateliek. Viac než jedna zo štyroch striehne na výhodné ponuky, čím sa podobajú na divé prasiatka, ktoré vyhľadávajú špeciality a lahôdky.

Počas skúmania rôznych štýlov a zvykov uplatňovaných pri nakupovaní psychológovia prišli k záveru, že kupujúcich možno rozdeliť do šiestich skupín. Niektorí ľudia sa loveckými praktikami podobajú gepardom, iní levom, ďalší zebrám, či divým prasiatkam, paviánom, prípadne slonom.

Psychológovia uvádzajú, že hoci ekonómovia by nás radi presvedčili o tom, aký je nakupovanie racionálny proces, pri ktorom ľudia dôkladne porovnávajú ceny a kupujú len potrebné veci, pravda je kdesi celkom inde. Aj pri nakupovaní nás poháňajú základné impulzy a naša činnosť sa skôr podobá na zhľadúvanie potravy zvieratami. Nákupné centrá sú džungľou moderného mesta.

„Prieskum podáva zaujímavé informácie o motívoch a pudoch rôznych typov zákazníkov. Visa sa snaží maximálne uľahčiť transakcie, takže bez ohľadu na štýl nakupovania služby Visa pomáhajú urýchliť nákup a odbúrať zbytočné komplikácie,“ vysvetľuje Miloslav Kozler, regionálny manažér pre pre Slovensko, Visa International CEMEA. „Spotrebitelia využívajú výhody platobných kariet Visa, prostredníctvom ktorých môžu rýchlo, bezpečne a pohodlne platiť za svoje nákupy v obchodných centrách, nemusia používať hotovosť a strácať čas čakaním v rade pred bankomatom,“ doplnil Miloslav Kozler.

Z výskumu tiež vyplynulo:

“ Muži najradšej nakupujú so svojou partnerkou. Až 42% nakupuje radšej s manželkou alebo priateľkou než osamote alebo s priateľmi. Ženy na druhej strane radšej nechávajú svojich mužov doma – len 17% by dalo prednosť spoločnému nákupu s partnerom, a až 33% najradšej vyráža do obchodov s priateľkami.

“ Muži nakupujú impulzívnejšie a spontánnejšie než ženy – asi 13% koná ako impulzívne paviány, ktoré zaútočia na svoju korisť aj vtedy, keď to vopred neplánovali. Takýmto správaním sa vyznačuje len 8% žien.

“ Ženy vo väčšej miere nakupujú organizovane. 12% z nich sa správa ako premýšľavé, metodické slony, ktoré nakupujú plánovito a dôkladne – takto postupuje len 7% mužov.

“ Jeden z piatich mužov (19%) sa v obchode správa ako energický lev, ktorý svoju korisť v regáloch prenasleduje intenzívne a v spoločnosti iných ľudí.

“ Ženy, pokiaľ nenapodobňujú správanie divých prasiatok vyhľadávajúcich najvýhodnejšie nákupy, tiež vykazujú tendenciu nakupovať rýchlo a efektívne ako gepardy (23%), prípadne lovia v svorke ako levice (18%).

ZVIERACIE INŠTINKTY

Ktorému zvieraťu sa v mestskej džungli podobáte najviac?

Gepard

Pravdepodobne ste muž a najradšej nakupujete osamote. Vaše nákupy sú krátke a vyznačujú sa mimoriadnou rýchlosťou. Nemáte však výdrž a nakupovanie vás rýchlo unaví.

Lev

Znaky levov vykazujú tak muži, ako aj ženy. Najradšej nakupujete v skupine, no nákupy sa nesmú príliš pretiahnuť. Lev sa spolieha na moment prekvapenia a na svoju silu, takže útočíte na potenciálne obete v regáloch zo všetkých strán.

Divé prasiatka

Podobne ako tento druh prasiat sa správa viac žien než mužov. Celá vaša návšteva v obchode je podriadená hľadaniu mimoriadnych ponúk. Strávite väčšinu času snorením v košoch so zlacneným tovarom a skutočné uspokojenie pocítite až vtedy, keď sa vám podarí nájsť niečo lacné, čo nikto iný nemá.

Zebra

Milujete nakupovanie spolu s druhými ľuďmi a dokážete sa tejto zábavke oddávať celé hodiny. Navyše ste s najväčšou pravdepodobnosťou žena.

Pavián

Pavián je pri nakupovaní rýchly a impulzívny. Nakupujete, čo vás práve napadne a po príchode domov neviete, kam sa všetky tie peniaze podeli. Takto sa správa viac mužov než žien.

Slon

Slony sú pri nakupovaní organizované a správajú sa inteligentne. Nakupujete metodicky, so zoznamom, no niekedy nákupu venujete príliš veľa pozornosti. Viete čo chcete a s veľkou pravdepodobnosťou ste žena.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

28. 3. 2024

USD 1,081 0,000
CZK 25,305 0,014
GBP 0,855 0,003
HUF 395,260 0,140
CAD 1,467 0,004

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS