ČLÁNOK




Zavedenie eura odhaľuje cenové rozdiely v rámci eurozóny
4. januára 2002

Po zavedení eurohotovosti v krajinách Európskej menovej únie (EMÚ) vyšli najavo značné cenové rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Napríklad plechovka Coca-Coly stojí vo Fínsku trojnásobne viac ako v Španielsku, pričom Big Mac v reštauráciách McDonald’s je v Helsinkách dvojnásobne drahší ako v Aténach. Štandardný francúzsky automobil je kdekoľvek v eurozóne lacnejší ako vo Fínsku. Zavedenie nového platidla teda umožnilo spotrebiteľom väčší prehľad v rámci pohybov cien a ich rozdielov.

Ekonómovia upokojujú, že odhalenie rozdielu cien medzi krajinami eurozóny by nemalo viesť k cenovému kolapsu. Existujú totiž dôvody, prečo cenové rozdiely existujú, a prečo v budúcnosti pretrvajú. Patria medzi ne faktory, ktoré determinujú ceny, ako dane, pracovné náklady, dopravné náklady a tvrdosť konkurencie. Okrem toho sa neočakáva, že by spotrebitelia cestovali z jednej krajiny do druhej s cieľom lacnejšie nakupovať tovary každodennej spotreby. Podľa analytikov bude tendencia vzájomnej konvergencie cien, neočakáva sa však ich absolútne zjednotenie. Flexibilitu cien obmedzuje aj existencia národných monopolov.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

9. 5. 2025

USD 1,125 0,004
CZK 24,946 0,022
GBP 0,848 0,000
HUF 404,900 0,530
CAD 1,566 0,004

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS