ČLÁNOK


,

Za jogurty športové pômocky
14. decembra 2002

Viete si predstaviť hodinu telocviku bez obyčajnej lopty? Na Slovensku je možné všetko. Aj takáto situácia. Žiaci, kto donesie z domu? Niet prostriedkov ani na nákup športového náradia. Skok cez „kozu“ sa nekoná. Je odratá a má aj nalomenú nohu. O rekonštrukcii telocviční môžu školy iba snívať, vonkajšie športoviská chátrajú…

Počet žiakov dosiahol v tomto školskom roku okolo 650-tisíc. Učia sa dovedna v 2 471 základných školách. Len málokde nemajú problémy. Vzhľadom na to, že globálne čísla o finančnom deficite v tejto oblasti neexistujú, môžeme situáciu demonštrovať na príklade jednej z bratislavských základných škôl.

„Z ročného rozpočtu na jej prevádzku je zhruba 12 percent vyčlenených na telovýchovu a šport. Približne dve tretiny z toho sú určené na opravu telocvičných zariadení. Zostávajúca jedna tretina na nákup športových pomôcok. V týždennom rozvrhu má však každá trieda dve hodiny telocviku, takže táto suma nepostačuje na nákup nových lôpt, švihadiel atď. Ružová nie je ani situácia, pokiaľ ide o existujúce športové pomôcky. Životnosť väčšiny z nich sa ráta na týždne. A to aj takých, bez ktorých je ťažké predstaviť si čo i len rozcvičku. Vybavenie nejednej telocvične využívajú žiaci odvtedy, čo škola stojí. A tak sa napriek učebným osnovám nemôžu žiaci niektorým športovým disciplínam venovať.“

Týmto typickým príkladom zo života slovenskej školy predstavila Nadácia Jednota COOP verejnosti celonárodný projekt na podporu športu na školách. Urobila to veľmi šikovne.

Prostredníctvom projektu Jednota pre školákov, ktorý odštartovala 15. novembra a potrvá pol roka, sa teraz môže podieľať na zlepšení podmienok rozvoja športových aktivít dorastu každý občan, ktorý nakupuje v tomto obchodnom reťazci. Stačí si položiť do nákupného košíka tovar zaradený do tejto akcie.

Pozitívna náplň života

Dôsledky zlého stavu v školstve sa naplno prejavia až v budúcich rokoch. Nedostatočná kondícia detí sa premietne v lepšom prípade len do chybného držania tela, v horšom do vážnejších porúch. Nehovoriac o vplyve na psychický vývin. Bezcieľne potulovanie ulicami po vyučovaní sa môže zmeniť na prvé vykradnutie zle zamknutého skladu alebo záľubu v mäkkých drogách. Už teraz evidujeme nárast kriminality detí a lamentujeme nad tým, ako sa rozširuje okruh drogovo závislých mladých ľudí. A sú to čoraz mladšie ročníky.

„Šport určite nie je jedinou náplňou života mládeže, ale je nesmierne dôležitý a nenahraditeľný. Prináša sociálne, zdravotné a emocionálne zážitky. Po filozofickej stránke dáva náplň životu. Ľudia, ktorí budú robiť niečo pozitívne, nedávajú sa na to negatívne,“ vyjadruje svoj názor profesor Ivan Štúr, hlavný odborník na klinickú psychológiu Ministerstva zdravotníctva SR.

Dobročinnosť: tradícia i nutnosť

Z akých zdrojov však financovať športové pomôcky a údržbu športovísk? Jednoznačná odpoveď zatiaľ neexistuje. Každá škola si musí s týmto problémom poradiť sama. To je situácia, keď je každý príspevok dobrý.

„Školstvo prešlo od 1. júla do kompetencie samospráv. Je to tak aj vo vyspelých krajinách. Vždy, keď sa oň staral štát, dopadlo to zle. Dnes patrí mestám a obciam 3 200 materských škôl, už spomenuté základné školy a 200 umeleckých škôl. Starostovia problémy škôl naozaj poznajú lepšie ako kdesi na ministerstve, ale s kompetenciami súčasne musia prísť aj finančné prostriedky. Tie zatiaľ chýbajú,“ vykresľuje starosti komunálnej sféry podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska Dušan Šimka. Problémy pozná z vlastnej skúsenosti na poste starostu mesta Nováky.

„Z mestského rozpočtu sme vždy prispeli školám, aj keď na to mal dávať štát. Športové priestory sú u nás otvorené, aby mohli deti športovať i mimo vyučovania, dali sme dokonca vyrobiť pekný basketbalový kôš, len aby to deti motivovalo a hýbali sa. Vítame preto túto iniciatívu Nadácie Jednoty COOP.“

„Jednoty vždy vykonávali dobročinnú činnosť. Dnes je Jednota COOP Slovensko, spotrebné družstvo, taký silný reťazec, že môže pomáhať aj slabším,“ reaguje marketingový riaditeľ Ján Hanzlík. „Máme 2 320 predajní rozmiestnených po celom Slovensku. To je takmer rovnaký počet, ako je škôl.“

Získa každá

„Každý, kto si v sieti predajní Jednota kúpi niektorý z výrobkov označených na pultoch nápisom Jednota pre školákov, prispeje jedným percentom z ceny výrobku na nákup športových potrieb pre základné školy,“ informuje správca Nadácie Jednota COOP Vladimír Švarc. Zákazníkov bude iste zaujímať, že ceny výrobkov zaradených do projektu sa nezvyšujú. Darované jedno percento hradia partnerské firmy Procter&Gamble a Danone, ktoré do projektu zapojili dovedna 21 svojich značiek. Ide najmä o spotrebnú chémiu, telovú kozmetiku, mliečne výrobky.

„Projekt vytvára ideálny priestor na budovanie pocitu spoluzodpovednosti občanov a úspešných komerčných

firiem na riešení problémov spoločnosti na úrovni regiónov,“ mieni D. Šimka.

Nadácia Jednota COOP (vznikla v roku 2001) oslovila spomenuté partnerské firmy nielen preto, že majú pre spotrebiteľa zaujímavé portfólio výrobkov, ale najmä preto, že už mali skúsenosti s organizovaním Ostrovov života. Projekt je, samozrejme, otvorený aj pre ďalších výrobcov tovaru, ktorý sa predáva v sieti tohto obchodného reťazca. Tie slovenské zatiaľ neoslovovali, pridať sa napokon môžu samy.

Rozdeľovanie výnosu z akcie a nákup potrebných športových pomôcok bude podľa V. Švarca transparentný, v spolupráci s Ministerstvom školstva SR. Nadácia je od začiatku presvedčená, že uspokojené by mali byť všet-

ky školy, aj keď to v tejto prvej fáze budú len menšie športové pomôcky. Predajne COOP Jednoty Slovensko

sa stali nákupným miestom pre 34 percent obyvateľov. Tento podiel je najvyšší spomedzi všetkých konkuren-

tov za posledné štyri roky na slovenskom trhu. Vybrané produkty sú osvedčené a často kupované značky.

Maloobchodný obrat systému spotrebných družstiev Jednota dosiahol vlani 26,3 mld. Sk. Do akej miery projekt ovplyvní výšku tržieb tohto obchodného reťazca, je zatiaľ ťažké odhadnúť. Úspech projektu rozhodne, či bude pokračovať ďalej.

Jednota pre školákov

S projektmi, ktoré prispievali na podporu škôl, výstavbu ihrísk, kde by deti trávili mimoškolský čas, či na podporu detských oddelení nemocníc sa stretávame niekoľko rokov. Mnohé z nich úspešne prezentovali populárne osobnosti. Meno českého Zlatého slávika Lucie Bílej sa spájalo s akciou Ostrovy života, kde bol výťažok z predaja vybraných výrobkov určený na nákup zdravotníckej techniky.

Menej známe sú už marketingové aktivity firiem, ktoré v snahe posilniť imidž svojej značky organizujú súťaže v kreslení alebo výrobe čokoládových kreácií pre celé triedy. Nemajú síce taký široký záber ako spotrebiteľské akcie, ani takú publicitu, ale deti ich majú rady. Výhrou sú pomôcky na výtvarnú výchovu alebo nové ihrisko na sídlisku. Víťazmi sú maximálne tri školy.

COOP Jednota Slovensko ako najväčší slovenský reťazec obchodov zašla oveľa ďalej.

Čím prispejete?

Do projektu je zapojených 21 značiek: Ariel, Bold2in1, Tide&Tix, Bonux, Lenor, Mr. Proper, Jar, Panténe, Head&Shoulders, Secret, Always, Alldays, Old Spice, Pampers, Danone, Activia, Super Cremo, Actimel, Vitalinea, Danissimo a Prince.

Ich nákupom prispejete na športové pomôcky pre každú školu.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

2. 5. 2024

USD 1,070 0,002
CZK 25,090 0,050
GBP 0,855 0,001
HUF 388,980 1,700
CAD 1,468 0,001

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS