ČLÁNOK




Volebné programy 2002 – BÝVANIE
6. septembra 2002

Koaličný kabinet Mikuláša Dzurindu (SDKÚ) tvrdí, že prišiel s koncepciou reálnej bytovej politiky, čo dovtedy neurobila ani jedna vláda. „Reálne“ sa malo postaviť 14-tisíc bytov ročne. Nepostavilo sa, hoci treba uznať, že veľmi dobre odštartoval program nájomných bytov. Z tohto hľadiska bol úspešný najmä vlaňajší rok, keď sa začalo s výstavbou viac ako štvrtiny všetkých nájomných bytov. Sľubné tempo však zakrátko pribrzdil nedostatok finančných prostriedkov.

Väčšina rodín, najmä mladých, tak naďalej túži po adekvátnom bývaní. Podľa Štatistického úradu SR je na Slovensku trvalo obývaných 1 665 536 bytov, v každom býva v priemere 3,21 osoby a na jedného bývajúceho pripadá 17,5 štvorcového metra obytnej plochy. V európskom rebríčku sa však krajina nachádza na spodných priečkach.

V predvolebnom boji strany rady vyťahujú bytovú kartu. Pravda je, že aj taká prozaická záležitosť, akou je strecha nad hlavou, závisí od parlamentných strán. Tie síce unisono tvrdia, že byty sú treba, ale pritom schvaľujú zákony, ktoré majú na tempo výstavby negatívny vplyv. V praxi sa rýchlo ukázalo, že ich treba novelizovať. Spomeňme len zrušenie Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB) a následné schválenie výnimky či postupné znižovanie výšky štátnej prémie stavebného sporenia zo šesťtisíc na štyritisíc korún ročne.

ŠFRB pritom poskytuje finančnú pomoc pre menej solventné príjmové skupiny, všeobecne sa považujú za veľmi užitočný.

Nakoniec teda prežije. Našlo sa aj riešenie nedostatku peňazí: zdroje ŠFRB sa posilnia o 1,15 mld. Sk z úveru komerčnej banky. Použijú sa na projekty 126 miest a obcí, ktoré o dotácie požiadali do 31. júla tohto roku. Otázka je, čo bude ďalej. Väčšina politických strán je za zachovanie ŠFRB, aspoň do času, kým nenastane rovnováha na trhu s bytmi. Podľa podpredsedu KDH Júliusa Brocku (exminister práce a sociálnych vecí) príde čas, keď bude fond sebestačný. „Väčšinu peňazí požičiava, chceme aby bol obrátkový,“ hovorí.

Koalícia tvrdí, že svoj bytový program splnila na 80 percent. Opozícia, najmä HZDS, sa domnieva, že to bolo nanajvýš na 50 percent a vládna politika v tomto smere skončila s fiaskom. Bytov je podľa nej žalostne málo. Ak ich v Európe pripadá na tisíc obyvateľov 400 – 490, na Slovensku je to iba niečo vyše 300. Negatívny vplyv na bytovú výstavbu mala podľa HZDS nízka výkonnosť ekonomiky, nízke priemerné príjmy obyvateľstva a vysoká miera nezamestnanosti, nehovoriac už o reštrikcii prostriedkov v štátnom rozpočte. Ďalšie strany, ktoré sa s veľkou pravdepodobnosťou dostanú do nového parlamentu (Smer, ANO), poukazujú na to, že súčasná koalícia sa pýši cudzím perím a štát v skutočnosti postavil len 4 500 bytov, pod ostatné sa podpísali družstvá a súkromní investori.

Podľa kritikov negatívnym javom sú aj zásahy do systému stavebného sporenia, pričom súčasný vládny kabinet nasilu ponúka hypotekárne úvery. Na ich pridelenie však priemerný občan nemá dostatočne vysoký priemerný zárobok. Naopak, časť politického spektra predpovedá hypotekárnym úverom značnú budúcnosť. Ich experti tvrdia, že sú účinnejšie a tiež adresnejšie. Pravda, banky si kladú tvrdé kritériá na pridelenie týchto úverov.

Väčšina strán sa stotožňuje v tom, že štát nemá byty stavať, ale vytvárať dobré legislatívne a finančné podmienky na rozvoj bytovej výstavby. Zachovaná by mala byť štátna prémia stavebného sporenia, no maximálne na úrovni štyritisíc korún ročne, aj Štátny fond rozvoja bývania a perspektívne by sa mali zmierniť podmienky získavania hypoték, aby sa o ne mohli uchádzať aj ľudia s nižšími príjmami.

Zachovať ŠFRB i štátnu prémiu

DKÚ neplánuje zachovať ŠFRB dlhšie, ako je určené, a tieto finančné prostriedky chce presunúť do hypotekárneho úverovania a stavebného sporenia. Zvýšenie štátnej prémie nepodporuje. Výstavba nájomných bytov by mala byť umožnená aj súkromným podnikateľom.

KDH nemá výhrady k existencii ŠFRB ani k zachovaniu štátnej prémie stavebného sporenia. Podporuje výstavbu nájomných bytov stavaných neziskovým sektorom i výstavbu sociálnych bytov s čiastočným využitím tzv. mŕtveho bytového fondu.

SDĽ ráta takisto so štátnou prémiou a ŠFRB. Monopol stavebného sporenia by však mali vyrovnávať hypotekárne úvery.

HZDS – ĽS chce vytvoriť podmienky na výstavbu 15-tisíc bytov ročne, ktoré by boli cenovo dostupné najmä pre mladé rodiny, preto je zachovanie ŠFRB a štátnej prémie potrebné. Veľký dôraz kladie na vytvorenie podmienok na zabezpečenie výstavby nájomných bytov, technickej vybavenosti a obnovy existujúceho bytového fondu.

SMER bude presadzovať okamžité prijatie zákona o registri bytov. Nechce sa štatisticky priživovať na súkromnej výstavbe bytov a rodinných domov, ku ktorej štát ničím neprispieva. Podporuje také legislatívne a daňové zmeny, aby sa výstavba nájomných bytov stala zaujímavou pre podnikateľskú sféru, ale aj samosprávu. Presadzuje odpočítateľnosť niektorých položiek súvisiacich s výstavbou a rekonštrukciou bytu zo základu dane. Priemerne zarábajúci občan musí mať možnosť zaobstarať si primerané bývanie vhodnou kombináciou úverov a zdrojov (stavebné sporenie, hypotekárne úvery, priama podpora štátu, vlastné úspory). Preto presadzujú zachovanie Štátneho fondu rozvoja bývania. Štátnu prémiu neplánujú zvýšiť, pretože štátny rozpočet na to nemá. Štát by mal ročne postaviť okolo 2 500 nájomných bytov, občania 7 500 až 8 000 bytov.

KSS podporuje výstavbu cenovo dostupných družstevných alebo nájomných bytov. Podstatnou mierou sa chce pričiniť k eliminácii novodobého javu – bezdomovstva.

SNS chce začínajúce rodiny osobitne podporovať systémom výhodných novomanželských pôžičiek s účasťou štátu, čiastočne aj nenávratných (200-tis. Sk pri nadobúdaní). Strana bude presadzovať, aby pozemky vyčleňované na bytovú výstavbu boli oslobodené od poplatkov za vyňatie z pôdneho fondu a v tých obciach, ktoré poskytnú pozemky bezplatne, aby štát finančne zabezpečil výstavbu inžinierskych sietí. Každé investovanie do bytového fondu a pri bytovej výstavbe musí byť odpočítateľné z daní fyzických osôb. Tovary a služby v tejto oblasti by mali mať zníženú DPH.

OKS navrhuje dereguláciu nájomného, zachovanie podpory hypotekárnych úverov (finančný príspevok štátu za nižšie úroky), zlepšenie podmienok na poskytovanie záruk za úvery (rýchlejšia možnosť exekúcie založených nehnuteľností), ďalej ústup štátu zo stavebného sporenia a ráznejší postup voči neplatiteľom (náhrada ubytovne s minimálnym štandardom). Výstavbu bytov vrátane nájomných treba nechať na súkromných investorov. Obce budú mať možnosť investovať z vlastných prostriedkov do výstavby nájomných bytov, infraštruktúry a sociálneho bývania.

ANO je za sfunkčnenie trhu s bytmi. V prípade účasti vo vláde a parlamente prijme koncepciu štátnej podpory úverovania bytovej výstavby. Chce však prehodnotiť súčasnú mieru ochrany nájomníkov voči vlastníkom a postupne deregulovať nájomné. Strana podporuje zvýšenie spoluúčasti samosprávnych orgánov v riešení bytovej otázky.

SDA považuje za potrebné vybudovať celoštátnu databázu o bývaní. Pri financovaní výstavby, údržby a obnovy nájomných bytov chce presadiť model verejno-súkromného partnerstva.

HZD bude presadzovať, aby sa ročne by postavilo okolo 15-tisíc nových a zrekonštruovalo 12-tisíc existujúcich bytov.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

3. 5. 2024

USD 1,074 0,005
CZK 25,025 0,065
GBP 0,856 0,000
HUF 388,950 0,030
CAD 1,468 0,000

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS