ČLÁNOK




Verejné výdavky spojené s Hyundai/Kia dosiahnú 8,8 mld. Sk
6. marca 2004

Po vyše trojhodinovom rokovaní schválila vláda SR vo štvrtok v noci znenie zmluvy o investícii s juhokórejskou automobilkou Hyundai Motors. Ako po rokovaní uviedol minister financií SR Ivan Mikloš, celkové verejné výdavky spojené s investíciou dosiahnu úroveň 8,8 mld. Sk. Takmer 6,8 mld. Sk pôjde priamo investorovi, 2 mld. Sk budú tvoriť iné verejné výdavky spojené s investíciou. V roku 2004 budú verejné výdavky spojené s investíciou predstavovať 2 mld. Sk, podľa Mikloša sa však z toho 400 mil. Sk síce uhradí, ale následne aj vráti do štátneho rozpočtu prostredníctvom daní. Návrh a správa o financovaní štátnej pomoci bude predložená do 10. apríla. Podľa ministra hospodárstva SR Pavla Ruska by sa štátna pomoc mala vrátiť za 4 roky od spustenia výroby v závode. „Dôležitý je však predovšetkým výsledok dnešného rokovania, ktorý je taký, že vláda jednohlasne odsúhlasila zmluvu,“ uviedol premiér Mikuláš Dzurinda.

Podľa Ruska sa podarilo počas stredajších nočných rokovaniach s investorom minimalizovať všetky riziká pre SR. V zmluve sa zadefinovala maximálna snaha SR pri zabezpečení podmienok pre investíciu, ale vylúčili sa formulácie, ktorými by SR prebrala zodpovednosť za rozhodnutia iných inštitúcií. Priechodnosť zmluvy totiž bude závisieť aj od rozhodnutia Európskej komisie (EK) o štátnej pomoci pre závod Kia Motors. „Vždy existuje riziko, že Brusel časť pomoci neschváli, alebo niektoré zdroje budú klasifikované ako štátna pomoc,“ uviedol Rusko a dodal, že v takom prípade sa bude s EK rokovať. Aj z tohto dôvodu o zmluve vláda rokovala v takom krátkom čase, aby sa do 15. marca stihla zmluva predložiť na schválenie Úradu pre štátnu pomoc SR a následne najneskôr 15. apríla bola odoslaná na schválenie do Bruselu.

Ako ďalej uviedol Mikloš, termín na predloženie návrhu o financovaní podpory investície Kia Motors určili na 10. apríla preto, že budú vedieť lepšie odhadnúť vývoj daňových aj nedaňových príjmov. „Zatiaľ sa príjmy vyvíjajú pozitívne, takže sa zdá, že aj pri malom viazaní bude možné tieto zdroje získať,“ dodal. Viazanie príjmov na výdavky spojené s investíciou bude vláda schvaľovať konsenzom. Počas stredajších nočných rokovaní s investorom sa podľa Ruska podarilo dohodnúť aj na posunutí termínu dokončenia diaľničného prepojenia na Žilinu zo septembra na november 2006. „Pri povoleniach a dodávateľských záležitostiach by sme tu mohli naraziť na problémy, takže tie dva mesiace investor nakoniec akceptoval,“ dodal. Najneskôr k termínu spusteniu výroby však bude diaľnica dokončená aspoň na polovičný profil.

Isté výhrady sa počas rokovaní objavili zo strany SMK, ktorá požadovala viac času na prerokovanie zmluvy. „Zdá sa však, že ten čas by moc nezmenil. Diskusia však bola tak obsiahla a presvedčivá, že presvedčila väčšinu vlády,“ dodal Dzurinda. Obavy SMK počas rokovaní minister Rusko chápe, keďže dostali 55-stranovú zmluvu, ktorú museli v krátkom čase preštudovať.

Štátna pomoc pre závod Kia Motors je podľa ministra hospodárstva limitovaná grantom na nákup investičného majetku, transferom na rekvalifikáciu pracovnej sily, tvorbou nových pracovných miest a pomocou na nákup pozemkov, ako aj napojením infraštruktúry na pozemky. Výška investície do závodu Kia Motors bude 700 mil. eur, avšak spolu so subdodávateľskými podnikmi, ktoré sem prídu, podľa Ruska dosiahne úroveň vyše 1 mld. eur. „Sami však už v Ženeve hovorili, že to je len počiatočná investícia a plánujú ju rozšíriť,“ dodal.

Zmluva medzi SR a spoločnosťou Hyundai Motors by mala byť podpísaná 16. alebo 17. marca a základný kameň závodu by mal byť položený 7. apríla. Štruktúra štátnej pomoci, ktorá bude vo výške 15 % z investície automobilky, bude závisieť od skutočnosti, ako sa budú optimálne získavať pozemky, inžinierske siete a hmotný majetok. Štátna pomoc však nepočíta s daňovými prázdninami. Jednou z podmienok pre príchod investora je aj dobudovanie diaľničného úseku Ladce – Žilina v dĺžke takmer 40 kilometrov, ktoré bude stáť 22 mld. Sk. Objem investícií juhokórejskej automobilky by mal dosiahnuť 700 mil. eur a závod by mal produkovať 200 tis. áut ročne. Prácu by malo v novom závode nájsť približne 2400 zamestnancov. S výstavbou sa začne ešte na jeseň tohto roku a v roku 2006 by mal vyprodukovať prvé automobily.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 4. 2024

USD 1,071 0,001
CZK 25,164 0,012
GBP 0,856 0,000
HUF 392,280 0,700
CAD 1,463 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS