ČLÁNOK




United Airlines sú pred bankrotom, krízu rieši aj EasyJet
19. augusta 2002

Druhá najväčšia americká letecká spoločnosť – United Airlines (UAL) v oficiálnom vyhlásení pripustila, že jej hrozí bankrot a vzhľadom na finančné záväzky, ktoré sú splatné pred koncom tohto roka, pravdepodobne požiada o ochranu pred veriteľmi.

Toto riziko sa stane reálnym už počas jesene, ak sa UAL nepodarí do 30 dní získať súhlas zamestnancov a ďalších akcionárov na dramatické zníženie nákladov.

Išlo by o vôbec prvý bankrot tohto druhu od začiatku 90-tych rokov.

Ďalším signálom vážnych problémov v celom leteckom sektore je nedávna žiadosť US Airways o ochranu pred veriteľmi na základe Kapitoly 11 Zákona o bankrotoch, ktorá bola nevyhnutná vzhľadom na klesajúce výnosy, vysoké náklady a cenovú „vojnu“ na trhu s letenkami.

Vedenie United Airlines konštatuje, že je potrebné uskutočniť „naliehavé, výrazné a okamžité zmeny“, paralelne sa však podnikajú aj kroky na základe príslušných ustanovení Zákona o bankrotoch.

Analytici už kritizovali UAL za to, že nekonali dostatočne agresívne pri redukovaní nákladovej štruktúry v rámci celej spoločnosti a akceptovali tlak odborov na ďalšie zvýšenie miezd.

V súvislosti s hrozbou bankrotu poklesli akcie United Airlines na najnižšiu úroveň za ostatných 20 rokov. Na sklonku uplynulého týždňa stratili 29 centov zo svojej hodnoty a v New Yorku sa obchodovali za 2,45 USD/akcia.

Aktuálna štúdia Deutsche Bank odhaduje perspektívu bankrotu na 80-85%, ktorú je možné odvrátiť iba za predpokladu prudkého zníženia nákladov a zmeny vo vlastníckej štruktúre.

Situácia je komplikovaná o to viac, že 55% akcií UAL vlastnia zamestnanci, čo podľa Deutsche Bank bráni výraznejšej reštrukturalizácii a znižuje schopnosť získať externé investičné zdroje.

Časť expertov poukazuje na to, že terajšej kríze v UAL a US Airways sa dalo predísť, ak by americké regulačné orgány dali v roku 2000 súhlas na ich fúziu. K tejto transakcii však nedošlo.

Medzi oboma prepravcami existuje zásadný rozdiel. US Airways totiž získali od federálnej vlády garanciu na poskytnutie úveru v celkovom objeme 900 miliónov dolárov, ktorá je založená na úsporných opatreniach a na reštrukturalizačnom programe. Podobný model pomoci vo výške 1,8 miliardy USD žiadali aj United Airlines, vláda ho však zamietla vzhľadom na nedostatočne efektívny podnikateľský plán UAL.

Časť politikov lobovala v prospech United, Stabilizačná rada pre leteckú dopravu – ATSB ale uvedenú pomoc nepodporila.

United Airlines chcú na poslednú chvíľu predložiť ATSB podstatne širší, hlbší a dlhodobejšie orientovaný program úspor, čím si mienia zachovať šancu na vyrovnanie dlhu vo výške 875 miliónov dolárov. Táto čiastka je splatná počas jesene. Situáciu v United Airlines do určitej miery destabilizuje aj fakt, že výkonný riaditeľ Jack Creighton chce v októbri odstúpiť z funkcie.

Kríze, hoci s inými parametrami, čelí aj britský nízkonákladový letecký prepravca – EasyJet, ktorý začiatkom tohto mesiaca kúpil konkurenčnú spoločnosť Go a momentálne sa snaží plne ju integrovať do svojich štruktúr.

Výkonný riaditeľ EasyJet Ray Webster požiadal špecialistov, aby mu pomohli vyriešiť veľmi akútne prevádzkové problémy, ktoré vyvoláva integrácia s Go. Tieto problémy definuje britská tlač ako krízu, pretože došlo k odkladu, prípadne k zrušeniu viacerých letov.

V snahe odstrániť duplicitu letov dochádza k chaosu, ktorý postihol už tisíce pasažierov.

Zásadné zmeny bude treba urobiť v letových rozpisoch.

EasyJet kúpil Go za 374 miliónov libier. Pod spoločnou značkou EasyJet budú piloti oboch spoločností lietedať od decembra tohto roka, pričom začiatkom budúceho roka budú piloti EasyJet riadiť lietadlá, ktoré sú momentálne v leteckom parku Go, a naopak piloti Go budú prevádzkovať stroje spoločnosti EasyJet.

Po skončení integrácie sa EasyJet stane najväčšou nízkonákladovou leteckou spoločnosťou v Európe.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

18. 4. 2024

USD 1,068 0,004
CZK 25,254 0,026
GBP 0,856 0,002
HUF 393,930 0,930
CAD 1,469 0,000

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS