ČLÁNOK


,

Systémy musia spolupracovať
27. septembra 2002

Čo pre vás osobne znamená e-biznis?

Okamžite dostupné informácie. Keď prídem so svojím notebookom do ktorejkoľvek pobočky IBM na svete, zapojím ho na sieť a mám okamžitý prístup k všetkým informáciám, akoby som sedel vo svojej kancelárii.

A aký je prínos elektronického obchodovania všeobecne?

Určite sa vám otvárajú nové možnosti. Ak máte v Bratislave počítač s internetom, máte prístup do celého sveta, a nemusíte robiť obchody len na Slovensku. Alebo dvaja obchodní partneri sa môžu rozprávať cez videokonferenciu a cez internet majú prístup k rovnakým údajom. Ani jeden nemusí strácať čas a prostriedky cestovaním za tým druhým.

Zdá sa však, že v obchodnom svete sa stále dosť cestuje…

Viete, čo začne každá spoločnosť zoškrtávať, keď sa ocitne vo finančných ťažkostiach? Cestovné náklady. Je to o konkurencieschopnosti. Ak ušetrím na cestovnom, môžem svoje produkty ponúknuť lacnejšie než konkurencia.

Čo by podľa vás mal konkrétny podnik spĺňať, aby sa dalo povedať, že v ňom funguje e-biznis?

Je veľa čiastkových riešení, ako je podniková webová stránka, elektronické platby, on-line predaj… Väčšina týchto systémov však nepracuje veľmi dobre. Príčina je jednoduchá: Nie sú integrované. E-biznis je predovšetkým o integrácii. Jednotlivé systémy v podniku musia navzájom spolupracovať. Dnes napríklad mnohé spoločnosti nemajú prepojený obsah svojej webovej stránky s podnikovým informačným systémom. Keď si potom pozriete ich stránku, vôbec nemáte istotu, že sú na nej tie najaktuálnejšie údaje.

Ako sa dá dosiahnuť takáto spolupráca systémov?

Hovoríme tomu middleware. Ide o riešenia, ktoré umožňujú rôznym softvérovým aplikáciám od rôznych výrobcov, aby navzájom dokázali spolupracovať. Aby dáta z jednej aplikácie boli dostupné aj vo všetkých ostatných.

Veľa sa hovorí o CRM systémoch – systémoch pre riadenie vzťahov so zákazníkmi. Považujete ich za dôležité?

Ak sa spýtate predstaviteľov firiem, ktoré CRM predávajú, samozrejme, budú vám tvrdiť, že CRM je najdôležitejšie. Pritom je to len jedna zložka e-biznisu, ktorá nemôže fungovať bez súčinnosti s ostatnými. Ak vám napríklad zavolá zákazník do zákazníckeho centra, tam mu nedokážu povedať, či je jeho faktúra už uhradená, pokiaľ nie je CRM prepojené s účtovníckym systémom.

Ako sa podľa vás zmenia informačné systémy v najbližšej budúcnosti?

Určite budú rýchlejšie a verím, že aj s aktuálnejším obsahom. Mal by sa dosiahnuť stav, v ktorom ak zmeníte nejaký údaj v jednej časti systému, okamžite sa zmení vo všetkých ostatných častiach. Verím, že firemná webová stránka bude jediným bodom kontaktu pre zákazníka. Ten sa z nej dozvie skutočne všetko, čo potrebuje. Dnes to často vyzerá tak, že návštevník webovej stránky je nútený zdvihnúť telefón a pýtať si ďalšie informácie.

Myslíte si, že sa bude dať všetko vybaviť cez web a fyzické návštevy firiem sa stanú zbytočné?

V určitých oblastiach to vidím reálne. Napríklad bankové služby sa už dnes omnoho efektívnejšie robia elektronicky. Určite si cez web nekúpite automobil. Radšej sa v ňom preveziete alebo si aspoň vyskúšate, ako sa v ňom sedí. Cez internet sa však môžete dopátrať, kde dostanete váš automobil za najlepších podmienok.

Ako hodnotíte vývoj e-biznisu v strednej a východnej Európe?

Myslím si, že podmienky tú nie sú veľmi rozdielne v porovnaní so Západom. Trochu vás brzdí nedostatok pécečiek v domácnostiach a vysoké telekomunikačné poplatky. Ale ináč

tu veľký rozdiel nevidím.

*Pozn.: V oblasti CEMA je zahrnutá stredná a východná Európa, Stredný východ, severozápadná Afrika a Pakistan.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 4. 2024

USD 1,071 0,001
CZK 25,164 0,012
GBP 0,856 0,000
HUF 392,280 0,700
CAD 1,463 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS