ČLÁNOK




Stavebná komora chce samostatné ministerstvo výstavby
7. januára 2016

 Stavebná komora Slovenskej republiky (SKSR) navrhuje opätovné vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Riešenie nepriaznivej situácie v stavebníctve vidí v prijatí novej funkčnej platformy. Stavebníctvo ako významná súčasť národného hospodárstva podľa Stavebnej komory potrebuje jasnú legislatívu a riadenie samostatným ministerstvom.

„Naše stavebníctvo nemôže byť ako druhoradý prívesok súčasťou iných štátnych centrálnych úradov odvolávajúc sa na akési prevádzkové úspory. Preto ako jedno z významných pozitívnych riešení pre naše stavebníctvo navrhujeme politickým stranám a budúcej vláde, ktorá vzíde z nastávajúcich volieb, aby zaradili ako jeden zo svojich prvých a najvýznamnejších vládnych programov vytvorenie samostatného ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja,“ vyplýva zo stanoviska prezídia Stavebnej komory, ktoré vo štvrtok poskytol jej prezident Ivan Pauer.

„Zriaďovanie, zlučovanie alebo rušenie akýchkoľvek orgánov štátnej správy musí byť výsledkom odbornej diskusie a samozrejme si vyžaduje aj politickú podporu a zhodu,“ zareagoval pre agentúru SITA na návrh Stavebnej komory hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa. „Sme krátko pred parlamentnými voľbami a je to téma, ak vôbec, pre budúcu vládu,“ dodal.

Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja už existovalo počas prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) a zabezpečovalo aj koordináciu využívania eurofondov. Na čele tohto ministerstva boli v tom čase nominanti SNS Marián Janušek a Igor Štefanov. Neskôr bolo ministerstvo zrušené aj z dôvodu škandálu v súvislosti s tzv. nástenkovým tendrom a problematika výstavby a regionálneho rozvoja sa stala súčasťou ministerstva dopravy.

Stavebná komora tvrdí, že v súčasnosti platný stavebný zákon (od roku 1976) je legislatívne nestabilný, neprehľadný a komplikovane použiteľný v praxi. Svedčí o tom podľa nej jeho takmer 41 doplnení, noviel, zmien a 38 problematických až nefunkčných paragrafových ustanovení, len v časti stavebného poriadku.

„Tento roky problematický stav umožňuje v stavebníctve výstavbu prakticky bez akejkoľvek zákonnej kontroly a regulácie. Súčasný legislatívny stav tiež nevyžaduje uskutočňovať všetky odborné a remeselné činnosti na stavbách výlučne kvalifikovanými a odborne spôsobilými osobami vzdelanými v danom odbore. Jednoznačne nevynucuje ani kvalitu a zodpovednosť za svoje konanie a bezpečnosť stavieb,“ informovala stavebná komora. Umožňuje tiež podľa nej zahmlievanie dodávateľsko – odberateľských vzťahov a zneužívanie dominancie objednávateľa, čo často vedie k zneužívaniu menších dodávateľov a následne k nevymožiteľnosti práva a náhrady škôd.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD) stiahol návrh nového stavebného zákona z parlamentu počas druhého čítania vlani v septembri. Urobil tak po kritike zákona z radov opozície a absencie konsenzu, čím podmieňoval schválenie zákona.

Stavebná komora zároveň žiada schválenie skutočne nového progresívneho zákona o urbanizme, zákona o územnom plánovaní a zákona o stavebnom poriadku. Stavebníctvo podľa nej nie je len o obchode a politike, ale hlavne o stavebnom poriadku a o základných systémových legislatívnych technických a administratívnych pravidlách pre celé stavebníctvo a hospodárstvo. Absencia urbanistického plánovania podľa Stavebnej komory spôsobila, že z územného plánovania sa stal „trhací kalendár“ na riešenie momentálnych potrieb a záujmu investora bez principiálneho pohľadu na urbanistický rozvoj krajiny a rozvoj spoločnosti v horizonte najmenej pätnásť až dvadsať rokov.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

3. 5. 2024

USD 1,074 0,005
CZK 25,025 0,065
GBP 0,856 0,000
HUF 388,950 0,030
CAD 1,468 0,000

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS