ČLÁNOK




Štandardy platia všade rovnako
4. októbra 2002

Hotel Radisson SAS Carlton, ktorý začal svoju činnosť v októbri minulého roku, má priemernú obsadenosť bezmála na 60 percent. So 168 izbami ku koncu augusta ubytoval približne 40-tisíc hostí. Na konferenciách a biznis párty sa zúčastnilo viac než 42-tisíc návštevníkov. Návštevnosť v jednotlivých mesiacoch kolísala, čo spôsobili najmä vianočné a veľkonočné sviatky. Najvyššia návštevnosť i obsadenosť bola v júni. Medzi hosťami Carltonu prevládali občania Nemecka, Veľkej Británie, Rakúska, Česka, USA a Škandinávie. Táto skladba je podľa generálneho manažéra hotela Petra Anker-Mollera odrazom investičných aktivít zahraničných subjektov na Slovensku, zvlášť v Bratislave. S ročnými výsledkami je spokojný. Plnia predpokladaný rozpočet. Hotel zamestnáva 130 pracovníkov, čo je o dvadsať menej, ako mal pri otvorení. Vedenie hotela to odôvodňuje zvýšením efektívnosti práce a profesionality zamestnancov.

Zvučné mená

Dominantný hotel na Hviezdoslavovom námestí je prvým päťhviezdičkovým hotelom na Slovensku. Priemerná cena za štandardnú izbu bez DPH a raňajok vyjde na 190 eur. Raňajky stoja 13 eur. Hotel patrí do siete Radisson SAS, ktorá má hotely v Európe, na Strednom východe, ako aj v severnej Afrike. V súčasnosti prevádzkuje 113 hotelov, v najbližšom čase otvorí 38 ďalších. Tophotel operuje vo Švédsku a hotel v Rakúsku nasleduje za slovenským. Podľa PR manažérky Radisson SAS Carlton Lenky Šoltysovej všetky hotely odovzdávajú do centra raz za mesiac postrehy, pripomienky a návrhy ubytovaných hostí. „Hotel sa hodnotí celkove ako produkt. V júli sme sa ocitli spomedzi všetkých hotelov na treťom mieste, o mesiac neskôr sme poskočili o päť miest dozadu.“

A čo všetko Carlton ponúka? Okrem prvotriednych ubytovacích kapacít päť konferenčných miestností, jednu reštauráciu, Zrkadlový bar pomenovaný podľa baru v pôvodnom hoteli Carlton-Savoy a fitnescentrum. K prestížnym hosťom tohto hotela patrí švédsky a španielsky kráľovský pár, taliansky a grécky prezident, Christopher Lambert, Jenifer Rush a Montserrat Caballe.

Medzinárodná gastronómia

Štandardom celej siete je vysoký komfort pri ubytovaní a poskytovaní kongresových služieb. Pokiaľ ide o gastronómiu, podľa šéfkuchára hotela Markusa Niederhausera si sieť potrpí na ľahkú stravu z čerstvých surovín, ktorej príprava je rýchla.

Kuchyňa v hotelových reštaurácií sa však odlišuje od klasických reštauračných zariadení. Strava v hoteloch je o niečo ťažšia, pretože je prispôsobená medzinárodnej klientele, ktorá sa veľmi často obmieňa. V porovnaní s domácimi reštauráciami je menej flexibilná. Zohľadňuje totiž rôzne konferencie, bankety a firemné podujatia, ktoré si vyžadujú isté štandardy.

S výnimkou dvoch-troch typických slovenských jedál nájdete v jedálnom lístku hotela len medzinárodnú kuchyňu. „S lokálnou stravou sme sa tak trochu pohrali a začlenili sme ju do svojej ponuky tak, aby vyhovovala domácim, ale aj zahraničným hosťom,“ dodáva M. Niederhauser. Špecialitou hotelovej siete sú prekvapujúco burgery a sendviče, práve pre svoju nepretržitú dostupnosť.

Náročné požiadavky hotela do značnej miery vykrýva domáci trh. Spolupráca s dodávateľmi sa podľa manažéra jedla a nápojov Seana Pitchforka každý deň zlepšuje. Nájdu sa však aj ťažko dostupné položky. Hotel má problémy napríklad s jahňacinou, ktorú dováža až z Francúzska alebo Nového Zélandu, a s miniatúrnou zeleninou na dekorácie.

Nepretržité vzdelávanie

V porovnaní s inými sieťami sa Radisson SAS usiluje o menej formálny postoj k zákazníkovi. „Nechceme pôsobiť naškrobeným dojmom a nosiť biele rukavičky. Všetci zamestnanci by však mali vedieť čítať želanie hosťa ešte predtým, než sa opýta,“ vysvetľuje S. Pitchfork. Ide o takzvaný systém „Áno, môžem“. Pre pracovníka hotela teda nie je nič nemožné. „Ak sa hosť sťažuje a jeho sťažnosť je oprávnená, môžeme mu poskytnúť až stopercentnú zľavu,“ dodáva L. Šoltysová. Podľa nej zamestnancov neustále školí tréningová manažérka Timea Doczeová, ktorá pracuje aj pre hotel Radisson SAS Alcron v Prahe.

A ako vyzerá bežný deň v hoteli? „Ráno začíname poradou. Prehodnocuje sa predchádzajúci deň, napríklad obsadenosť alebo problémy, ak sa nejaké vyskytli. Potom hovoríme o danom dni a o akciách, ktoré pripravujeme,“ vymenúva L. Šoltysová. Špeciálne akcie pre VIP – mimoriadne náročných hostí – sa podľa nej nezaobídu bez operačných stretnutí. Za akciu je zodpovedný manažér, ktorý musí byť stále prítomný. Ak je to nevyhnutné, v hoteli aj spí.

Pri návšteve švédskeho kráľovského páru dostal personál vrátane manažmentu špeciálne školenie pre kráľovské návštevy. Školiteľkou bola princezná Ilona Schaumburg-Lippe, ktorá pripravuje pracovníkov celej hotelovej siete.

Približovanie k Európe

Podľa P. Anker-Mollera má Carlton skvelú budúcnosť. Útlmu turistického ruchu sa v najbližších rokoch neobáva, práve naopak. Uvítal by však väčšiu súťaživosť. „Slovensko je malý trh. Vyššia konkurencia by sa mala prejaviť v lepších službách a nižších cenách.“ Za najväčšiu prekážku rozvoja podnikania v hotelovom biznise považuje prehnanú byrokraciu. Podľa neho stojí daňových poplatníkov veľa a nie je efektívna.

Veľkú perspektívu pre Slovensko vidí P. Anker-Moller najmä v potenciálnom členstve v EÚ. Uvítal výsledky parlamentných volieb a rokovania o zostavení pravicovej vlády. Podľa neho rast ekonomiky a turistický ruch sú ako spojené nádoby. „Som presvedčený, že na začiatku to nebudete mať jednoduché. Ešte vás čaká veľa prekážok na ceste za vaším cieľom.“ Riaditeľ Carltonu však nezaháľa ani teraz. Už pred časom začal so zvyšovaním platov svojim zamestnancom, aby mali vyššiu reálnu mzdu ako je predpokladaná inflácia po vstupe do EÚ. Zároveň sa usiluje zefektívňovať prácu. „Keď sa Slovensko stane plnoprávnym členom, budeme už pripravení,“ dodáva.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

30. 4. 2024

USD 1,072 0,000
CZK 25,140 0,035
GBP 0,855 0,000
HUF 390,680 0,960
CAD 1,467 0,004

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS