ČLÁNOK




Sociálna poisťovňa zabezpečí výpisy o doterajších dôchodkových nárokoch občanov sama
9. augusta 2004

Sociálna poisťovňa (SP) napokon nevypíše nový tender na firmu, ktorá by mala zabezpečiť prevod údajov o poistencoch z písomnej do elektronickej podoby a umožniť tak, aby dostali výpis o svojich doterajších dôchodkových nárokoch.

Potom, čo Úrad pre verejné obstarávanie zrušil výberové konanie na dodávateľa príslušného informačného systému, sa poisťovňa rozhodla splniť túto úlohu vlastnými silami.

Podľa hovorkyne inštitúcie Vladimíry Pôbišovej tak ušetrí najmenej 30 miliónov Sk, ale aj čas. Prvým zhruba 400 000 ľuďom, ktorí sa narodili pred rokom 1951, totiž musí poisťovňa zo zákona poslať výpisy o prijatých platbách, o ich správnej výške, či prípadných nedoplatkoch na poistnom, už do záveru tohto roka. „Ak by sme vypísali nové výberové konanie, tak v rámci lehôt, ktoré ukladá zákon o verejnom obstarávaní, by nám na to, aby sme to zvládli, zostalo len 25 pracovných dní,“ vysvetľuje hovorkyňa. Tým, že SP uskutoční konverziu údajov vo vlastnej réžii, podľa nej naviac ušetrí odhadom minimálne 30 miliónov Sk. Svoje pracoviská síce bude musieť vybaviť novou výpočtovou technikou, ktorú zabezpečí v rámci už uzavretých zmlúv na dodávku techniky a bezpečnosti, stále by to však malo stáť menej ako predstavovala najnižšia ponuka v zrušenom tendri. Tá podľa Pôbišovej znela na približne 126 miliónov korún. Potrebné finančné prostriedky na nákup techniky, ako doplnila, by mala byť poisťovňa schopná vykryť v rámci schváleného tohtoročného rozpočtu. S personálnym posilnením momentálne nepočíta.

Prvé výpisy by mali najstarší občania, ktorí dnes majú najmenej 53 rokov a ešte neodišli do dôchodku, dostať v novembri, najskôr v októbri tohto roka. Podpredseda Rady riaditeľov SP Michal Horváth pritom pred časom pripustil, že niektorí sa ich dočkajú až v prvých mesiacoch budúceho roka. Zdôvodnil to aj tým, že posielanie výpisov je potrebné rozložiť postupne, aby pobočky mali priestor riešiť prípadné sťažnosti ľudí na sumarizované údaje o doteraz zaplatenom poistnom. Ako vtedy avizoval, poisťovňa očakáva, že „reklamácie“ môžu prísť až od polovice poistencov. Pôbišová v tejto súvislosti zdôraznila, že poisťovňa robí všetko preto, aby dodržala lehotu do konca tohto roka. „Nedá sa však vylúčiť, že v niektorých prípadoch ju nestihneme,“ priznáva. Je možné, že SP bude v takejto situácii iniciovať zmenu platného zákona o sociálnom poistení s posunutím spomínaného termínu, nateraz však hovorkyňa podobný návrh nepotvrdila.

Okrem prehľadu poistných nárokov získaných do konca minulého roku, ktoré by mali všetci poistenci vrátane tých najmladších dostať postupne do konca roku 2007, bude musieť poisťovňa posielať ľuďom aj výpis o aktuálnej zmene stavu ich individuálneho účtu za predchádzajúci rok. Každý by ho mal dostať raz ročne najneskôr do záveru júna. Na vybudovanie individuálnych účtov a centrálneho registra poistencov by mala poisťovňa získať úver od Svetovej banky v sume asi 300 miliónov Sk a ďalšími zhruba 200 miliónmi Sk má prispieť samotná inštitúcia.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 4. 2024

USD 1,071 0,001
CZK 25,164 0,012
GBP 0,856 0,000
HUF 392,280 0,700
CAD 1,463 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS