ČLÁNOK




Slovenská pošta s lokálnym ratingom Aa+
16. januára 2002

Slovenská pošta, š.p., získala ratingové hodnotenie od lokálnej ratingovej agentúry CRA Rating Agency. Ratingová agentúra udelila Slovenskej pošte dlhodobý medzinárodný CRA Rating z investičného pásma na úrovni Baa-, čo znamená, že jej schopnosť splatiť svoje dlhodobé záväzky denominované v cudzích menách je rovnaká ako Slovenskej republiky. Slovenská pošta získala dlhodobý lokálny rating na úrovni skAa+, čo je len jeden stupeň od najvyššieho možného hodnotenia (skAaa) v rámci investičného pásma lokálnej ratingovej stupnice. Podľa tohto hodnotenia patrí Slovenská pošta, š.p., medzi veľmi kvalitné subjekty s vysokou schopnosťou splácať svoje dlhodobé záväzky v slovenských korunách s miernym rizikom vo vzdialenejšej budúcnosti. Ratingová agentúra pridelila štátnemu podniku
aj najvyšší možný krátkodobý lokálny rating na úrovni skP-1, čo zaraďuje hodnotený subjekt medzi veľmi dobré v plnení svojich krátkodobých záväzkov (splatných v slovenských korunách do 1 roka). Výhľad ratingu Slovenskej pošty je stabilný.

Niektoré konkrétne príčiny udelenia mimoriadne dobrého ratingu na tlačovej konferencii dňa 15. januára 2001 spomenul Miroslav Kňažko, analytik CRA Rating Agency: „Naša ratingová agentúra prezentované výborné hodnotenie štátneho podniku Slovenská pošta opiera o jeho dominantné postavenie na trhu zásielok spadajúcich pod poštovú výhradu a širokú distribučnú sieť. Ako priaznivý faktor pre podnik vnímame aj legislatívne prostredie, ktoré vzniklo prijatím nového poštového zákona č. 507/2001, ktorý nahradil nevyhovujúcu zákonnú úpravu ešte z roku 1946.“

Čo sa týka finančných ukazovateľov, agentúra veľmi pozitívne hodnotí neustály rast tržieb podniku, ktorý za sledované obdobie (1996-2000) presiahol 150% (+1,74 mld. Sk). Rozhodujúcu časť výnosov (90,55%)podniku tvoria príjmy z premiestňovacej činnosti vo vnútroštátnom i medzinárodnom poštovom styku a príjmy z obstarávateľskej činnosti. Podľa CRA doterajšie výsledky hospodárenia sú veľmi dobré so známkami výrazného zlepšenia v posledných rokoch. Zvyšujúce sa objemy tržieb sa takisto odrazili v rastúcom účtovnom zisku z prevádzkovej činnosti, ktorý po roku 1997, kedy dosiahol záporné hodnoty, vzrástol medzi rokmi 1998 a 2000 o 268 mil. Sk.

CRA očakáva, že hospodársky výsledok po tvorbe rezerv na kurzové straty a finančné náklady a pred zdanením by sa mal ku koncu roku 2001 pohybovať okolo 230 mil. Sk. Naša projekcia zisku na rok 2002, za predpokladu úpravy taríf o mieru inflácie, sa pohybuje v intervale medzi 260 až 270 mil. Sk. Bilančná suma podniku v sledovanom období neustále rástla a v prvom polroku 2001 dosiahla 6,1 mld. Sk, pričom v najbližšom období CRA predpokladá jej ďalší rast. Podiel cudzích zdrojov na bilančnej sume sa pohybuje asi na úrovni 50%. Pri položke bankové úvery a výpomoci Slovenská pošta k 30. júnu 2001 evidovala i sumu 473 mil. Sk. „Pre komplexnosť obrazu hodnoteného subjektu ešte uvediem, že štátny podnik Slovenská pošta, mal k 30. júnu 2001 18 674 pracovníkov, čo ho zaraďovalo na druhé miesto spomedzi všetkých zamestnávateľov v SR,“ dodal Kňažko.

CRA Rating Agency do budúcnosti vníma ako isté riziko nízky stupeň automatizácie poštových prevádzok a preto zastáva názor, že by podnik mal naďalej pokračovať v nevyhnutnom zvyšovaní automatizácie. Ďalej by mal podnik napredovať aj pri inovácií existujúcich a zavádzaní nových produktov a zlepšiť by sa mala aj ich diferenciácia v rámci vlastného produktového portfólia. Tieto zmeny by tak mali prispieť najmä k zvýšeniu kvality poskytovaných služieb.

Riziko regulácie výšky poštových taríf, ktoré podnik ťažilo v predchádzajúcich rokoch, by malo byť, po vzniku nezávislého Poštového úradu, minimalizované a cenová regulácia by sa mala odvíjať výsostne od ekonomických faktorov. CRA ďalej predpokladá, že podnik sa nevyhne istej racionalizácii existujúcej siete pôšt, čo by mu ale na druhej strane malo priniesť zníženie prevádzkových nákladov, ktorých najvýznamnejšou zložkou sú práve mzdy zamestnancov

Podľa CRA bude pre Slovenskú poštu významným medzníkom koniec roku 2003, keď dôjde k zníženiu hmotnosti (z 1000 g na 350 g) tých listových zásielok, na ktoré sa v súčasnosti vzťahuje poštová výhrada. V krátkodobom horizonte však nepredpokladajú razantnejší vstup konkurencie na trh doručovateľských služieb a teda jej výraznejší vplyv na hospodárenie podniku. „V dlhšom časovom horizonte však s takýmto vplyvom počítať treba,“ dokončil Kňažko.

Slovenská pošta, š.p., vznikla 1. januára 1993 rozdelením Správy pôšt a telekomunikácií na dva štátne podniky – Slovenskú poštu a Slovenské telekomunikácie. Štátny podnik vykonáva najmä poštovú prevádzku v rozsahu podania, prepravy a dodania listových, balíkových a peňažných zásielok na území Slovenskej republiky a v medzinárodnom styku, a ďalšie súvisiace činnosti zapísané v obchodnom registri. Zriaďovateľom a jediným vlastníkom štátneho podniku je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

CRA Rating Agency, a.s., pôsobí ako lokálna ratingová agentúra na trhu s ratingovými službami už 4 roky a za obdobie svojej existencie udelila viac ako 75 ratingov, z toho už 11 ratingov na Slovensku. CRA je pridruženým členom svetovej ratingovej agentúry Moody´s Investors Service.

Hodnotenie Slovenskej pošty podľa CRA:
Silné stránky
– monopolné postavenie
– veľkosť distribučnej siete (1628 pôšt)
– tradícia a skúsenosti
– vytvorenie kompenzačného fondu
– poštová výhrada pri zásielkach do 1 kg (do 31.12.2003)

Slabé stránky

– regulované ceny
– prevádzka neefektívnych poštových prevádzok
– právna forma a z toho vyplývajúce obmedzenia
– nízky stupeň automatizácie poštových prevádzok
– slabá diferenciácia poskytovaných služieb

Príležitosti

– zavedenie nových produktov (e-post, hybridná pošta)
– inovácia poskytovaných služieb
– rozšírenie obstarávateľských služieb
– prehĺbenie spolupráce s veľkými klientmi


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

22. 4. 2024

USD 1,063 0,002
CZK 25,275 0,008
GBP 0,863 0,007
HUF 393,900 1,400
CAD 1,459 0,007

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS