ČLÁNOK




Silní posilňujú svoje pozície
2. júla 2003

Môže byť spoločnosť, ktorá vznikla v roku 1849, nová? Môže, najmä ak ide o Pfizer s mottom firmy, ktoré možno preložiť asi takto: Život je naše poslanie (Life is our life’s work.) Je to jednotka medzi farmaceutickými firmami orientovanými na výskum a vývoj vo svete. Jej pozíciu potvrdili v tomto roku i významné americké ekonomické časopisy Forbes a Fortune. Podľa hospodárskych výsledkov, ktoré dosahuje, podľa toho, ako sa správa na trhu, koľko investuje nielen do vlastného rozvoja, ale aj ľudí a takisto na vzdelávanie či charitu.

V posledných rokoch sa stali fúzie farmaceutických firiem takým častým javom, že už o nich prestížne časopisy informujú iba v spravodajskej skratke. Je to predsa jasné, že sa musia spájať a spolupracovať, inak by „neprežili“ v ťažkej konkurencii, ktorá na tomto trhu panuje. Boduje, rastie a silnie totiž iba tá firma, ktorá zároveň investuje do výskumu a vývoja nových liekov. Ak zanedbá túto časť svojej činnosti, nemá o niekoľko rokov šancu udržať sa na prvých priečkach v rebríčku.

Pfizer je silným konkurentom. Do vývoja nových liekov investuje niekoľko miliárd dolárov ročne a pre firmu pracuje približne dvanásťtisícčlenný tím vedeckých a vývojových pracovníkov v jedenástich krajinách sveta. V roku 2002 investovala firma do tejto oblasti 5,1 miliardy dolárov, čo bolo najviac zo všetkých farmaceutických firiem na svete. V tomto roku by to malo byť sedem miliárd dolárov – po zlúčení so spoločnosťou Pharmacia. V apríli tohto roku sa tieto dve spoločnosti rozhodli zosobášiť a naďalej budú žiť pod spoločným menom Pfizer. Ide o veľmi významný sobáš medzi celebritami. Obe spoločnosti už pred akvizíciou znamenali veľa, patrili medzi inovatívne a rýchlo sa rozvíjajúce farmaceutické firmy. V tomto roku sa však stane Pfizer zrejme nedosiahnuteľným pre svojich konkurentov. Na celom svete sa podľa predpokladov predpíše jedna miliarda receptov na lieky, ktoré budú mať na škatuľke logo Pfizer. Firma už dnes zamestnáva 90-tisíc ľudí, lieky vyrába v sto mestách sveta vo viac ako dvadsiatich krajinách a produkty sa predávajú v 150 krajinách sveta. To je potenciál, ktorý sa len ťažko prekoná. Nový Pfizer sa totiž okrem toho, že sa touto akvizíciou stal jednotkou na svete a udržal si pozíciu jednotky vo vyspelých ekonomických krajinách sveta, dostal aj na pozíciu tretej najsilnejšej spoločnosti na svete po Microsofte a General.

Liek a peniaze

Čo prinúti dve silné firmy k fúzii? Podľa slov viceprezidentky spoločnosti Pfizer Karen Katenovej je to „potreba podporiť globálnu starostlivosť o zdravie, ktorá nikdy nebola väčšia ako dnes. Veď viac než 12 miliónov ľudí umiera každoročne na srdcovo-cievne ochorenia, až 375 miliónov ľudí na svete trpí nejakou formou reumatologického ochorenia a zelený zákal postihuje až 66 miliónov ľudí“.

Produkty firmy zatiaľ zahŕňajú viac než tridsať základných skupín ochorení. Jej potenciál sa v tomto roku zväčšil o veno, ktoré so sebou doniesla firma Pharmacia. Jedinou šancou nového Pfizeru, aby si naďalej udržal popredné pozície, je prísť s novými inovatívnymi liekmi, ktoré by riešili najrozšírenejšie neduhy a zdravotné problémy ľudstva. K tomu jej pomôže kontinuálny vývoj nových molekúl či nových liečiv. Pravda, v posledných rokoch je objav nových molekúl čoraz zriedkavejší. Podľa slov Raja Aireyho, riaditeľa Pfizer H.C.P. Slovensko, raz za desať rokov sa firme podarí prelomový objav. Pri prepočte nákladov na výskum a vývoj však každá spoločnosť, ktorá si chce udržať svoje pozície, musí mať aspoň dva silné lieky, ktoré jej prinesú minimálne dve miliardy dolárov ročne. Predpokladá sa, že Pfizer tie dva nové produkty každý rok na trh dodá. Zlatým pravidlom vo farmaceutickom priemysle je: čo som dnes vložil, musí sa mi do dvoch rokov vrátiť.

Výskum a vývoj nového lieku vyžaduje čoraz viac času a peňazí. V súčasnosti sa náklady pohybujú až do výšky osemsto miliónov dolárov, ešte pred niekoľkými rokmi to bolo päťsto miliónov dolárov a pred desiatimi rokmi iba jedna tretina z dnešnej ceny. Istý podiel na tejto sume majú, samozrejme, najnovšie údaje, technológie a technické zariadenia. Ak kedysi vedci vynašli liek náhodou, tak dnes je to riadený proces hľadania, ktorý je jeden z najdrahších. Sleduje sa totiž niekoľko desiatok tisíc nových molekúl a niekoľko rokov prejde, kým z nich vyčlenia jednu-dve, ktoré sú základom nového lieku. Lieku, ktorý môže zmeniť život miliónom ľudí na svete. Podľa finančných prepočtov farmaceutických firiem iba jeden z dvadsaťtri novoobjavených liekov vráti firme vložené investície do výskumu a vývoja. Pfizer sa v posledných rokoch zapísal do histórie ako firma, ktorá sa pričinila o „novú sexuálnu revolúciu“. Má to na svedomí populárna modrá pilulka na riešenie erektilnej dysfunkcie. V posledných rokoch vďaka nej firma prosperovala viac ako inokedy, predáva sa niekoľko miliónov tejto zázračnej pilulky, ktorá už má, samozrejme, svojich nasledovníkov, ale prvenstvo jej nik nevezme. Je to paralela na históriu firmy Pfizer. Jej dejiny, to je kontinuálny rast, krivka v grafe, ktorá stúpa stále hore. Týmto jediným a najznámejším liekom by takýto úspech nikdy nedosiahla. Má vo svojom portfóliu omnoho dôležitejšie tromfy pre zdravie a kvalitu života ľudí. Tvoria ju najmä produkty na liečbu kardiovaskulárnych ochorení, alergií, infekčných ochorení, reumatologických ochorení a liekov na ochorenia centrálneho nervového systému.

Také jednoduché

Ako všetky veľké príbehy aj tento je v podstate veľmi jednoduchý. Je o pracovitosti, schopnostiach, šťastí. V prípade spoločnosti Pfizer bol tým šťastím penicilín. Dvaja bratanci, nemeckí prisťahovalci, sa v Amerike živili výrobou chemikálií a prípravkov na ničenie parazitov. Potom v roku 1917 sa im podarilo zvládnuť „veľkovýrobu“ kyseliny citrónovej, čo v tom čase bol naozaj problém. O niekoľko rokov neskôr Alexander Fleming odhalil antibakteriálne účinky penicilínu a firma Pfizer ho zase o dobrých pár rokov začala vyrábať vo veľkých množstvách, využijúc svoje poznatky o fermentácii. V tom čase svet okúsil silu modernej medicíny, pretože vďaka hromadnej výrobe tohto doteraz používaného lieku sa zachránilo množstvo spojeneckých vojakov bojujúcich počas II. svetovej vojny. Do roku 1945 bol Pfizer najväčším výrobcom penicilínu a tím firmy už pracoval na terramycíne. To bol prvý liek, ktorý spoločnosť ponúkla na trh vďaka systematickému výskumu. Ďalšie desaťročia existencie firmy už môžeme nazývať rokmi výskumu, inovácie a expanzie, Celosvetovou a nadnárodnou sa stala v 50. a 60. rokoch. Pomohla jej k tomu napríklad vakcína proti mozgovej obrne detí. Pokračovať by sme mohli produktmi, ktoré dnes pomáhajú liečiť závažné a najrozšírenejšie ochorenia ľudstva.

Vyše štyridsať miliónov ľudí na svete sa lieči liekmi firmy Pfizer. Keď táto silná spoločnosť kúpila ďalšiu farmaceutickú firmu, ktorá takisto nebola malá a bezvýznamná, tento počet ľudí sa značne zvýši.

Je zaujímavé, že spoločnosť Pharmacia má iba o štyri roky menej ako Pfizer a rovnako patrila k rýchlo sa rozvíjajúcim silným spoločnostiam, ktoré stavili na výskum a vývoj. Ešte v roku 2000 bola podľa Med and News spoločnosťou roka. Ak v ostatných rokoch zlučovanie farmaceutických spoločností bolo častým javom, tak Pharmacia je skvelým príkladom. Od roku 1990 sa zlúčila štyri razy s inými spoločnosťami, a hoci jej v minulom roku patrilo ôsme miesto na svete, znova „sa“ v rámci rozvoja spojila so silnejším partnerom.

Nový Pfizer bude podľa predpokladov spoločnosť s najširším spektrom produktov, ktorej pozície sa posilnia najmä v Európe, kde mala silnejšie postavenie Pharmacia. „Predpokladá sa, že v tomto roku dosiahne Pfizer obrat 44,6 miliardy dolárov, čo je o niečo viac ako HDP na Slovensku,“ predpovedá Raj Airey. Predaj by mal predstavovať sumu 36,3 miliardy dolárov. Už v súčasnosti má Pfizer osem liekov, ktorých predaj vo svete prevyšuje príjem jednej miliardy dolárov.

Predpoklady vývoja

Na Slovensku firma pôsobí od roku 1995, v posledných troch rokoch zaznamenáva prudký rast a vzhľadom na to, že rozširuje portfólio ponúkaných liekov, očakáva sa, že bude stúpať v top rebríčku farmaceutických firiem na Slovensku. Za rok 2002 dosiahla spoločnosť na Slovensku objem predaja 20 miliónov dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 29 percent. Z tohto objemu finančných prostriedkov venovala firma do klinického výskumu v SR viac ako tri milióny dolárov a okrem toho aktívne spolupracuje s pacientskymi organizáciami a lekárskou obcou. Predpokladá sa, že v budúcich rokoch bude podiel firmy na malom slovenskom trhu rásť. Dnes je sedempercentný, zatiaľ čo na globálnom trhu má Pfizer jedenásť percent.

Míľniky firmy

r. 1849 – Charles Pfizer spolu s bratancom Charlesom Eckhaartom začína s chemickou výrobou. Prvým liečivom vyvinutým v spoločnosti bol prípravok na boj proti parazitom;

r. 1939 – firma sa stáva lídrom vo fermentačnej technológii pri výrobe kyseliny citrónovej;

r. 1941 – Pfizer začína vyrábať penicilín vo veľkých množstvách;

r. 1961 – začína celosvetová expanzia firmy, sídlo a centrála je na East Street 22 na Manhattane v N.Y.;

r. 1971 – výskum a vývoj nových produktov, ako aj laboratóriá fungujú vo Veľkej Británii, Francúzsku, v Japonsku a USA;

r. 1994 – firma investuje do výskumu a vývoja prvú miliardu dolárov;

r. 1998 – prichádza na trh Viagra;

r. 1999 – 150 rokov firmy a Forbes je udeľuje titul Spoločnosť roka;

r. 2000 – Pfizer kupuje spol. Warner Lambert;

r. 2001 – investície do výskumu a vývoja predstavujú 5,1 mld. USD;

r. 2003 – Pfizer kupuje Pharmaciu, zamestnáva 90-tisíc ľudí na celom svete, z toho 20-tisíc výskumníkov.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

23. 9. 2020

USD 1,169 0,005
CZK 26,965 0,042
GBP 0,919 0,001
HUF 365,010 2,960
CAD 1,559 0,004

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS