ČLÁNOK


,

Rozmach hypermarketov trvá
12. apríla 2003

Hoci sa Slováci stažujú na chronický nedostatok penazí, supermarkety a hypermakety otvorené sedem dní v týždni nebývajú nikdy opustené. Podla analytikov je to spôsobené tým, že na potravinách a základnom spotrebnom tovare v posledných desatrociach domácnosti nikdy privelmi nešetrili a ani šetrit nebudú. Navyše obyvatelstvo až prehnane podlieha reklamným a letákovým akciám, ktoré pripravujú najmä velké nadnárodné retazce. Tie ponúkajú velmi výhodné zlavy. Ludia doslova uteka-

jú do hypermarketov kúpit aj to, co momentálne ani nepotrebujú. Nehovoriac už o zamilovaní sa Slovákov do splátkového predaja. Jednoducho, na co nemáme, na to si požiciame.

Investori cítia príležitost a prichádzajú s projektmi výstavby dalších velkoplošných nákupných centier. Majú ešte jeden dobrý argument. Fakt totiž je, že predajná plocha na jedného obyvatela SR stále nie je dostatocná. Slovensko má o tretinu menej predajnej plochy ako vo vyspelých európskych štátoch. V Bratislave je to namiesto jedného štvorcového metra, co sa považuje za optimum, zatial okolo 0,82 m2. Potvrdzuje sa teda, že obchodov nie je stále dost, a tak treba postavit dalšie.

Ako huby po daždi

V Ceskej republike hypermarketový rozmach slabne. Podla Tomáša Drtinu z agentúry Incoma Research, sledujúcej vývoj v obchode na teritóriu oboch republík, v niektorých lokalitách CR je už trh týmto typom predajní skutocne nasýtený. Velká cast nadnárodných firiem presúva preto svoje investicné aktivity na slovenský trh. Pritom v roku 1999 mala CR 25-násobok hypermarketov ako Slovensko, o rok neskôr to bolo už len 7-krát viac, vlani to bolo už len 3,5-krát viac.

Na Slovensku pribúdali v posledných dvoch rokoch velkoplošné predajne ako huby po daždi, až si verejnost zacala klást otázku, kolko sa ich ešte v krajine s piatimi miliónmi obyvatelov môže vôbec postavit.

„Väcšina nadnárodných retazcov plánuje vo výstavbe velkoplošných prevádzok pokracovat, intenzita otvárania velkých predajní bude rovnaká ako vlani alebo predvlani,“ predpokladá Lubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno. „Tí, ktorí hovoria, že obchodná siet je predimenzovaná, vychádzajú len zo svojich pocitov. Samozrejme, existujú aj lokality, kde je na malom priestore viacero silných konkurentov. Takou je napríklad Žilina, kde v hypermarketoch Tesco, Kaufland a Carrefour miestni obyvatelia logicky nemôžu vykúpit všetok ponúkaný tovar a spoliehanie sa na silný tranzit obyvatelstva, ci už zo zahranicia alebo ostatných castí republiky, sa tiež neukázalo správne,“ poukazuje na výnimku. Inak však na Slovensku takáto situácia zdaleka nenastala.

Obchody sa stavat budú, samozrejme, investor musí vediet kde a aké. Podla neho pochodí len spolocnost, ktorá pochopí domáce špecifiká, ako sú menšia koncentrácia obyvatelstva v jednotlivých lokalitách, nezamestnanost a s tým spojená solventnost kupujúcich. Spolocnost, ktorá to správne a vcas odhadne, dosahuje potom dobré zisky.

Megacentrum Zlaté piesky

Tohto roku verejnost vari najviac ocakáva médiami avizovanú výstavbu nákupného a zábavného megacentra Soravia na Zlatých pieskoch v Bratislave. Spolocnost Tesco Stores SR, a. s., s britským kapitálom tu už buduje základy svojej vlajkovej lode, ktorou bude hypermarket s 12-tisíc štvorcovými metrami predajnej plochy. Podla Olgy Hrnciarovej, hovorkyne spolocnosti, ho plánujú otvorit v auguste a bude ponúkat najmä potravinársky sortiment.

„Bratislava ho uživí, hoci sa bude nachádzat na východnej strane mesta, kde je aj Shopping Park Avion. Developeri, ktorí projekt celého megacentra pripravovali, urcite majú všetko dôkladne premyslené. Úspech je vecou dobrej stratégie. Spomenme si, ako tažko sa rozbiehal Aupark, a dnes úspešne beží, pretože v nom dokázali spojit zábavnú a predajnú cast,“ tvrdí L. Drahovský.

Obyvatelia žijúci v menších mestách s nižšími príjmami nakupujú skôr v predajniach Hypernova a v sieti diskontných predajní Kaufland, ktoré majú síce trochu užší sortiment, ale budujú svoje predajne aj v menších mestách a pritahujú zákazníkov cenovými akciami.

Budú menšie?

Šest medzinárodných retazcov umiestnených v prvej desiatke rebrícka najväcších obchodných spolocností na slovenskom trhu zaznamenalo vlani dovedna obrat 57,1 miliardy korún, co je o 22,1 miliardy viac ako rok predtým. K tomuto výraznému posunu pomohlo práve otvorenie dalších hypermarketov, nákupných centier, ale aj supermarketov.

„Hypermarkety budú pribúdat nadalej, ale pravdepodobne už nebudú na velkých plochách. Ocakáva sa nástup výstavby do krajských a okresných miest. Nepôjde už o predajne s plochou 7,5 – 12-tisíc m2, ale skôr o menšie predajne s plochou okolo 5-tisíc m2. Dôvodom je nižšia koncentrácia obyvatelstva na Slovensku,“ vysvetluje L. Drahovský. „Myslím si, že je to tak správne. Možno máme štastie, že zahranicné obchodné siete sa poucili na ceskom trhu. A múdrejšie a skúsenejšie prichádzajú k nám,“ poznamenáva.

Podla neho medzi najaktívnejšie spolocnosti v budovaní nových velkoplošných predajní bude patrit jednotka na slovenskom trhu – Tesco Stores SR, a. s., pozadu nezostanú ani Kaufland SR, v. o. s., momentálne vlastniaci 15 hypermarketov, a Ahold Retail Slovakia, k. s., ktorý sa vlani dostal po prvý raz do TOP 10 slovenského obchodu a prevádzkuje 13 hypermarketov Hypernova.

Na Slovensku bolo vlani 41 hypermarketov, z toho 19 nových. Ich predajná plocha dosiahla 225-tisíc m2. „Treba poznamenat, že tento formát obchodu na Slovensku je dosial schopný postavit i úspešne prevádzkovat iba medzinárodný obchodník,“ uvádza agentúra pre prieskum trhu Terno.

Jediný domáci zanikol

V desiatke najväcších obchodných spolocností na Slovensku sú aj spolocnosti so slovenským kapitálom: lucenecký M-Market, a. s., dalej Prima Zdroj Holding, a. s., ako aj velkoobchod Labaš.

„Bolo to príjemné prekvapenie, ked si dokázali udržat pozície medzi najsilnejšími. Rovnako si posilnil svoje postavenie obchod spotrebných družstiev. Pravda, z tejto strany výstavba hypermarketov nehrozí. Jednota Považská Bystrica, ktorá vybudovala svoj hypermarket v priestoroch bývalej košickej mliekarne, rýchlo zistila, že tento obchodný formát jej nesedí,“ hovorí L. Drahovský. Neznižuje to však význam družstevného obchodu, ktorý zostáva nadalej pri odskúšanej prevádzke supermarketov. Ich zásobovanie rovnako ako predaj perfektne zvládol. Treba ocenit, že nastúpil cestu rekonštrukcie a skvalitnenia obchodnej siete, ktorá má 2 350 predajní po celom Slovensku. Vlani pritom dosiahol obrat tesne pod 30 miliárd korún.

Kde pribudnú hypermarkety?

Tesco

Generálny riaditel spolocnosti Tesco Stores pre SR a CR David Turner uvádza, že ich spolocnost, ktorá prevádzkuje už 12 hypermarketov, plánuje otvorit minimálne štyri nové hypermarkety. Jeden z nich bude tzv. vlajkovou lodou spolocnosti na Slovensku – na Zlatých pieskoch v Bratislave. V ktorých miestach budú dalšie sa ešte nerozhodlo.

Ahold

Najvýraznejší nárast poctu hypermarketov Hypernova zaznamenala vlani spolocnost Ahold Retail Slovakia,

k. s., Bratislava. K existujúcim dvom pribudlo 11 nových. Podla predstavitelky spolocnosti Diany Stankovej v tomto roku otvoria pät hypermarketov, jeden z nich bude urcite v Liptovskom Mikuláši. V budúcnosti chcú otvárat aspon pät prevádzok rocne.

Kaufland

Vlani pocet ich hypermarketov stúpol na 15 a v tomto roku by malo pribudnút dalších sedem. Vedenie spolocnosti oznacuje svoje prevádzky za obchodné domy diskontného charakteru, v Nemecku ich zaradujú medzi megamarkety.

Carrefour

Spolocnost má ambíciu byt súcastou velkých nákupných centier vo väcších mestách, kde je obyvatelstvo s vyššou kúpnou silou, ktoré je zvyknuté na širší sortiment výrobkov a vyššiu kvalitu. Momentálne sú v prevádzke štyri hypermarkety, ktoré dosahujú velmi dobrý obrat. Vlani neotvorili žiaden nový. Kedy pribudne piaty, nie je známe, aj ked sa pôvodne predpokladalo, že dalšie hypermarkety nedajú na seba dlho cakat.

Poznámka PROFITU:

Rozlišujeme väcšie hypermarkety s predajnou plochou nad 5 000 m2, menšie hypermarkety 2 501 – 5 000 m2, väcšie supermarkety s predajnou plochou od 1 000 – 2 500 m2 a menšie supermarkety od 401

do 1 000 m2.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

18. 1. 2021

USD 1,206 0,006
CZK 26,185 0,022
GBP 0,891 0,001
HUF 360,390 0,400
CAD 1,541 0,000

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS