Jednotlivé sekcie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR prerokovali Projekt transformácie a reštrukturalizácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a schválili návrh jeho podoby. Zo súčasných ŽSR sa odčlenia tri divízie: Divízia osobnej prepravy, Divízia nákladnej prepravy a Divízia železničných koľajových vozidiel a vytvoria Železničnú spoločnosť, a.s. Nástupcom terajších ŽSR bude aj naďalej ŽSR, ktorá v sebe bude zahŕňať Divíziu železničných koľajových vozidiel a obslužné činnosti, pričom výhľadovo sa môže transformovať na akciovú spoločnosť. Na tlačovej besede o tom informoval štátny tajomník MDPT Michal Balog.
Obslužné činnosti sa budú postupne v troch etapách formou privatizácie vyčleňovať zo ŽSR. Dopravná cesta ostane štátu a bude prístupná pre všetky podnikateľské subjekty, ktoré splnia zákonom predpísané podmienky. Vzťah medzi ŽS, a.s. a ŽSR bude komerčný a ŽS bude ŽSR platiť za používanie dopravnej cesty tie isté poplatky, ako ostatní používatelia dopravnej cesty. Poplatky za používanie dopravnej cesty by sa podľa generálneho riaditeľa ŽSR Andreja Egyeda mali revidovať.
„Dlhy železníc nemôžeme previesť na spoločnosť, ktorá iba vznikne,“ povedal A. Egyed. Terajšími dlhmi ŽSR teda nebude zaťažená novovzniknutá Železničná spoločnosť. Tá však na seba preberie úvery za zariadenia, ktoré bude používať. Zadlženosť železníc v súčasnosti presahuje 40 mld. Sk, z toho viac než polovicu tvoria bankové úvery.
Železnice zamestnávajú viac ako 48 tisíc pracovníkov, pričom súčasne vykonávané činnosti by mali v budúcnosti zabezpečovať s 33 tisícmi pracovníkov. Na túto úroveň by sa mala zamestnanosť znížiť v priebehu piatich až siedmich rokov. Novovzniknutá Železničná spoločnosť bude v čase svojho vzniku zamestnávať okolo 15 tisíc zamestnancov, ostatní budú zamestnaní v ŽSR. V súčasnosti podľa slov generálneho riaditeľa ŽSR až 42 % nákladov železníc tvoria náklady na mzdy. V tomto roku železnice prepustia 2 400 zamestnancov. Na riešenie problematiky hromadného prepúšťania počas nasledujúcich rokov rátajú ŽSR s použitím finančných prostriedkov v objeme 500 mil. Sk.
Podľa slov A. Egyeda ŽSR predpokladajú, že rok 2004 skončia s vyrovnaným hospodárením. Podľa odporúčaní Európskej investičnej banky by v roku 2004 mali ŽSR dosahovať také tržby z osobnej dopravy, ktoré by kryli 50 % nákladov na osobnú dopravu. Tie v súčasnosti pokrývajú len 28 %, a teda ich železnice budú musieť zvyšovať.
Porada vedenia MDPT SR prerokuje projekt 8. augusta. Potom ho posúdi Porada ekonomických ministrov a Vláda SR. S transformáciou ŽSR sa má začať 1. januára 2001.