ČLÁNOK


,

Rekordér z Bavorska
8. februára 2005

Len nedávno ohúrilo mníchovské BMW automobilový svet najrýchlejšou sériovo vyrábanou limuzínou BMW M5 a už dnes je na programe ďalšia senzácia. Fascinujúci desaťvalec, inšpirovaný motorom monopostu BMW Williams, sa totiž ušiel aj pre kupé radu 6.

Status najrýchlejšej limuzíny s modrou vrtuľou tým síce BMW M5 nestratí, no žezlo najrýchlejšieho BMW určite áno. Pomyselný trón v Mníchove totiž preberá BMW M6.

Bavorská technická lahôdka dáva najavo svoje ambície neodolateľným, no pritom decentným tuningom . Ten sa dotkol najmä otvorov pre prívod chladiaceho vzduchu, prahov dverí a spätných zrkadiel. Nevšedné zážitky sľubujú devätnásťpalcové ultraľahké disky kolies so zdvojenými lúčmi a zdvojené koncovky výfukov. Inak nič čo by zvlášť agresívne avizovalo to, čo v skutočnosti skrýva M6 pod kapotou.

Desať valcov, päťsto koní

Desaťvalec uložený za prednou nápravou, vyrobený z horčíkovej zliatiny nie je hmotnosťou 240 kg o moc ťažší než predchádzajúci osemvalcový agregát, no má o štvrtinu vyšší výkon. Z objemu piatich litrov dáva totiž rovných 373 kilowattov, čo je 507 koní. Kde sa pri takmer totožnom zdvihovom objeme vzalo ďalších 79 kilowattov? Zásluhu má na tom najmä elektronika. O chod motor sa stará doteraz najvýkonnejšia riadiaca jednotka MS S65, ktorá zvláda 20 miliónov operácii za sekundu. Je teda osemnásobne výkonnejšia ako predchádzajúci procesor v BMW M3, ktoré bolo predstavené len pred štyrmi rokmi. V plnej kompetencii elektroniky sa nachádza časovanie rozvodu Double Vanos, vstrekovanie paliva ako aj činnosť desiatich servomotormi riadených škrtiacich klapiek a štyroch katalizátorov. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 520 Nm síce až pri 6100 otáčkach za minútu, no už od 1300 je k dispozícii bohatá nádielka 380 newtonmetrov.

Prevodovka z monopostu

Výkon motora sa odvádza cez kľukový hriadeľ uložený po prvý krát v delenej kľukovej skrini k ďalšiemu mníchovskému technologickému zázraku – sedemstupňovej sekvenčnej prevodovke SMG so sytémom Drivelogic. Tá ponúka až jedenásť odlišných programov radenia, šesť určených pre manuálny režim a päť pre automatický mód. Pri ultrašportovom režime S6 stačí prevodovke k preradeniu len neuveriteľných 65 milisekúnd, čo je posun aj voči limuzíne M5. Práve tieto detaily ako aj jemná odtučňovacia kúra v podobe karbónovej strechy ľahšej o päť kilogramov napomohli BMW M6 prekonať technikou rovnako vyzbrojeného súpera z vlastných radov. Na stovku to M6 zvládne za fascinujúcich 4,6 sekundy a pri dvestovke sa ručička rýchlomeru ocitne len štrnásť sekúnd po štarte. Maximálka je síce obmedzená na 250 km/h, no úpravcovia si už dnes od M6 sľubujú po vyradení škrtiacej elektroniky minimum 320 km/h.

Bezpečnosť v rukách elektroniky

Extrémnej dynamike musel byť prispôsobený aj podvozok s elektronicky riadenými tlmičmi s trojitou charkteristikou. Ten má v porovnaní s civilnou verziou 640i zväčšený záporný odklon kolies, výhodný pri ostrých prejazdoch zákrut. Základom neutrality je však najmä rozloženie hmotnosti v optimálnom pomere 54 percent na prednú a 46 percent na zadnú nápravu. Aby ste si mohli užiť brutálnu silu motora, je diferenciál vybavený elektronickou uzávierkou a stabilizačný systém DSC programom M Dynamic, ktorý umožňuje riadený preklz kolies a vodičovi nezasahuje do riadenia tak ostro, ako bežné ESP. Naviac je k dispozícii systém Launch Control, bežný v monopostoch F1, ktorý zabezpečuje najrýchlejšiu možnú akceleráciu pod konktrolou elektroniky. Stačí zošliapnuť pedál a uvoľniť ruku z radiacej páky.

Ak však patríte k vyznávačom komfortnej jazdy asi dáte prednosť režimu P400, ktorý priškrtí výkon motora „len“ na 400 koní a prevodovku i podvozok nastavíte do komfortného režimu. Potom sa jazda s adrenalínovou eM-šestkou neodlišuje od luxusu sedmičkových bavorákov.

Prípadní záujemcovia si však na novú šelmu z Mníchova budú musieť ešte chvíľu počkať. K prvým zákazníkom sa má totiž dostať najskôr v polovici roka. Výstavnú premiéru absolvuje v marci v Ženeve.

Technické údaje: BMW M6

Rozmery, hmotnosti

rázvor náprav (mm)?2 781

pohotovostná hmotnosť (kg)?1785

Motor 5,0 V10

počet valcov/ventilov?V10/40 2xDOHC doble-Vanos

zdvihový objem (cm3) 4 999

max. krútiaci moment (Nm/min -1 ) 520/6 100

max. výkon (kW/min -1 ) 373/7 750

Prevádzkové parametre

Max. rýchlosť (km/h) 250 (elektronicky limitovaná)

Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) 4,6

Priemerná spotreba na 100 km (l) 14,2


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

15. 4. 2024

USD 1,066 0,000
CZK 25,324 0,013
GBP 0,854 0,000
HUF 394,250 2,620
CAD 1,465 0,000

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS