ČLÁNOK




Register účtovných závierok a jeho prínos pre prax
15. októbra 2010

Register účtovných závierok a jeho prínos pre prax

Ing. Viera Bakošová, vedúca Komisie pre finančný trh Slovenskej asociácie podnikových finančníkov 

Okrem problému duplicitného ukladania závierok sa stretávame aj s nedostatkami pri samotnom ukladaní a následnom sprístupňovaní údajov, a to napr.:
– neplnenie si zákonnej povinnosti obchodných spoločností uložiť údaje z účtovných závierok v Zbierke listín. Napríklad zo všetkých obchodných spoločností neuložilo ÚZ do zbierky listín cca 50 % z ich celkového počtu. Podobná situácia je aj v neplnení si zákonných povinností zverejňovania v Obchodnom vestníku a to v rubrikách „účtovných závierok“ a „výsledkov hospodárenia“. Podľa predbežnej analýzy neplnenie si zákonných povinností zo strany podnikateľských subjektov predstavuje cca 40 %, pričom môžeme konštatovať, že v slovenskej legislatíve máme dostatok sankcií a represívnych opatrení (napr. zákon o Obchodnom registri, zákon o účtovníctve, Obchodný zákonník….) za neuloženie a nezverejnenie údajov. Výsledkom súčasného stavu nedostatočnej kontroly je situácia, keď viac ako polovica slovenských firiem dlhodobo ignoruje platné zákony.
– nízka kvalita zverejňovaných údajov z účtovných závierok a
– časový sklz pri i ukladaní a uverejňovaní účtovných závierok.

V praxi sa stretávame s uložením neúplných účtovných závierok do Zbierky listín, resp. aj s ich veľkou chybovosťou, pretože neexistujú kontroly na kvalitu predkladaných dokumentov. Všetky tieto atribúty majú za dôsledok nedostatok relevantných finančných údajov na trhu. RUZ by mohol tiež riešiť duplicitu predkladania účtovných závierok, optimalizovať jej spracovávanie a dopomôcť tak ku skvalitneniu vykazovania finančných údajov, k zrýchleniu a zlepšeniu sprístupnenia údajov a tiež by mohol byť nápomocný pri nastavení systému kontroly.

Register v konečnej podobe by mohol obsahovať účtovné závierky za všetky typy účtovných jednotiek v Slovenskej republike, ktoré majú predkladaciu povinnosť v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, vrátanie označenia či ide o účtovnú závierku riadnu, mimoriadnu, priebežnú, zostavenú, schválenú, opravenú, dodatočnú a konsolidovanú ako aj uvedenia obdobia, za ktoré bola ÚZ zostavená a dátum uloženia. Vzhľadom na špecifi ká si osobitnú pozornosť v rámci možnej štandardizácie výstupov vyžaduje problematika spracovania účtovných závierok zostavených podľa medzinárodných štandardov IAS/IFSR.

Možno ale konštatovať, že bezpochyby by vznik a fungovanie registra účtovných závierok predstavovalo mnohé prínosy ako napr.:
– jednoduchosť podania (napr. formou soft véru pre vstupné dáta). Veľkou výhodou by mohla byť možnosť zasielania účtovných závierok elektronicky. Podnikateľský subjekt by však mal byť motivovaný na takéto zasielanie, aby to bolo pre neho jednoduchšie a prínosnejšie ako zasielanie v listinnej podobe. Jeden vstup by zároveň zabezpečoval prehľad a jednoznačnosť ukladaných hospodárskych výsledkov za podnikateľské subjekty (v súčasnosti sa môžu vyskytovať diferencie v uložených dátach),
– kontrola správnosti a obsahu odovzdávaných výkazov, a to napr..kontrola na úplnosť účtovných závierok, základné kontroly formálnych a logických väzieb vykazovaných údajov a tiež aj kontrola identifi kačných údajov prepojením na ostatné registre. A tiež by mohla byť nastavená aj kontrola plnenia povinností týkajúcich sa ukladania a uverejňovania účtovnej závierky za subjekty, ktorým to ukladajú osobitné zákony,
– zdroj včasných a relevantných informácií pre používateľov týchto informácií.

Významným zdrojom ekonomických informácií, ktoré dopĺňajú údaje z účtovných výkazov sú napr. poznámky k účtovnej závierke. Informácie obsiahnuté v poznámkach sa do elektronickej podoby doteraz nespracovávali. V prípade ich spracovania by perspektívne používatelia účtovných závierok mohli pracovať aj s takými údajmi, ktoré zatiaľ k dispozícii neboli a to napr.:
• priemerný počet zamestnancov, resp. ich počet ku dňu zostavenia ÚZ
• štruktúra spoločníkov a akcionárov (s uvedením hodnoty a percentuálnej výšky ich podielu na základnom imaní, ich podiel na hlasovacích právach)
• cash flow
• či je podnik súčasťou konsolidovaného celku a majetkové účasti podniku v iných spoločnostiach
• veková štruktúra pohľadávok a záväzkov
• súdne spory, ktorých je spoločnosť účastníkom, atď.

Zavedením RUZ by sa zjednodušil spôsob a forma poskytovania údajov, zlepšilo by sa sprístupňovanie účtovných závierok pre informatívne účely. V praxi by to mohlo znamenať, že sa používateľ by sa mohol rýchlo a komfortne dostať k finančným údajom z individuálnych účtovných závierok v elektronickej podobe v zmysle platnej legislatívy a tiež ďalším základným informáciám o uložených ÚZ (identifikačné údaje účtovnej jednotky, záznam o úplnosti ÚZ a o výsledku metodických kontrol formálnych a logických väzieb, o type ÚZ uloženej do registra). Štandardom na Slovensku by sa mohli stať agregované informácie o určitých skupinách daňových subjektov napr. sumárne výsledky za subjekty SR za jednotlivé typy výkazov v členení napr. podľa odvetví, právnych foriem, krajov a okresov prístupné aj na Internete .

Pri doriešení právnej úpravy by mohli byť tiež použité údaje o daňových subjektoch spracované v RÚZ v rámci prípravy elektronickej zbierky listín, za prípravu ktorej zodpovedá Ministerstvo spravodlivosti SR (spolu s príslušnými registrovými súdmi). Elektronická zbierka listín by bola prístupná nielen na každom registrovom súde a výpisy z nej by alternatívne nahrádzali fyzické vydávanie výpisov, odpisov a ďalších potvrdení zo zbierky listín, ale bola by dostupná verejnosti aj na internete. Ukladanie účtovných závierok, resp. výročných správ v listinnej forme v Zbierke listín by sa mohlo nahradiť jej prepojením na RÚZ a táto povinnosť by sa pre účtovnú jednotku mohla zrušiť, resp. zmeniť v prospech zníženia administrácie pre podniky. Zároveň by tu bola možnosť riešiť optimalizáciu zverejňovania účtovných závierok aj v spolupráci s redakciou Obchodného vestníka.

Ak by sme teda chceli zhrnúť pozitíva vzniku registra účtovných závierok, tak sú to rozšírenie a efektívnejšie využívanie systému registrov Slovenskej republiky, integrácia obsahu spracovávaných dát, zefektívnenie riadiacich i administratívnych procesov verejnej správy, zvýšenie dostupnosti údajov pre ekonomické analýzy a vytvorenie podporného nástroja pre znižovanie rizika podnikania. Okrem prínosov pre verejnú správu (úspora nákladov ako dôsledok eliminácie duplicitného spracovania účtovných závierok MF SR a MS SR, integrácia užitočného obsahu informácií, rozšírenie a skvalitnenie služieb verejnej správy pre občanov a organizácie atď.) bude register užitočný najmä pre podnikateľské subjekty a koncových používateľov informácií z RUZ.

Prínosy pre podnikateľské subjekty:

• povinnosť ukladať účtovné závierky na jedno miesto a s tým spojená úspora času a nákladov
• informácia o správnosti údajov v účtovných výkazoch už pri vstupe do RUZ (nie až pri daňovej kontrole)
• zníženie ich podnikateľského rizika vďaka legálnym spôsobom získaným kvalitným informáciám o ekonomických subjektoch s ktorými vstupujú, resp. sa chystajú vstúpiť do dodávateľsko-odberateľských vzťahov
• jednoduchý prístup k individuálnym a kvalitným dátam a v režime ”on-line”
• možnosť získať údaje na základe osobitných požiadaviek • spoľahlivosť informácií, keďže sa zlepší kvalita vstupných údajov
• možnosť jednoduchej kontroly plnenia si informačných povinností podnikateľských subjektov
• možnosť rozvíjať komerčné produkty, založené na registrovaných informáciách (v prípade potreby aj na iných informáciách)
• výrazné skvalitnenie činnosti napr. v oblasti riadenia podnikateľského rizika (rizikový manažment) J

Jeden zo základných predpokladov úspešnej realizácie a prevádzkovania efektívneho Registra účtovných závierok je, že projekt vzniku bude mať oporu v legislatíve (potreba zosúladenia príslušných ustanovení Zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov, v znení neskorších predpisov týkajúcich sa účtovných závierok, s ustanoveniami iných zákonov (Obchodného zákonníka, Zákona o účtovníctve, ..), ktoré považujú údaje v nich obsiahnuté za verejne prístupné. Nevyhnutná je tiež spolupráca a zosúladenie legislatívnej úpravy ukladania a uverejňovania účtovných závierok medzi MF SR a MS SR (napr. v oblasti výhľadu prepojenia Zbierky listín Obchodného registra na Register účtovných závierok). V súčasnosti evidujeme záujem kompetentných o riešenie súčasného nevyhovujúceho stavu. SAF by chcela podľa svojich možností prispieť k štandardizácii podnikateľského prostredia na Slovensku a to aj v oblasti problematiky okolo registra účtovných závierok.
Neriešené problémy v tejto oblasti by totiž boli aj naďalej prekážkou pri nadväzovaní obchodných kontaktov a preverovaní bchodného partnera v rámci risk manažmentu ako nástroja znižovania podnikateľského rizika.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

13. 11. 2024

USD 1,063 0,001
CZK 25,295 0,095
GBP 0,834 0,006
HUF 408,700 2,000
CAD 1,484 0,004

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS