ČLÁNOK




PSA Peugeot Citroën postaví nový závod v Trnave, od štátu dostane okolo 6 mld korún
16. januára 2003

PSA Peugeot Citroën postaví nový závod na výrobu malých automobilov na Slovensku v Trnave, čím rozšíri svoju produkciu v Európe po roku 2006. Investičné náklady dosiahnu 700 mil. eur. Podnik by mal mať ročnú výrobnú kapacitu 300 tis. áut a zamestnávať 3500 pracovníkov. Informovala o tom spoločnosť.

Automobilka sa tak podľa vlastného vyjadrenia rozhodla po tom, ako posúdila viaceré možné lokality v rôznych stredoeurópskych krajinách. Trnavu si zvolila vzhľadom na mnohé výhody, a to predovšetkým kvôli jej pozícii v strede Európy, jednoduchému prístupu k 190-hektárovej lokalite prostredníctvom železnice, diaľnice a vodnej cesty. Ďalšou výhodou je možnosť vytvorenia dodávateľského parku vedľa závodu. Automobilka poukazuje na tradíciu trnavského regiónu v oblasti výroby, dostupnosť vzdelanej pracovnej sily a na blízkosť regiónu k hlavným trhom, na ktorých automobilka rapídne expanduje.

Závod bude mať po svojom spustení v roku 2006 ročnú výrobnú kapacitu 300 tis. áut, pričom sa bude zameriavať na výrobu malých vozidiel. Nová lokalita priblíži výrobnú bázu automobilky k trhom, na ktorých firma rapídne posilňuje svoju pozíciu. Spoločnosť PSA Peugeot Citroën zvýšila v roku 2002 svoj trhový podiel v šiestich stredoeurópskych krajinách (Chorvátsku, Maďarsku, Poľsku, ČR, Slovensku a Slovinsku) na 12,7 % z úrovne 5 % zaznamenanej pred piatimi rokmi.

Nový závod v Trnave rozšíri výrobnú bázu automobilky v Európe, ktorá zahŕňa deväť závodov vo Francúzsku, Španielsku, Veľkej Británii a Portugalsku, ako aj závody, ktoré firma prevádzkuje prostredníctvom kooperačných dohôd s inými automobilkami. Jednu z takýchto dohôd podpísal PSA Peugeot Citroën s japonskou automobilkou Toyota pre spoločný vývoj a produkciu malých vozidiel od roku 2005 v závode v českom Kolíne, ktorý je momentálne vo výstavbe. PSA Peugeot Citroën chce od roku 2006 dosahovať predaj vo výške viac ako 4 mil. vozidiel, pričom v roku 2002 ich spoločnosť predala 3,267 mil. a v roku 1997 iba 2,1 mil. kusov.

SR poskytne Peugeotu daňové úľavy do 15% umiestených investícií

Súčasťou podpory regionálneho rozvoja pre novú investíciu PSA Peugeot Citroën v Trnave sú aj daňové úľavy limitované do výšky 15 % umiestnených investícií. Ako sa ďalej uvádza v stanovisku PSA, Európska komisia si však zrejme ešte vyžiada informácie týkajúce sa tejto témy. „Štátna podpora, o ktorej spoločnosť PSA rokovala, sa spája s pozemkom a jeho vybavením, ako aj s vyškolením pracovných síl,“ konštatuje sa v správe.

Pôvodne sa o projekt zaujímali štyri krajiny. Všetky vybrané lokality mali podľa PSA nevyvrátiteľné prednosti. Skutočnosť, že ich PSA nevybrala, s kvalitou ich kandidatúry nesúvisí. „Kandidatúra Trnavy ťažila zo svojej výnimočnej geografickej polohy, pozemku prístupného všetkými dopravnými prostriedkami s možnosťou prijať aj park dodávateľov, uvádza sa v správe PSA. Rozhodnutie podporilo aj budúce prijatie SR do EÚ a proeurópska nálada slovenských vládnych činiteľov.

Ak sa ako smerodajné použijú náklady na pracovnú silu vo Francúzsku, tá istá pracovná sila bude vo Veľkej Británii predstavovať 130 % z týchto nákladov, v Španielsku 75 % a v krajinách Strednej Európy 25 %. Náklady na pracovnú silu však podľa investora neboli jediným rozhodujúcim faktorom pri výbere lokality. Koncern PSA Peugeot hľadal pre svoj nový závod región, ktorý predovšetkým disponuje veľkým počtom vysokokvalifikovaných pracovných síl. Zohľadňovala sa aj sieť existujúcich dodávateľov v okolí. Jedným z najdôležitejších faktorov výberu bola tiež logistika. „Umiestnenie doplňujúcich kapacít Peugeotu do srdca novej rozšírenej Európy je veľkou prednosťou,“ uvádza sa v správe.

Vďaka svojmu priemyselnému potenciálu pozostávajúceho z 14 zostavovacích centier je francúzsky koncern momentálne schopný vyrobiť 4 milióny plánovaných vozidiel v roku 2006. „Miera využitia závodov PSA v Európe stúpla v roku 1997 zo 69 % na 117 % v roku 2002,“ konštatuje PSA. Navyše je podľa francúzskeho investora pravdepodobne vhodnejšie postaviť továreň v blízkosti nových nosných trhov, ktoré sú bližšie k strediskám strednej a východnej Európy. „Tento projekt nepredstavuje v žiadnom prípade delokalizáciu nášho priemyselného aparátu, ale predstavuje nové výrobné schopnosti, ktoré umožňujú skupine pokračovať v náraste, a nie meniť svoje kapacity,“ uzatvára PSA. Zníženie počtu svojich zamestnancov vo Francúzsku Peugeot neočakáva. „Táto nová továreň by mala doplniť existujúci priemyselný potenciál koncernu, ktorý nebude v žiadnom prípade modifikovaný,“ uvádza sa v stanovisku.

Podľa správy je priskoro hovoriť o vozidle, ktoré sa bude vyrábať v tejto továrni, avšak predstavitelia automobilky potvrdili, že pôjde o vozidlá platformy 1, čo znamená malé vozidlá. „Ostatné továrne v Európe na tejto platforme budú naďalej fungovať bez zmeny, pričom továreň v Trnave je doplnkovou továrňou, ktorá by mala sprevádzať budúci rast produkcie koncernu,“ konštatuje sa v správe.

Peugeot Citroën začne výstavbu trnavského závodu v septembri

Spoločnosť PSA Peugeot Citroën začne výstavbu nového závodu v Trnave v septembri tohto roka. Základné investície francúzskej automobilky budú predstavovať 710 mil. eur, pričom predpokladaný strop investície sa očakáva až vo výške 860 mil. eur. „Celkové výdavky SR na plnenie záväzkov voči investorovi sa odhadujú na 6,5 mld. Sk, pričom tento rok plánuje vláda investovať v prospech projektu 2,2 mld. Sk,“ uviedol minister financií Ivan Mikloš. Prínos investície vo verejných financiách by mal predstavovať 9,5 mld. Sk a jej návratnosť sa očakáva do šiesteho mesiaca roku 2006. Peugeot by mal podľa ministra hospodárstva Roberta Nemcsicsa zvýšiť export Slovenska až o 100 mld. Sk ročne. Požiadavky francúzskeho investora na plochu predstavujú 299 hektárov. Túto plochu by malo tvoriť 190 hektárov základnej plochy a 109 hektárov príslušnej plochy na podpornú infraštruktúru. Ostatné technické požiadavky zverejní vláda po podpísaní memoranda s francúzskou stranou budúci týždeň.

Rozhodnutie Peugeotu podporila podľa Nemcsicsa politická stabilita regiónu, jasne deklarovaný vzťah vlády k projektu, ako aj infraštruktúra a dobrá lokalita. „Získanie projektu je signál pre SR, ako postupovať v budúcnosti pri získavaní podobných investícií,“ uviedol. Predstavitelia Volkswagenu chápu podľa ministra nového konkurenta ako istotu pre ich vlastné investície.

Nový závod v Trnave rozšíri výrobnú bázu automobilky v Európe, ktorá zahŕňa deväť závodov vo Francúzsku, Španielsku, Veľkej Británii a Portugalsku, ako aj závody, ktoré firma prevádzkuje prostredníctvom kooperačných dohôd s inými automobilkami. Jednu z takýchto dohôd podpísal PSA Peugeot Citroën s japonskou automobilkou Toyota pre spoločný vývoj a produkciu malých vozidiel od roku 2005 v závode v českom Kolíne, ktorý je momentálne vo výstavbe. PSA Peugeot Citroën chce od roku 2006 dosahovať predaj vo výške viac ako 4 mil. vozidiel, pričom v roku 2002 ich spoločnosť predala 3,267 mil. a v roku 1997 iba 2,1 mil. kusov.

Z investície PSA na Slovensku bude profitovať aj ČR

Z plánovanej výstavby novej automobilky spoločnosti PSA Peugeot Citroën v Trnave budú profitovať aj české podniky. „Už teraz si Peugeot u nás vytvára subdodávateľskú základňu,“ povedal v reakcii na stredajšie rozhodnutie PSA Peugeot Citroën šéf českej štátnej agentúry pre podporu zahraničných investícií CzechInvest Martin Jahn. „Rozhodnutie PSA nás samozrejme mrzí, každopádne z hľadiska diverzifikácie je pochopiteľné. Jednu automobilku už tento investor v ČR stavia a svoju ďalšiu významnú investíciu tak smeruje do inej oblasti,“ uviedol Jahn. V Čechách už PSA spoločne s Toyotou investoval do nového výrobného závodu v stredočeskom Kolíne.

Ako ďalej uviedol Jahn, žatecká priemyselná zóna sa nemusí obávať o svoju existenciu. „Je pravdepodobné, že bez investora dlho nebude. S niekoľkými potenciálnymi záujemcami, a to nielen z automobilového sektora, už rokujeme,“ uzavrel Jahn.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

13. 6. 2024

USD 1,078 0,002
CZK 24,699 0,013
GBP 0,845 0,001
HUF 396,480 1,200
CAD 1,482 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS