ČLÁNOK


,

Predseda vlády nemieni podať demisiu kvôli verejnej súťaži, za ktorú navrhol odvolanie ministra dopravy
18. júna 2002

Riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti, a.s. (ZSSK), Miroslav Dzurinda trvá na vyvodení trestnej zodpovednosti voči ľuďom, ktorí podľa neho s najväčšou pravdepodobnosťou porušili vo veci tendra na dodávku 35 vlakových súprav zákon. „Napriek tomu, čo doteraz odznelo v médiách i po stretnutí premiéra s ministrom Jozefom Macejkom a generálnym riaditeľom ZSSK Andrejom Egyedom, to, čo som povedal, s plnou vážnosťou naďalej potvrdzujem s tým, že žalovateľom nebudem ja ako súkromná osoba alebo ako predseda pracovnej skupiny. S najväčšou pravdepodobnosťou bude žalobcom predstavenstvo ZSSK,“ povedal pre agentúru SITA Miroslav Dzurinda.

Železničná spoločnosť ako obstarávateľ tendra je podľa jeho slov pripravená aj pred médiami obhájiť svoj výber, ktorý sa v poslednom období stal terčom kritiky zo strany Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) i Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT). „Akonáhle generálny riaditeľ ZSSK podpíše s víťazným uchádzačom zmluvu, to znamená, keď sa rokovacie konanie bez zverejnenia skončí, v tom okamihu všetky náležitosti do detailov dáme médiám k dispozícií,“ zdôraznil.

M. Dzurinda, ktorý je zároveň predsedom hodnotiacej komisie pre výber dodávateľa 35 ľahkých motorových jednotiek, v piatok 14. júna vyhlásil, že plánuje po zdokladovaní sporného konania podať podnet na prešetrenie postupu predsedu NKÚ Jozefa Stahla, ministra dopravy J. Macejka a vedúceho úradu rezortu dopravy Petra Klučku. Podľa neho totiž menovaní nešťastne vstúpili do médií, čím pravdepodobne porušili zákon o verejnom obstarávaní. Dzurinda sa chce obrátiť na Generálnu prokuratúru SR a orgány činné v trestnom konaní. Oznámenie by sa podľa neho mohlo vzťahovať aj na štátneho tajomníka MDPT Michala Baloga a istého cudzieho štátneho príslušníka, ktorým by mal byť bývalý minister zahraničného obchodu ČSFR Jozef Bakšay.

Hodnotiaca komisia pre výber dodávateľa, ktorej členom boli odborníci na železničnú dopravu ako napríklad dekan Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity Peter Zvolenský, ohodnotila v decembri minulého roka ako najlepšiu ponuku konzorcia DMU-GTW. Tender však nie je právoplatne uzavretý, pretože pokračuje formou rokovacieho konania bez zverejnenia. Výber ponuky konzorcia DMU-GTW, ktorému konkurovala francúzska spoločnosť Alstom, odsúhlasila deväťčlenná výberová komisia jednohlasne.

Minister J. Macejko žiadal objasniť hlavne veľký rozdiel medzi prevádzkovanými nákladmi v ponukách jednotlivých uchádzačov o zákazku.ZSSK a tvrdí, že do tendra zasiahol na základe oficiálnej sťažnosti vedenia francúzskej spoločnosti Alstom, ktoré vyjadrilo presvedčenie, že tender je vyhodnotený tendenčne v prospech konkurenčného konzorcia DMU-GTW. Podľa premiéra Mikuláša Dzurindu poslanec Peter Kresánek v nedeľu pred prezídiom SDKÚ priznal, že list, ktorý aféru okolo tendra odštartoval, napísal na želanie J. Bakšaya a P. Klučku. Po rozhodnutí o víťazovi sa objavili informácie, podľa ktorých v pozadí tendra figurovali lobistické záujmy uchádzačov o dodávku aj z kruhov ministerstva dopravy. V tejto súvislosti sa skloňovali práve mená J. Macejku, P. Klučku, J. Bakšaya a M. Baloga. Okrem listu P. Kresánka možný klientelizmus v tendri ZSSK naznačil pred časom aj J. Stahl. Podľa neho komisia vybrala ponuku, ktorá bola z hľadiska obstarávacej ceny nevýhodnejšia. Podľa informácií, ktoré má agentúra SITA k dispozícií, bola ponuka spoločnosti Alstom výhodnejšia z hľadiska obstarávacej ceny, po zohľadnení aj prevádzkových nákladov však vychádzala z dlhodobého hľadiska lacnejšie ponuka konzorcia DMU-GTW.

Predseda vlády Mikuláš Dzurinda nemieni podať demisiu v súvislosti s kauzou okolo tendra na dodávku 35 vlakových súprav pre Železničnú spoločnosť (ZSSK). „Nemyslia to vážne ani tí, ktorí to požadujú“, povedal na tlačovej besede v Košiciach. Premiér v pondelok doručil návrh na odvolanie ministra dopravy Jozefa Macejka prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi. „Pán prezident ma informoval, že si vyhradí istý čas a bude ma informovať o dátume, kedy bude konať“, povedal premiér. Ústava zaväzuje prezidenta akceptovať návrh na odvolanie člena vlády, no nestanovuje, v akom termíne má žiadosti vyhovieť.

K medializovanému obsahu listu poslanca Národnej rady SR Petra Kresánka adresovaného M. Dzurindovi a ktorý naznačuje politické pozadie tendra premiér uviedol, že „museli vzniknúť dva listy s originálnym podpisom“. Dodal, že ide o konšpiráciu, pričom je zarážajúce, že list, ktorý mu Kresánek poslal, nedoručil do jeho vlastných rúk. „Fakt je ten, že už minulý rok ma pán poslanec Kresánek požiadal o stretnutie, na ktorom ma informoval, že akýsi tender sa bude pripravovať a ktosi je schopný poskytnúť veľmi dobrú ponuku pre tento tender. V nedeľu na prezídiu SDKÚ sa pán Kresánek vyjadril v tom zmysle, že mal pocit že som ho nepočúval. A mal pravdu“, dodal Dzurinda. Zopakoval, že nikdy do žiadneho výberového konania nezasahoval.

O ďalšom straníckom osude ministra Jozefa Macejka, ktorý po primárnych voľbách SDKÚ figuruje na poprednom mieste jej kandidátky do parlamentných volieb premiér uviedol, že o ňom bude rokovať ešte v pondelok na predsedníctve miestneho a mestského zväzu SDKÚ v Prešove. Dzurinda zopakoval, že minister na svojom poste zlyhal tým, že nad rámec svojich kompetencií on a ľudia v jeho okolí vyvolávali tlak na Železničnú spoločnosť a jej generálneho riaditeľa Andreja Egyeda. Mali tak podľa neho sledovať zámer, aby spomínaný tender vyhrala firma, ktorú vybrali. „Minister Macejko konal nezodpovedne, zrejme poškodil Železničnú spoločnosť, ale aj obraz Slovenska v zahraničí“, uzavrel premiér.

Premiér vypovedal na generálnej prokuratúre

Predseda vlády Mikuláš Dzurinda predpoludním podal zástupkyni riaditeľa trestného odboru Generálnej prokuratúry SR Eve Mišíkovej oznámenie o skutočnostiach nasvedčujúcich tomu, že bol spáchaný trestný čin. Podľa informácie tlačového a informačného odboru Úradu vlády, premiér vzápätí podal podrobné vysvetlenie v tejto veci. Premiér mal vypovedať v súvislosti s tendrom na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek pre Železničnú spoločnosť (ZSSK).

V súvislosti s touto kauzou už premiér podal prezidentovi návrh na odvolanie ministra dopravy Jozefa Macejka. Ako v nedeľu M. Dzurinda povedal, nadobudol podozrenie, že skupina ľudí vo vedení ministerstva dopravy chcela v tendri na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek pre Železničnú spoločnosť presadzovať súkromný záujem.

Alstom nebude komentovať posledné udalosti v tendri ZSSK

Francúzska spoločnosť Alstom považuje medializované obvinenia pracovníkov Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) z lobizmu za slovenskú vnútropolitickú záležitosť. „Alstomu neprislúcha túto záležitosť akokoľvek komentovať,“ povedal pre agentúru SITA Igor Snopek, riaditeľ pre komunikáciu spoločnosti Alstom v ČR a SR. Reagoval tak na premiéra Mikuláša Dzurindu, ktorý vyjadril podozrenie, že istá skupina ľudí vo vedení MDPT chcela presadzovať svoj súkromný záujem, pričom rokovala s potenciálnym dodávateľom v tendri na dodávku 35 vlakových súprav nad rámec svojich kompetencií. V tejto súvislosti boli skloňované mená ministra Jozefa Macejku, vedúceho úradu Petra Klučku, štátneho tajomníka Michala Baloga a exministra obchodu za ČSFR Jozefa Bakšaya.

Ako zástupca Alstomu uviedol, spoločnosť nemieni do tendra zasahovať tým, že by porovnávala ponuky jednotlivých dodávateľov na stránkach dennej tlače. „Nemôžeme a nechceme suplovať prácu odborníkov, ktorí ponuky vyhodnocujú. Tí majú určite dostatok informácií, aby mohli rozhodnúť v prospech slovenských železníc,“ zdôraznil. Spoločnosť Alstom bola jedným z účastníkov tendra na dodávku vlakov pre Železničnú spoločnosť.

Prezident zrejme neodvolá Macejka tento týždeň

Návrh na odvolanie Jozefa Macejka z postu ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií nie je podľa prezidenta republiky Rudolfa Schustera taký horúci, aby musel rozhodnúť do konca týždňa. Schuster novinárom povedal, že má nabitý pracovný program a nerozhodne, kým si nevypočuje premiéra, ministra Macejka – a kým nedostane stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) ku kauze dodávky ľahkých motorových jednotiek pre Železničnú spoločnosť. Prezident podľa svojich slov nie je podľa ústavy v tomto prípade časovo viazaný. Nechce sa nechať tlačiť do kúta a do unáhlených rozhodnutí. Ak ho premiér presvedčí argumentmi, vyhovie mu.

Ako v nedeľu M. Dzurinda povedal, nadobudol podozrenie, že skupina ľudí vo vedení ministerstva dopravy chcela v tendri na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek pre Železničnú spoločnosť (ZSSK) presadzovať súkromný záujem. Dodal, že táto skupina sa zaštiťovala politickou dekou SDKÚ. Či ide o Jozefa Macejka a vedúceho úradu ministerstva Petra Klučku však odmietol komentovať. Premiér tvrdí, že v masmédiách v súvislosti s parametrami jednotlivých ponúk záujemcov v tendri objavili nesprávne a „podstrčené“ informácie. „Ide o programovú a cielenú konšpiráciu namierenú proti mne a mojim priateľom v SDKÚ,“ vyhlásil Dzurinda na nedeľnom brífingu.

Macejko nesúhlasí s odvolaním, Klučka popiera lobing

Minister dopravy Jozef Macejko, ktorého sa premiér Mikuláš Dzurinda rozhodol v súvislosti so železničiarskym tendrom odvolať, nesúhlasí s takýmto krokom. Svoje odvolanie považuje za „nešťastné“, dodal však, že ho bude rešpektovať v súlade s ústavou SR. Ako Macejko v pondelok na tlačovej besede uviedol, v súvislosti s tendrom Železničnej spoločnosti (ZSSK) sa od začiatku snažil o transparentnosť a čo najvýhodnejšie riešenie pre ZSSK.

Podľa Macejka komisia dala prednosť ponuke, ktorá bola o 800 mil. Sk drahšia ako ponuka konkurenčného účastníka tendra. Po tomto rozhodnutí komisie minister požiadal generálneho riaditeľa ZSSK Andreja Egyeda, aby firma svoj postoj prehodnotila a „vydala seriózne stanovisko k okolnostiam, ktoré viedli k takémuto rozhodnutiu“. Macejko žiadal objasniť hlavne veľký rozdiel medzi prevádzkovanými nákladmi v ponukách jednotlivých uchádzačov o štátnu zákazku. Práve tento veľký rozdiel mal umožniť, aby konzorcium, ktorého komisia vybrala za víťaza, sa mohol umiestniť na prvom mieste napriek vyššej ponúkanej obstarávacej cene vlakových súprav. Podľa informácií agentúry SITA konzorcium DMU-GTW ponúka výhodnejšie prevádzkové náklady a tým lepšiu celkovú cenu. Konečné hodnotenie súťaže podľa ministra nie je objektívne a transparentné.

Vedúci úradu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) Peter Klučka odmietol podozrenia z lobingu v prospech spoločnosti Alstom. Tento účastník tendra, ktorý sa oficiálne sťažoval na ministerstve, konal podľa jeho slov na základe vlastných poznatkov, ktoré získal počas rokovaní s vedením ZSSK v rámci obstarávacieho konania. Peter Klučka priznal, že poslanec Peter Kresánek písal list premiérovi na jeho žiadosť. Motívom však bolo podľa jeho slov len upozorniť na skutočnosť, že napriek žiadosti ministerstvo dopravy nedostalo od ZSSK vysvetlenie „priepastného rozdielu v prevádzkových nákladoch“.

Správa predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozefa Stahla podľa ministra v plnej miere potvrdila obavy z netransparentného priebehu tendra. Obsahuje aj žiadosť o vyhotovenie znaleckého posudku. Ten má na základe ministrovej žiadosti vykonať Žilinská univerzita.

J. Macejko podľa vlastných slov navrhol premiérovi v nedeľu aj možnosť zrušiť spochybnený tender. „V tejto chvíli by zrušenie tendra znamenalo, že by nový vyhodnocovala už budúca vládna garnitúra a to by rozptýlilo akékoľvek úvahy o tom, že niekto má osobný prospech z tendra. Moje návrhy však akceptované neboli,“ povedal Macejko a zdôraznil, že on žiadny osobný prospech z tendra nemal.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

21. 6. 2024

USD 1,069 0,003
CZK 24,949 0,051
GBP 0,845 0,000
HUF 396,930 0,460
CAD 1,463 0,006

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS