ČLÁNOK




Poznatkovo založená ekonomika a Lisabonská stratégia (3)
2. júla 2008

Poznatkovo založená ekonomika a Lisabonská stratégia (3)
 
Cieľom únie bolo podľa Lisabonskej stratégie dobehnúť USA a Japonsko, za ktorými EÚ v konkurencieschopnosti zaostáva. Finančné prostriedky členských štátov mali prednostne smerovať do oblasti vedy a výskumu
         
 
(dokončenie z predchádzajúceho vydania Profini)
 
 
3. 6. Ľudský kapitál a terciárne vzdelávanie
Nové teórie o ekonomickom raste kladú sú založené na význame ľudského kapitálu a potrebe kvalifikovanej pracovnej sily, ktorá je schopná pomáhať zamestnávateľovi dosahovať nové ciele. Budúci ľudský kapitál ako aj budúci poznatkový kapitál stelesňujú tí, ktorí sa dnes ako študenti zúčastňujú na vzdelávacom procese. Nepretržitý ekonomický rast bude závisieť od schopností týchto osôb vytvárať, adaptovať, predávať a využívať poznatky, ktoré vo svojej podstate predstavujú schopnosti rozvinuté absolvovania vzdelávacieho procesu, ako aj počas absolvovania školení počas pracovného života každého jednotlivca. 
Inštitúcie terciárneho vzdelávania hrajú v poznatkovo-založenej ekonomike kľúčovú úlohu. Akademické a výskumné aktivity uskutočňované v rámci inštitúcií vyššieho vzdelávania sú veľmi dôležité pre národné inovačné systémy, zatiaľ čo knižnice, poskytovatelia internetových služieb a počítačové siete spojené s týmito inštitúciami predstavujú dôležitú súčasť informačnej infraštruktúry. Inštitúcie vyššieho vzdelávania vzdelávajú jednotlivcov, ktorí budú potrební pre efektívne rozvíjanie a riadenie kreatívnych, poznatkovo-založených ekonomík.
Tabuľka č. 4 obsahuje dvadsať najúspešnejších regiónov v rámci ukazovateľa „agregátna účasť na terciárnom vzdelávaní“. Hoci výdavky na vzdelávanie sú pri nových členských štátoch v súlade ich umiestnením v rebríčku konkurencieschopnosti, t.j. v celoeurópskom meradle nie sú príliš veľké, v účasti na terciárnom vzdelávaní dosahujú lepšie výsledky. Osem z desiatich najúspešnejších regiónov predstavujú regióny nových členských krajín EÚ. Zatiaľ čo kvalita vzdelania v nových členských štátoch ešte nedosahuje západoeurópske štandardy, v ukazovateli ako počet študujúcich jednotlivcov sú tieto krajiny dosť úspešné. Dôležitou úlohou pre nové členské štáty bude udržať si tieto počty študentov aj v budúcnosti, pretože je logické, že mnoho študentov sa v budúcnosti bude snažiť získať vzdelanie v starých členských štátov, kde budú môcť následne očakávať ponuky lepšie platených pracovných miest.
Tabuľka č. 4: Regionálny index účasti v terciárnom vzdelávaní – dvadsať najúspešnejších regiónov *
Poradie
Región
Index
1
Centralny, Poľsko
223,0
2
Poludniowo-Zachodni, Poľsko
193,0
3
Közép-Magyarország, Maďarsko
184,7
4
Pólnocno-Zachodni, Poľsko
174,7
5
Poludniowy, Poľsko
190,0
6
Övre Norrland, Švédsko
162.3
7
Pólnocny, Poľsko
160,1
8
Länsi-Suomi, Fínsko
159,1
9
Praha, Česká republika
158,9
10
Wschodni, Poľsko
157,0
11
Bratislavský kraj, Slovenská republika
156,1
12
Attiki, Grécko
154,0
13
Pohjois-Suomi, Fínsko
152,2
14
Lotyšsko
146,4
15
Campania, Taliansko
143,5
16
Litovsko
143,0
17
Slovinsko
138,3
18
Comunidad de Madrid, Španielsko
137,7
19
Itä-Suomi, Fínsko
136,3
20
Sur, Španielsko
135,8
* Zostavovatelia hodnotili 118 regiónov predstavujúcich štatistické jednotky NUTS-1 dvadsiatich piatich členských krajín EÚ a Švajčiarska a Nórska (Robert Huggins, Will Davies: Európsky index konkurencieschopnosti)
 
Pri hodnotení počtu študentov v terciárnom vzdelávaní na národnej úrovni Slovenská republika dosiahla 12. miesto z celkového počtu 27 krajín (25 krajín EÚ plus Švajčiarsko, Nórsko). Toto umiestnenie možno hodnotiť ako relatívne dobré. Podobne ako je tomu pri regiónoch, aj na národnej úrovni dosiahli nové štáty pri tomto ukazovateli relatívne dobré výsledky. Najlepšie výsledky dosiahlo Poľsko, Lotyšsko skončilo na 3. a Maďarsko na 4. mieste (vid. tabuľka č.5).      
Tabuľka č. 5: Výsledky vybraných krajín v rámci národného indexu účasti v terciárnom vzdelávaní (akademické smerovanie)*
Poradie
Krajina
Index
Počet študentov na 1000 pracujúcich
1
Poľsko
218,7
 
148,3
 
2
Fínsko
169,5
 
115,0
 
3
Lotyšsko
143,2
 
97,1
 
4
Maďarsko
138,3
 
138,3
 
12
Slovenská republika
103,2
 
70,0
 
22
Česká republika
71,0
 
 
48,1
* Zostavovatelia hodnotili 27 členských krajín EÚ plus Švajčiarsko,  Nórsko (Robert Huggins, Will Davies: Európsky index konkurencieschopnosti)
4. Závery a odporúčania.
·          V Slovenskej republike existujú veľké rozdiely medzi regiónmi v úrovni konkurencieschopnosti a zavádzania poznatkovo-založenej ekonomiky. Zatiaľ čo Bratislavský kraj sa v rámci Európskeho indexu konkurencieschopnosti umiestnil na 10. mieste zo 118 európskych regiónov NUTS-1, ostatné tri regióny Západné Slovensko, Východné Slovensko a Stredné Slovensko sa umiestnili na chvoste (v poslednej dvanástke) tohto rebríčka. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že týmto regiónom chýba ekonomická a priemyselná infraštruktúra, ktorá je základnou črtou najkonkurencieschopnejších regiónov Európy. Pri týchto regiónoch bude potrebné zaviesť opatrenia, ktoré by riešili problémové oblasti, prostredníctvom výstavby infraštruktúry, prílevu investícií a zníženia nezamestnanosti a posilnenia miery zamestnanosti v poznatkovo-založených sektoroch.   
·          Čo sa týka denzity zamestnanosti v poznatkovo-založených sektoroch, pozitívny výsledok tu opäť vykázal len Bratislavský kraj, ktorý sa v tabuľke v tabuľke dvadsiatich najúspešnejších regiónov pre ukazovateľ agregátnej poznatkovo-založenej zamestnanosti umiestnil na 4. mieste. Bratislavský kraj zároveň ako jediný vykázal vysokú úroveň korelácie medzi denzitou zamestnanosti v poznatkovo-založených sektoroch a Európskym indexom konkurencieschopnosti, kde obsadil 10 miesto. Táto vysoká úroveň korelácie naznačuje, že tento región má vysokú úroveň priamych zahraničných investícií, a teda vysokú koncentráciou priemyselných odvetví náročných na vysoké technológie. Pri ostatných slovenských regiónoch (Západné Slovensko, Východné Slovensko, Stredné Slovensko), ktoré že majú strednú až nízku úroveň agregátnej poznatkovo-založenej zamestnanosti a v rebríčku európskych regiónov podľa úrovne Európskeho indexu konkurencieschopnosti obsadili posledné miesta, bude treba tieto ukazovatele zlepšiť. Rýchlemu napredovaniu týchto regiónov by malo napomôcť prijatie takých opatrení, ktoré by zatraktívnili tieto regióny nielen pre priame zahraničné investície v zmysle zakladania výrobných prevádzok, ale v zmysle pre zakladania centier výskumu a vývoja nových produktov a technológií.   
 
 
(Autorka je doktorandkou Prognostického ústavu SAV)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 4. 2024

USD 1,071 0,001
CZK 25,164 0,012
GBP 0,856 0,000
HUF 392,280 0,700
CAD 1,463 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS