ČLÁNOK




Povedz svoje áno…
19. marca 2003

O dva mesiace budeme v referende rozhodovat o tom, ci sa Slovensko stane alebo nestane súcastou Európskej únie. Pôjde o velmi vážne, ak nie najvážnejšie rozhodnutie obcanov v dejinách Slovenska s presahom na dalekú budúcnost. Vstup do EÚ presadzujú všetky parlamentné strany, okrem ich všeobecných recí typu „bude lepšie“, „je to nevyhnutné“ alebo „patríme do Európy“ sa však obcan, hladný po odpovediach na množstvo otázok, vela nedozvie.

Pomôct mohla kampan, ktorá mala referendu predchádzat. Mohla, keby jej hlavný koordinátor, vicepremiér Pál Csáky, pred casom neprezentoval svoju predstavu o debate na túto tému: teraz je najdôležitejšie schválit vstup, na diskusiu o rizikách a nevýhodách clenstva bude dost casu po referende… Presne tomu zodpovedá aj príprava na referendovú kampan – medzi bilboardmi na cokoládové tycinky a splátkový predaj sa o pár týždnov objaví cosi na spôsob „povedz svoje áno“. Okrem toho budú aj televízne a rozhlasové šoty, inzeráty v denníkoch a niekolko regionálnych aktivít podobného druhu – pravdepodobne s rovnakou výpovednou schopnostou. Nulová argumentacná hodnota politických debát i pripravovanej kampane je však ešte horšia v kombinácii s faktom, že prvýkrát budeme svedkami takzvaného štátneho referenda. Obcanov o potrebe vstupu do EÚ nebudú presviedcat politické strany, ktoré potrebu vstúpit do únie hlásajú, ale vládna kampan za peniaze všetkých.

Kedže za vstup do EÚ sú všetky parlamentné strany, mohlo by sa zdat, že použitie daní na eurokampan je v poriadku. Problém je, že dane a teda aj pripravovanú kampan platia aj obcania, ktorí sú na pochybách, alebo dokonca jasne proti vstupu do únie. Nic na tom nemení fakt, že mnohí volia strany, ktoré mali vstup do EÚ v programe. Prinajmenšom voci týmto ludom by bolo slušné – a voci velkej skupine váhajúcich možno aj efektívne – aby mala kampan podobu otvorenej debaty. Toto získame, toto stratíme, vyberte si, co podla vás prevažuje. Ak už majú danoví poplatníci zaplatit za nejakú kampan, takto by dávala nejaký zmysel.

Dnes sa zdá, že jediným zmyslom kampane je, aby vláda vykázala cinnost a ešte dala zarobit niekolkým agentúram. Mimochodom: vyšlo najavo, že mnohé agentúry o možnosti prihlásit sa do výberového konania nevedeli a iné sa to dozvedeli náhodou.

Tak takto to vyzerá dva mesiace pred okamihom rozhodnutia…


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

18. 1. 2021

USD 1,206 0,006
CZK 26,185 0,022
GBP 0,891 0,001
HUF 360,390 0,400
CAD 1,541 0,000

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS