ČLÁNOK


,

Ozdravné scenáre pre Fiat
1. marca 2003

Miliardové straty, štrajky a masové prepúštanie zamestnancov – to je súcasná realita automobilovej divízie koncernu Fiat. V case všeobecnej recesie západoeurópskeho automobilového trhu doliehajú následky krízy na svetoznámu taliansku automobilku s o to väcšou intenzitou. Pýcha povojnovej ekonomiky Apeninského polostrova sa zmieta v krcoch. Vlani vyprodukovala automobilová divízia koncernu stratu približne dvoch miliárd eur, co je o 600 miliónov viac ako rok predtým. Celková výška záväzkov sa však údajne pohybuje až na hranici 17 miliárd eur.Trhový podiel Fiatu v západnej Európe výrazne klesol. Výkonný šéf Fiat Auto, Giancarlo Boschetti, ktorý je vo funkcii už vyše roka, sa domnieva, že hlavným dôvodom tohto stavu je neefektívny predaj vozidiel v minulosti a nevhodný casový plán nábehu nových modelov. V tejto súvislosti sa vyjadril, že v súcasnosti neponúka Fiat tolko noviniek, kolko by potreboval.

Banky sú nervózne

Dôsledkom zníženia záujmu o produkty Fiatu je drastická redukcia výroby až o polovicu a plán postupného prepúštania 10 000 zamestnancov, ktorý odštartoval už vlani v septembri. Boschetti tiež zmrazil obchodné aktivity s prakticky nulovou maržou, napríklad predaj nadbytocných zásob za ceny ojazdených automobilov.

Na ozdravenie podniku, najmä znacky Fiat, potrebuje spolocnost rekapitalizovat minimálne pät miliárd eur. Názory na to, odkial ich vziat, sa líšia. Napokon, plán na revitalizáciu Fiat Auto sa ešte len tvorí. Vela casu však nie je. Veritelské banky zacínajú byt nervózne, co dokladuje aj otvorený list prezidentovi Fiatu Paolovi Frescovi a Umbertovi Agnellimu, zástupcovi rodiny Agnelliovcov, v ktorom financné ústavy oznacujú situáciu v podniku za málo prehladnú a žiadajú bližšie informácie o stave rokovaní. Zatial je všetko len v rovine špekulácií. Koncern Fiat však nedávno poprel jednu z medializovaných verzií, podla ktorej chcel rodinný klan Agnelliovcov, hlavný akcionár Fiatu, navýšit kapitál o tri miliardy eur pomocou veritelských bánk.

Zdá sa, že rodinná dynastia bude tak ako doteraz preferovat riešenia s co najmenšou mierou zaangažovanosti cudzieho kapitálu. Aj preto napumpovala do automobilky v januári z vlastných zdrojov 250 miliónov eur. Rozhodujúci vplyv na získanie potrebných prostriedkov však bude mat predaj dcérskych spolocností s aktivitami nesúvisiacimi s výrobou automobilov. Po januárovom odclenení spolocnosti Fraikin, ktorá sa zaoberala lízingom nákladných áut, je na rade poistovacia spolocnost Toro a aj divízia Fiat Avio s aktivitami v leteckom a kozmickom priemysle. Predpokladá sa, že predaj oboch firiem by mal do pokladníc koncernu priniest štyri miliardy eur.

Bez GM to nepôjde

Dalším významným hrácom sa v ozdravnom procese Fiat Auto stane nepochybne najväcší svetový automobilový gigant, americký koncern General Motors, ktorý je od roku 2000 pätinovým vlastníkom automobilovej divízie Fiatu. To, že ho financná pomoc neminie, aj keby nemal záujem, vyplýva z predajnej opcie Fiatu, ktorý dáva koncernu GM prednostné právo na odkúpenie zvyšných 80 percent podniku v roku 2004. A o tie nemá GM v súcasnosti velký záujem. Ak sa teda chce opcii vyhnút bez súdnych sporov, musí sa logicky podielat na investíciách . A to si Taliani velmi dobre uvedomujú. Od GM žiadajú 2,1 miliardy, cím by vzrástol podiel GM v podniku zo súcasných 20 na 40 percent. Americký koncern je o tejto požiadavke ochotný rokovat, no financnú injekciu zredukoval na 1,7 miliardy eur a navyše ju chce vymenit za zrušenie opcie a brazílsku divíziu Fiat do Brasil. O tom však Agnelliovci nechcú ani pocut. Za maximálny ústupok považujú posunutie termínu opcie o štyri roky.

Objavili sa aj nezávislí záchrancovia Fiatu. Taliansky podnikatel Roberto Colaninno predstavil svoj pätrocný projekt. Pomocou deviatich miliárd eur chce zvrátit straty automobilovej divízie a vytvorit prevádzkový zisk sedem až devät percent z predaja áut. Z vlastných penazí chce použit jednu miliardu. Konzorcium bánk Lehman Brothers a UBS Warburg by sa zarucili prevzatím nepredaných akcií vo výške jeden a pol miliardy. Colaninno by zároven súhlasil s výmenou opcie Fiatu za 1,5 až dve miliardy od amerického partnera GM. Zvyšné štyri miliardy majú pochádzat z predaja spolocností Toro a Fiat Avio. Cast z týchto prostriedkov má putovat aj na vývoj nových modelov Fiatu.

Analytici sa však domnievajú, že z pohladu Agnelliovcov je Colaninnov plán absolútne neprijatelný, pretože jeho podmienkou je okamžitá manažérska kontrola nad podnikom. Taliansky premiér Silvio Berlusconi preto preferuje plán bývalého Colaninnovho spolocníka Emila Gnuttiho, ktorý je objemom prostriedkov podobný, no nepožaduje kreslo šéfa spolocnosti. O tom, ktorý zo scenárov sa ukáže ako najpriechodnejší, vela napovie zasadnutie dozornej rady koncom tohto mesiaca.

Delenie znaciek

Co sa týka jednotlivých znaciek automobilového portfólia koncernu, prezident Fiatu Paolo Fresco chce pokracovat v projekte fúzie znacky Alfa Romeo s výrobcom luxusných športových automobilov Ferrari. Fúzia by mala viest k vzniku novej luxusnej talianskej automobilky. O tento projekt sa zaujíma aj nemecké Audi, ktoré v súcasnosti rokuje s dcérskou spolocnostou Ferrari, automobilkou Maserati o technickej spolupráci. Na druhej strane by fúzia Ferrari (Ferrari Maserati)-Alfa Romeo mohla znamenat vznik druhej automobilovej spolocnosti Fiat – Lancia, v ktorej by Fiat a General Motors vlastnili po 40 percent a zvyšok si rozdelili veritelské banky.

O svetlej budúcnosti Alfy Romeo a Lancie nik nepochybuje, obom znackám sa na trhu darí lepšie ako kedykolvek v minulosti. Zásadné zmeny však ocakávajú Fiat. Nový výkonný riaditel Fiatu Auto, Giancarlo Boschetti, v tejto súvislosti pre nemecký motoristický magazín (Auto motor und sport) povedal, že do roku 2005 Fiat predstaví celkove dvadsat nových modelov a zásadne zreštrukturalizuje predajnú siet. Kooperácia s GM má priniest dalšie zníženie nákladov v nákupoch od subdodávatelov, co by sa malo prejavit na zvýšení konkurencieschopnosti nových produktov.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

30. 9. 2020

USD 1,171 0,001
CZK 27,233 0,085
GBP 0,912 0,003
HUF 365,530 0,170
CAD 1,568 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS