ČLÁNOK




Osem európskych vlád sa rozhodlo, že kúpi od spoločnosti Airbus 196 vojenských transportných lietadiel A400M za 18 miliárd eur
20. decembra 2001

Osem európskych ministrov obrany sa zúčastnilo na podpise rámcovej dohody, na základe ktorej sa ich vlády rozhodli kúpiť od spoločnosti Airbus 196 vojenských transportných lietadiel A400M. Nemecko si objednalo 73 kusov, Francúzsko 50, Španielsko 27, Veľká Británia 25, Turecko 10, Belgicko 7, Portugalsko 3 a Luxembursko jeden kus. Spoločný vládny výbor pre nákup vojenskej techniky rokoval o transakcii v objeme 18 miliárd eur (11,17 miliárd libier, 16,29 miliárd dolárov) s Airbus Military, ktorého majoritným vlastníkom je výrobca civilných lietadiel Airbus.

K podpisu dohody došlo veľmi symbolicky neďaleko hlavného štábu NATO v Bruseli.

Je to deň, na ktorý sme dlho čakali, uviedol doslova výkonný riaditeľ Airbus Military Alberto Fernandez.

Celý kontrakt totiž predstavuje významný medzník v európskom obrannom priemysle.

Určitou legislatívnou prekážkou však je, že táto transakcia bude definitívne platná, ak nemecký Bundestag schváli objednávku na viac ako tretinu vojenských lietadiel.

Podľa slov obchodného riaditeľa Airbus Military Richarda Thompsona bude Bundestag rokovať o kontrakte najneskôr do konca januára 2002.

V každom prípade predstavuje podpis bruselskej rámcovej dohody istý tlak na nemeckú vládu a osobne na kancelára Gerharda Schrödera.

Ak sa bude projekt A400M realizovať podľa pôvodného plánu, získa Francúzsko prvé vojenské lietadlá v roku 2008.

Ostatné stroje sa vyrobia v priebehu dvanástich rokov a posledné z nich dostane Belgicko v roku 2020.

Hlavní konkurenti Airbusu – americké firmy Boeing a Lockheed Martin zrejme nezískajú podobný kontrakt v Európe v priebehu budúcich dekád.

Bruselská dohoda má silný vojenský aspekt a je medzníkom budovania európskych síl rýchleho nasadenia o sile 60 000 mužov.

Zároveň je aj reakciou na rozpaky počas operácií v bývalej Juhoslávii v roku 1999, kedy sa Európa musela nadmerne spoliehať na Spojené štáty, pretože európske armády neboli schopné rozmiestniť sa v operačnom prostredí dostatočne rýchlo vzhľadom na zastaralé transportné lietadlá C-130 Herkules a C-160 Transall.

Ambícia vytvoriť európske jednotky rýchleho nasadenia sa teda stáva výhodným impulzom pre Airbus, ako aj pre vývoj transportných vojenských lietadiel novej generácie.

Majoritným vlastníkom Airbusu je EADS – European Aeronautic Defence & Space, ktorý ovláda 80% akcií firmy a 20%-ný majetkový podiel má BAE Systems.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

21. 2. 2024

USD 1,081 0,001
CZK 25,380 0,049
GBP 0,856 0,000
HUF 387,980 0,300
CAD 1,462 0,006

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS