ČLÁNOK




Obmedzenie projektov PPP ich podľa Mojša môže spochybniť
18. októbra 2007

Obmedzenie projektov PPP ich podľa Mojša môže spochybniť



Štátny tajomník ministerstva dopravy Milan Mojš pripustil možnosť neskoršieho začatia stavby úsekov diaľnice D1 a rýchlocesty R1 zhruba na jar budúceho roku, zatiaľ je to však podľa neho predčasné


 


Ak by sa mali projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a rýchlocesty R1 realizovať v obmedzenej podobe, je otázne, či bude vôbec potrebná ich realizácia. Uviedol to v stredu štátny tajomník ministerstva dopravy Milan Mojš v súvislosti so stanoviskom ministerstva financií, ktoré odporúča vláde skresať rozsah diaľničných projektov PPP o tretinu zo 151 na 95 kilometrov. Prijaté uznesenie vlády a príprava zákonov na urýchlenie výstavby diaľnic by podľa Mojša potom nezodpovedali výsledku. Nevyjadril sa však, či by sa v takom prípade plánované projekty PPP zrušili.


Mojš potvrdil, že ministerstvo dopravy naďalej trvá na uskutočnení pôvodného návrhu realizácie diaľničných projektov PPP. „Je uznesenie vlády o urýchlení výstavby diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Chceme toto uznesenie vlády splniť,“ zdôvodnil Mojš. Pripustil aj možnosť neskoršieho začiatku stavby úsekov D1 a R1 zo súkromných zdrojov budúcich koncesionárov, približne na jar budúceho roku, zatiaľ je však predčasné o tom hovoriť. „Ťažko predbiehať, aký bude ďalší postup,“ dodal štátny tajomník rezortu dopravy. Ako ďalej uviedol, odborníci pokračujú v rokovaní o tejto problematike. Ministerstvo dopravy pritom pripravuje protiargumenty k analýze ministerstva financií. Chce presvedčiť rezort financií, že riziká nie sú až také veľké, ako uvádza v stanovisku. Na otázku, kto urobí konečné rozhodnutie, odvetil, že to sa dá ťažko povedať. Ministerstvo dopravy podľa Mojša nechce postaviť diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami za každú cenu, ale bez toho sa nepodarí znižovať medziregionálne rozdiely.


„Poradca je na to, aby radil, a my sme na to, aby sme sa rozhodli,“ reagoval na skutočnosť, že poradenská firma Mott MacDonald odporúčala realizovať druhú, lacnejšiu alternatívu projektov PPP so šiestimi balíkmi úsekov a termínom dokončenia v roku 2013. Výdavky štátneho rozpočtu by mohli byť v tomto prípade nižšie o niekoľko miliárd korún vrátane dane z pridanej hodnoty. Vládou schválený návrh však pozostáva z troch balíkov úsekov s dokončením čiastočne v roku 2010 a čiastočne v roku 2012.


Vzhľadom na to, že premiér Robert Fico ochorel, jeho avizované stretnutie s ministrami financií a dopravy o problematike projektov PPP sa pravdepodobne neuskutoční, uviedol Mojš. Projekty PPP podľa Mojša nezaťažia štátny rozpočet okamžite – začiatok splátok by mal byť posunutý o šesť rokov a rozložený na ďalších 25 rokov. Ako ďalej informoval, prípadný kompromis s ministerstvom financií v otázke rozsahu realizácie projektov PPP závisí od ďalších rokovaní.


 


 


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

23. 4. 2024

USD 1,067 0,004
CZK 25,256 0,019
GBP 0,861 0,003
HUF 393,630 0,270
CAD 1,462 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS