ČLÁNOK




Občan by mal podľa NKÚ rozumieť základným cieľom rozpočtu
1. apríla 2021

Štátny rozpočet, záverečný účet či výročná správa o hospodárení štátu by mali byť pre bežných ľudí viac zrozumiteľné a prehľadné. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) to odporúča ministerstvu financií na základe výsledkov kontroly zameranej na preverenie procesu tvorby viacročného rozpočtu s dôrazom na účinnosť i transparentnosť strednodobých cieľov. Podľa kontrolórov je za ostatných päť rokov tento proces nastavený dobre. Potrebné je však podľa úradu zo strany zodpovedných rezortov lepšie využívať možnosti programového rozpočtovania a prepojiť ich s hodnotením merateľných cieľov.

Kontrolóri v správe z kontroly kritizujú chronické posúvanie plnenia vládnych cieľov na koniec plánovacieho obdobia, ako aj neustále prekračovanie schváleného rozpočtu. Priemerný rozdiel medzi skutočnými a rozpočtovanými výdavkami dosahuje 2,5 mld. eur, resp. 6,8 % skutočných výdavkov. Národná autorita pre externú kontrolu dlhodobo upozorňuje tiež na vysoký počet rozpočtových opatrení, ktorými sa mení schválený rozpočet bez vedomia parlamentu. V roku 2020 boli celkové výdavky štátneho rozpočtu navýšené o takmer 7,8 mld. eur, a to z 18,6 mld. na viac ako 26 mld. eur. Na výdavky priamo súvisiace s pandémiou bolo určených necelých 5 miliárd eur.

O nedostatočnej úrovni plánovania svedčí stále vysoký počet rozpočtových opatrení, ktorými sa presúvajú finančné prostriedky medzi jednotlivými kapitolami. Za posledných desať rokov sa ich počet zdvojnásobil. Kým v roku 2011 ich bolo necelých 1 600, v minulom roku to bolo už viac ako 3 000. Hoci je to legitímny nástroj, podľa kontrolórov sa používa nad rámec objektívnej potreby. V roku 2020 tento rapídny nárast rozpočtových opatrení spôsobila najmä mimoriadna situácia súvisiaca s nástupom pandémie COVID-19.

Analýza rozpočtových opatrení, ktorú vykonali analytici NKÚ ukázala, že celkovo sa v rámci „covidových“ rozpočtových opatrení presunulo v minulom roku medzi kapitolami bezmála 2,9 mld. eur. Nie všetky rozpočtové opatrenia však bolo nutné realizovať, dokonca sa podľa úradu ukázalo, že inštitút rozpočtových opatrení sa použil zbytočne. Napríklad rezort vnútra prijal z kapitoly všeobecnej pokladničnej správy 44,5 mil. eur, následne poslal späť 250 mil. eur a tých istých štvrť milióna eur získal opätovne do svojho rozpočtu o tri mesiace neskôr.

V súčasnosti je programové rozpočtovanie využívané najmä na zber informácií a operatívne každoročné riadenie rozpočtu. Chýba podľa úradu strednodobé riadenie a priame prepojenie rozpočtov na dosahovanie cieľov a možnosti programového rozpočtovania nie sú naplno využívané. Národní kontrolóri počas auditu identifikovali rozdielnu kvalitu v prípade programového rozpočtovania, kde viaceré ministerstvá v rámci svojich rozpočtov dlhodobo nedodržiavajú metodické pokyny a usmernenia rezortu financií.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

25. 4. 2024

USD 1,072 0,003
CZK 25,152 0,090
GBP 0,857 0,003
HUF 392,980 0,370
CAD 1,466 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS