ČLÁNOK




O reklame na mobiloch
22. novembra 2000

O účinnosti či neúčinnosti reklamy, ktorá sa pri surfovaní po internete neustále objavuje na pracovnej ploche počítača by sa dalo diskutovať. Isté však je, že ľudia toho majú dosť. Spomaľuje spojenie a doslova otravuje. Čo potom, keď štvrtinu maličkého displeja na mobile zaberie neželaná reklama? Zrejme to bude znamenať sklamanie pre poskytovateľov služieb, ktorí už teraz plánujú zakomponovať predstavenia svojich ponúk ako súčasť bezdrôtovo navštevovaných stránok. No zrejme práve ten drobný displej bude vo všetkom prekážať. Ak mám napríklad štvorriadkový displej, na reklamu môžem „obetovať“ tak jeden riadok – to je prinajlepšom 15 znakov, a to na plnohodnotný firemný odkaz určite nestačí. Ale reklama ako taká je v súčasnosti chápaná ako základný zdroj príjmov prevádzkovateľov internetových stránok a práve ona umožňuje získavať noviny, programy, mediálne prenosy a mnoho iných vecí zadarmo, teda presnejšie za pozretie si jednej reklamnej plochy. Ak sa teda dajú len ťažko predstaviť bezplatné služby – bez reklamy, rovnako ťažko sa dajú predstaviť početní užívatelia mobilného internetu vôbec. Pokusov o umožnenie vsunutia reklamy do mobilných zariadení je mnoho, no neexistuje ani jedna odpoveď, ktorá by urobila rozumný kompromis medzi množstvom reklamy a priestoru pre užívateľa. Sú ale ľudia, ktorí to vidia optimistickejšie. Jedna firma sa pýtala ľudí, či by na mobil chceli dostať nápady a ponuky darčekov na Deň otcov. Tí, čo súhlasili dostali ponuku na kúpu digitálneho fotoaparátu, a z tých, čo ju dostali, neuveriteľných 9 percent si produkt kúpilo. Je ale otázne, koľko ľudí vôbec chce dostávať reklamy na mobil. Ľudia, ktorí bezdrôtovo surfujú po internete sú zvyčajne v pohybe a snažia sa rýchlo a jednoducho dostať k potrebným informáciám, a isto nemienia každú chvíľu trpieť kupóny so špeciálnymi ponukami. Reklama „vsúva posolstvo do sŕdc a myslí jednotlivcov“ a nemyslím si, že to je to, čo ľudí, ktorí nevedia, kde im hlava stojí, zaujíma.

Takže „komerčné prezentácie“ sa zrejme v blízkej budúcnosti na mobiloch ukazovať nebudú. Ich efektivita a realizácia sama je podmienená vývojom dokonalejších mobilných terminálov s väčšími displejmi. No a v tom momente bude zas na rade objavenie sa toho istého problému, ktorý sa dnes vyskytol na stolových počítačoch…


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 4. 2024

USD 1,071 0,001
CZK 25,164 0,012
GBP 0,856 0,000
HUF 392,280 0,700
CAD 1,463 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS