ČLÁNOK




Nezamestnanosť v USA núti odkladať nákupy
19. decembra 2001

Spotrebiteľské výdavky v USA sa v novembri znížili v porovnaní s októbrom o 3,7% na 293,6 mld. USD, čo bol najvýznamnejší pokles v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom od roku 1992. Vtedy začalo Ministerstvo obchodu USA používať pri výpočte výdavkov spotrebiteľov v súčasnosti platnú metodiku. Pád maloobchodného predaja v kombinácii s pokračujúcim znížením cien výrobcov môže byť dôkazom toho, že ekonomický pokles v USA ešte nedosiahol dno.

Rekordný pokles spotrebiteľských výdavkov v novembri nasledoval za ich rekordným rastom o 6,4% v septembri. Zdá sa, že takéto výkyvy sa dajú považovať za potvrdenie názoru viacerých ekonómov, ktorí tvrdia, že rast niektorých ekonomických ukazovateľov bol len krátkodobou erupciou aktivity podnikateľov a spotrebiteľov po tom, ako sa spamätali zo šoku vyvolaného udalosťami 11. septembra tohto roku. Tento rast sa pravdepodobne nedá považovať za tendenciu a toto hodnotenie podporujú aj experti. Ešte pre poldruha mesiacom experti predpokladali, že obnova ekonomiky sa začne v druhom štvrťroku 2002. Práve tento jeden názor sa stal príčinou optimistickej nálady s rastu na americkom kapitálovom trhu.

V súčasnosti sú hodnotenia oveľa pesimistickejšie. Podľa údajov výskumu uskutočneného na začiatku decembra profesionálnou asociáciou Financial Exekutives International, dve tretiny opýtaných finančných riaditeľov z 291 amerických spoločností si myslia, že recesia bude pokračovať v druhom a treťom štvrťroku 2002. spomedzi opýtaných 15% riaditeľov si myslí, že recesia bude pokračovať celý budúci rok a 6% sa domnieva, že pokles ekonomiky sa skončí v prvom štvrťroku 2002.

Ekonomická situácia sa zhoršuje a v USA rastie nezamestnanosť. V novembri dosiahla 5,7%, čo je rekord od augusta 1995. To núti amerických spotrebiteľov odkladať nákupy. V októbri výdavky spotrebiteľov stúpali hlavne kvôli 24% rastu predajov automobilov. Američania sa vtedy ponáhľali využiť bezúročné pôžičky, ktoré boli určené na kúpu automobilov. V novembri entuziazmus spotrebiteľov poklesol a automobilky začali zmenšovať stimulačné programy. V dôsledku toho klesol predaj automobilov o 12% na 18 mil. kusov oproti 21,1 mil. kusov v októbri. Bez zohľadnenia ukazovateľov automobilového priemyslu, maloobchodný predaj sa v novembri znížil o 0,5% po raste o 0,8% v novembri.

Zníženie nákupných aktivít povedie k zníženiu cien. V novembri sa druhý mesiac za sebou znížil index cien výrobcov. Mnohí analytici si myslia, že zníženie veľkoobchodných cien bude pokračovať v dôsledku zníženia cien automobilov počas predvianočných zliav. Táto tendencia bude napomáhať udržaniu inflácie na nízkej úrovni. V konečnom dôsledku to čoskoro môže stimulovať rast výdavkov spotrebiteľov. Niektorí ekonómovia tvrdia, že maloobchodný predaj by mohol začať rásť v prvom štvrťroku tohto roku.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

22. 10. 2024

USD 1,082 0,003
CZK 25,252 0,016
GBP 0,833 0,000
HUF 400,030 1,570
CAD 1,496 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS