ČLÁNOK




Najzraniteľnejším sektorom britskej ekonomiky je kozmický a letecký priemysel
4. decembra 2001

Poprední predstavitelia britského leteckého a kozmického priemyslu na konci uplynulého týždňa varovali vládu, že v sektore je ohrozených až 40 000 pracovných miest.

Prepúšťanie v celkovom rozsahu 11 000 zamestnancov už oznámili špičkové spoločnosti BAE Systems, Rolls-Royce a Bombardier.

Viacerí experti upozorňujú na to, že Británia má silnú komparatívnu nevýhodu v porovnaní s európskou konkurenciou, najmä v Nemecku, Francúzsku a Španielsku, kde regulačné pravidlá na trhu práce viac motivujú zamestnávateľov, aby prijímali pracovníkov na čiastočný, respektíve skrátený pracovný úväzok a nepreferovali prepúšťanie z titulu nadbytočnosti.

Dôsledky prudkého prepadu dopytu po službách leteckých spoločností spôsobili obmedzenie ich celkovej kapacity o 10-20% a následne vyvolali aj odklad už objednaných nových lietadiel.

V celom sektore je vážne zasiahnutá dodávateľská sieť, čo podľa Združenia britských leteckých spoločností – SBAC podnieti ďalšie prepúšťanie zhruba 11 000 zamestnancov. Znamená to, že v leteckom a kozmickom priemysle Veľkej Británie je „zraniteľných“ asi 40 000 pracovných miest, teda asi desatina celkového ľudského potenciálu.

Ide pritom o pracovné pozície, na ktorých sa vyžaduje špičkové vzdelanie, zručnosť i prax. Ak dôjde k zásadnejšiemu prepúšťaniu, môže sa v krátkej budúcnosti stať, že v čase ozdravenia v sektore a zvýšenia dopytu, Veľká Británia jednoducho nebude schopná v leteckom a kozmickom priemysle reagovať na konkurenčné tlaky, pretože stratí dôležitú časť ľudských zdrojov.

Denník Financial Times aj z tohto dôvodu poznamenal, že firmy by si mali zachovať „pevné nervy“ a nereagovať na terajší pokles v sektore prepúšťaním vysokokvalifikovaných zamestnancov. Ak sa ich nepodarí udržať teraz, mohli by sme ich stratiť navždy, dodáva Financial Times.

Popri spomínaných spoločnostiach BAE Systems, Rolls-Royce a Bombardier, ktoré už oznámili, že prepustia časť svojich pracovníkov, medzi ďalších významných zástupcov leteckého a kozmického priemyslu, ktorí budú postupovať podobným spôsobom, sa zaraďujú dodávatelia komponentov a systémových prvkov TRW Aeronautical Systems a GKN, servisné firmy, ako napríklad FLS Aerospace (popredná spoločnosť orientovaná na údržbu lietadiel) a GE Aircraft Engine Services, ktorá sa špecializuje na generálne opravy a údržbu leteckých motorov.

Prepúšťanie z dôvodu nadbytočnosti sa z regionálneho aspektu najviac prejaví v Derby, Wolverhamptone, Woodforde a v Birminghame, ďalej v južnom a severozápadnom Anglicku, v južnom Walese a v Belfaste.

V priebehu niekoľkých budúcich týždňov možno očakávať prepúšťanie aj v Airbus UK, ktorý je dcérskou firmou európskeho výrobcu lietadiel a špecializuje sa na výrobu časti trupu a krídiel.

Kríza v leteckej doprave prinútila Airbus, aby značne zreálnil počet objednávok, no i napriek už podpísaným kontraktom sa dodávky nových lietadiel v mnohých prípadoch odložili na neskorší termín.

Pre úplnosť dodajme, že zámery Airbusu boli viac ako ambiciózne, pretože dodávky nových lietadiel sa mali v rokoch 2000-2003 zvýšiť o viac ako 40% z 307 na 450 kusov. Realita je však úplne iná, pretože počet dodaných lietadiel sa na budúci rok zníži na 300 kusov, pričom v tomto roku prevezmú odberatelia 320 nových strojov. Ďalší pokles možno podľa analytikov očakávať aj v roku 2003.

Z pohľadu perspektív britskej ekonomiky je terajší vývoj v sektore leteckého a kozmického priemyslu, ktorý má špičkové svetové parametre, nielen vecou prestíže a národnej hrdosti.

Ak totiž dôjde k zaostávaniu vo výskume a vývoji v porovnaní s USA, Nemeckom a Francúzskom vyvstane riziko, že britské firmy začnú presúvať svoje výrobné aktivity do zahraničia, čo by ešte viac zdevastovalo tento kľúčový sektor hospodárstva Veľkej Británie.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

16. 5. 2024

USD 1,087 0,003
CZK 24,709 0,057
GBP 0,859 0,000
HUF 386,180 0,180
CAD 1,481 0,005

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS