ČLÁNOK
Na výstavbu diaľnic a rýchlociest chýbajú peniaze z EÚ
9. mája 2008
Na výstavbu diaľnic a rýchlociest chýbajú peniaze z EÚ
NDS nemá európske zdroje na financovanie výstavby úsekov D1 Sverepec – Vrtižer, Jablonov – Studenec, Studenec – Behárovce a R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie
Financovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku z rozpočtu Európskej únie je problematické. Výstavba viacerých diaľničných úsekov, spolufinancovaných zo štátneho rozpočtu, nemá totiž zabezpečené finančné krytie z európskych prostriedkov. A to napriek tomu, že ich výstavba už začala, alebo sa má začať v tomto roku. Vyplýva to z informácie o príprave, výstavbe a financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorú vládny splnomocnenec pre urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest a zároveň generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma predložil na stredajšie zasadnutie vlády. Kabinet vzal materiál na vedomie.
Zdroje z Kohézneho fondu Európskej únie sa NDS nepodarilo zabezpečiť na medzitým už začatú výstavbu druhého úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer. Chýbajú aj na výstavbu prvého úseku na uvedenej trase D1, hoci tá sa má začať v tomto roku. „Na tom sa zatiaľ nič nezmenilo,“ konštatuje správa. Europeniaze však podľa Chomovej informácie chýbajú aj na realizovanú výstavbu prvej etapy a pripravovanú druhú etapu úseku R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie. Rovnako ako na plánované úseky D1 Jablonov – Studenec či Studenec – Behárovce.
Začiatok výstavby prvého úseku D1 Sverepec – Vrtižer môže podľa materiálu ohroziť zdĺhavý proces riešenia žiadosti o nenávratný finančný príspevok z Kohézneho fondu. Európska komisia (EK) totiž opakovane poukazuje na nedostatky, aj keď na príprave podkladov NDS spolupracuje s ministerstvom dopravy a poradenskou firmou Jaspers. „EK zaregistrovala žiadosť o nenávratný finančný príspevok 20. decembra 2006. Niekoľkokrát žiadala o nápravu, naposledy listom z 19. marca 2008,“ uvádza sa ďalej v informácii splnomocnenca vlády pre diaľnice.
Chýbajúce zdroje na začatú výstavbu druhého úseku D1 Sverepec – Vrtižer NDS nateraz rieši formou preklenovacích úverov. Financovanie z EÚ pritom môže skomplikovať aj to, že na tejto stavbe zatiaľ NDS vykonáva len interný stavebný dozor. Súťaž na externý stavebný dozor totiž musí opakovať kvôli rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie. Potrebný externý stavebný dozor však nie je ani na stavbách R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov (bežia súťaže) ani R4 Svidník – preložka cesty.
Začatie stavby D1 Jablonov – Studenec v tomto roku ohrozuje predpokladané dodanie dokumentácie k stavebnému povoleniu až koncom roka 2008. Dodržanie termínu začiatku tejto stavby by bolo možné pri uplatnení postupu podľa tzv. žltého FIDIC-u (Medzinárodná federácia inžinierov pre poradenskú činnosť). „Podmienky súťaže by boli upravené tak, aby zhotoviteľ stavby spracoval projekt pre stavebné povolenie vrátane inžinierskych činností, majetkovo-právneho usporiadania a vybavenia stavebného povolenia,“ predpokladá Chomova informácia.
Ministerstvo dopravy však upozorňuje a potvrdil to aj rezort životného prostredia, že takto zadávané stavby bývajú spravidla predražené. Zvíťazí uchádzač s nízkym rozpočtom a v priebehu výstavby ho zdvojnásobí. NDS tvrdí, že je to otázka dôkladného zadefinovania podmienok zmluvy a dodržania pevnej ceny diela. Pri stavbe D1 Jablonov – Studenec je preto nevyhnutná kvalitná príprava vyhovujúcich podkladov. Podľa rezortu dopravy je potrebné pripravovať projekty s vysokým podielom oprávnených nákladov. To je základ pre spolufinancovanie projektu v pomere 85 % EÚ a 15 % štátny rozpočet. Realita je pritom 65-75 % EÚ a 35-25 % štátny rozpočet, s čím má rezort financií pre tento rok problém.
KURZY
8. 11. 2024
USD | 1,077 | 0,001 |
CZK | 25,208 | 0,054 |
GBP | 0,832 | 0,000 |
HUF | 406,680 | 2,100 |
CAD | 1,498 | 0,002 |