ČLÁNOK




Mýtny systém v Rakúsku
8. februára 2005

Už vyše roka funguje plne elektronický mýtny systém pre nákladnú dopravu v susednom Rakúsku. Na dialniciach sa odvtedy „pohybuje“ vyše 500.000 palubných jednotiek, takzvaných Go-Boxov. Tieto špeciálne vyvinuté palubné jednotky (alebo aj „On Board Units“ či skrátne OBU) sú významnou súčasťou rakúskeho mýtneho systému, v súčasnosti svetovo najväčšieho existujúceho plne elektronického viacprúdového mýtneho systému (tzv. „Free Flow Multi-Lane“ mýtny systém)

Go-Boxy vyvinula a dnes aj vyrába rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom AG špeciálne pre podmienky rakúskeho mýtneho systému. Kapsch je súčasne aj kľúčovým technologickým dodávateľom celého rakúskeho mýtneho systému a zodpovedá okrem iného aj za jeho inštaláciu, uvedenie do prevádzky, zriadenie tzv. mýtnych portálov, kontrolných staníc, mobilných a prenositeľných kontrolných zariadení, ďalej za zúčtovacie centrum a za vybavenie prevádzkových staníc hardwarom. Obdobné palubné jednotky vyvinul Kapsch pre svoju takmer stovku celosvetovo inštalovaných mýtnych systémoch v 30 krajinách.

V prípade rakúskeho mýtneho systému ide vôbec o svetovo najväčší, plne elektronický viacprúdový mýtny systém („Free Flow Multi-Lane“).

Špeciálne vyvinuté GO-Boxy Kapsch dodáva prevádzkovateľovi mýtneho v Rakúsku, spoločnosti Europass, ktorá ich potom bezplatne poskytuje všetkým vodičom nákladných automobilov, ktoré sú na rakúskych diaľniciach povinné platiť mýto. Vodiči musia pri prevzatí GO-Boxu zaplatiť iba jednorazový poplatok vo výške päť (5) eúr, čo je v podstate poplatok za vytvorenie obchodného vzťahu so spoločnosťou Europass, ktorá všetok zisk z mýta odovzdáva štátu.

Montáž GO-Boxu je veľmi jednoduchá – na zariadení veľkosti malej škatuľky sa nachádza lepiaca páska na spôsob suchého zipsu, čiže vodič GO-Box iba „prilepí“ vnútornú stranu predného skla poča 1 – 2 minút obdobne ako diaľničnú nálepku.

Vodič si po zakúpení GO-Boxu na zariadení sám veľmi jednoducho nastaví počet ôs jeho nákladného vozidla, podľa ktorého sa počíta výška mýtneho (pohybuje sa od 18 do 22 centov za 1 diaľničný kilometer). Okrem toho si môže okamžite – na základe ukazovateľov na zariadení ako aj na základe akustického signálu pri prejazde okolo mýtneho portálu (pípnutie, ak je všetko v poriadku) – skontrolovať stav jeho GO-Boxu ako aj to, či sa zaplatenie mýta uskutočnilo.

GO-Boxy vyvinul Kapsch na základe príslušných technických noriem a štandardov. Dôležité bolo, aby palubná jednotka okrem jednoduchosti a funkčnosti zaručovala aj interoperabilitu (tzv. vzájomnú kompatibilitu, komunikáciu) na technickej úrovni medzi rozličnými správcami ciest. Toto je totiž základ zodpovedajúcich bilaterálnych dohôd medzi správcami ciest (podobne ako roamingové zmluvy medzi mobilnými operátormi).


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 4. 2024

USD 1,071 0,001
CZK 25,164 0,012
GBP 0,856 0,000
HUF 392,280 0,700
CAD 1,463 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS