ČLÁNOK




Michelin a Danone testujú francúzsky trh práce a podnikateľskú klímu
3. apríla 2001

fpVýkonní riaditelia Danone (potravinárska skupina) a Michelin (výrobca pneumatík) v separátnych, no vo veľmi podobných programoch podrobne študujú adaptabilnosť trhu práce v rámci nového sociálneho zákonodarstva, pričom reštrukturalizujú svoju výrobu, čo obnáša najmä znižovanie počtu pracovných síl.

Výkonný riaditeľ Danone Franck Ribout, ktorý zdedil firmu po svojom otcovi Antoinovi, oznámil zastavenie výroby v šiestich z celkového počtu 28 európskych prevádzok na výrobu trvanlivého pečiva, čo bude znamenať zníženie stavu zamestnancov o zhruba 2 000 ľudí v časovom horizonte do konca roku 2004. Takto postihnuté budú aj francúzske výrobné jednotky v Calais a Evry, kde stratí zamestnanie asi 800 ľudí.

V tom istom čase Edouard Michelin, potomok rodinného klanu, ktorý je svetoznámy výrobou pneumatík, chce získať v mimoriadnom a tajnom hlasovaní svojich zamestnancov súhlas na presadenie 35-hodinového pracovného týždňa, čo si však bude vyžadovať eliminovanie zhruba 7500 pracovných pozícií do roku 2003 (ide o 10% z celkového počtu zamestnancov Michelinu v Európe) .

Na týchto voľbách sa zúčastnilo až 95% francúzskych zamestnancov, ktorých je dovedna 26 200. Plány Edouarda Michelina sa označujú za kľúčové v novej firemnej stratégii. Michelin ich oznámil už koncom roka 1999 a veľmi dlho sa o nich diskutovalo. Premiér Lionel Jospin vyjadril „rozhorčenie, hnev, ale aj bezradnosť“, tvrdými oponentami novej stratégie Michelinu sú najmä odbory, no šéf firmy trvá na svojom – znížením dĺžky pracovného času chce zmierniť narastajúci tlak mzdových nákladov. Konzultácie zamestnancov o pripravovanom projekte pokračovali celý uplynulý týždeň a sú tradíciou tejto rodinnej firmy.

Danone chce zasa zlepšiť ekonomickú výkonnosť divízie na výrobu trvanlivého pečiva, takých značiek, akými sú Lu a Prince, pretože práve táto divízia je personálne značne naddimenzovaná. Zaznamenaný zisk Danone je v tejto oblasti podstatne nižší v porovnaní s konkurenciou, ktorá v konsolidačných opatreniach postupovala značne razantnejšie. Plánovaná reštrukturalizácia v Danone takisto vyvolala odpor odborov, ktoré poukazovali na to, že Danone sa vždy v minulosti prezentoval práve silným sociálnym cítením. Aj teraz chce kompenzovať racionalizačné opatrenia vytvorením 800 nových pracovných miest a rekvalifikáciou pre tých zamestnancov, ktorí v majú v terajšom pracovnom zaradení iba limitované perspektívy. I tak Danone končí s výrobou v talianskom Locate, holandskom Dordrechte, belgickom Beverene a v maďarskom meste Györ.

Zastavenie výroby bude síce spojené s úhrnnými nákladmi vo výške 1,6 miliardy frankov(244 miliónov EUR), no úspory v priebehu jediného roka majú vykázať 300-400 miliónov francúzskych frankov, pričom sa využitie výrobných kapacít zvýši z doterajších 43% na 57%.

Sektor výroby trvanlivého pečiva je však v dlhodobejšom útlme, čo je dané aj tým, že konzumenti dávajú prednosť stánkom rýchleho občerstvenia a snack-barom.

Proces konsolidácie sa v USA rieši početnými akvizíciami a fúziami. Philip Morris/Kraft kúpil Nabisco, Kellogg´s získal Keebler a PepsiCo prevzal Quaker – o túto firmu však mal v nedávnej minulosti záujem aj Danone, ale jeho zámer nebol úspešný.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

30. 11. 2021

USD 1,136 0,009
CZK 25,526 0,145
GBP 0,852 0,006
HUF 365,680 2,900
CAD 1,452 0,016

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS