ČLÁNOK




MDPT chce, aby štát na seba prevzal 21 mld. Sk za železnice
20. júna 2003

Rezort dopravy požaduje, aby vláda schválila Návrh riešenia finančných vzťahov medzi Železničnou spoločnosťou, a.s. (ZSSK) a štátom, ako aj Návrh plánu plnenia konsolidačnej funkcie Železníc SR (ŽSR) vrátane oddlženia ŽSR zo strany štátu. Slovenská republiky by tak od roku 2004 zvýšila štátny dlh o takmer 21 mld. Sk. Vyplýva to z materiálov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT), ktorými sa bude na budúci týždeň zaoberať vláda.

Rezortné ministerstvo chce dosiahnuť, aby štát na seba prevzal dlhy ZSSK, ktoré vyplývajú z úverov so štátnou zárukou v objeme 7,319 mld. Sk, do štátneho dlhu k 1. januáru 2004. Vláda by mala podľa MDPT súhlasiť podľa predbežného prepočtu aj s prevzatím pohľadávky ŽSR voči štátu v objeme 13,631 mld. Sk do štátneho dlhu rovnako k 1. januáru 2004.

ZSSK prevzala k 1. januáru 2002 do svojho majetku pohľadávku voči štátu za výkony vo verejnom záujme za roky 1997 a 2000 v celkovom objeme 3,166 mld. Sk, pričom pohľadávka ZSSK za verejné výkony v roku 2002 dosahuje 4,153 mld. Sk. Pohľadávky železničného podniku voči štátu vznikli nedostatočným plnením záväzkov štátu voči bývalým ŽSR od roku 1994, kedy sa prvýkrát podpísala zmluva o výkonoch vo verejnom záujme medzi obidvoma stranami. Podľa rezortu dopravy to viedlo aj k nárastu zadlženosti firmy, nakoľko musela na zabezpečenie prevádzky v osobnej doprave čerpať externé úverové zdroje.

Pohľadávka ŽSR voči štátu za výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2001 dosiahla ku koncu vlaňajška spolu 13,111 mld. Sk, z čoho úroky z omeškania tvorili 6,919 mld. Sk. Koncom januára 2003 sa však pohľadávka ŽSR znížila prostredníctvom tranže z Fondu národného majetku SR o 1 mld. Sk. Pohľadávka ŽSR za samotný rok 2002 sa ešte stanoví, no pre potreby ročnej účtovnej závierky eviduje firma na dohadných účtoch sumu 1,520 mld. Sk. Vláda by mala súhlasiť aj s odpustením finančných záväzkov ŽSR, ktoré vyplývajú zo Zmluvy o podmienkach poskytnutia a splatenia návratnej finančnej výpomoci zo septembra 1998, a to v objeme 527,9 mil. Sk vrátane prípadných penále.

Rezortný minister by však mal následne do októbra 2003 spresniť plán plnenia konsolidačnej funkcie ŽSR pre rok 2004 a na rokovanie vlády by mal predložiť Koncepciu výkonov vo verejnom záujme pri prevádzkovaní celoštátnych a regionálnych dráh a Koncepciu spoplatňovania železničnej dopravnej cesty. Minister dopravy spolu s ministrom financií majú pripraviť postup prevzatia úverov so štátnou zárukou pre ŽSR aj ZSSK do štátneho dlhu. Zároveň sa má do návrhu štátneho rozpočtu na rok 2004 zapracovať finančné krytie Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme ako neinvestičný transfer a tiež zabezpečiť investičný rozvoj ŽSR.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

18. 9. 2020

USD 1,183 0,004
CZK 26,727 0,020
GBP 0,913 0,002
HUF 360,780 0,380
CAD 1,560 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS