ČLÁNOK


,

Kráľ, ktorý obúva svet
24. decembra 2002

Šaty robia človeka. Topánky dotvárajú jeho celkový vzhľad. Veľa ľudí si na ostatných všíma ich obuv. Či je čistá a kvalitná, nová alebo obnosená. Ak má človek pohodlnú obuv, cíti sa dobre a je spokojný. A keď už hovoríme o tej kvalite, presnejšie o kvalitnej obuvi, musíme hovoriť o Tomášovi Baťovi. Pretože firma, ktorá nesie jeho meno, je dnes svetovým gigantom. A nemenej známou bola kedysi aj Baťova cena – od 29 do 99 korún. Baťa mal veľmi dobre preštudovanú psychológiu svojich zákazníkov. Pretože 99 nikdy nie je sto. Sto už je veľa, ale 99 si ešte môžu dovoliť.

V súčasnosti má spoločnosť Baťa rozmiestnených po celom svete vyše 100-tisíc maloobchodných predajní. A hoci jej prvopočiatky siahajú do Československej republiky, dnes sídli v kanadskom Toronte. Patrí medzi najväčších svetových výrobcov a predajcov obuvi. Svoj tovar predáva vo viac ako 68 krajinách sveta. Tovar produkuje v 75 výrobných a predajných podnikoch.

A ako sa to vlastne začalo? V roku 1894 si Tomáš Baťa so svojimi dvoma súrodencami založil v moravskom mestečku Zlín obuvnícku živnosť. Rozbiehal ju s 800 zlatými vo vrecku, ktoré zdedil po matke. Problémy na začiatku, našťastie, neovplyvnili jeho odhodlanie preraziť. Odmalička bol veľmi húževnatým človekom. Jeho otec bol tiež obuvníkom a malý Tomáš sa mu neustále plietol pod nohami. Už od 15 rokov pomáhal otcovi s jeho živnosťou. Chodil ako obchodný cestujúci a ponúkal jeho výrobky po celých Čechách a Rakúsku. V hlave sa mu však zrodila myšlienka, s ktorou otec nesúhlasil. Výroba vo veľkom.

V roku 1900 sa Baťov podnik presťahoval do väčšej budovy pri zlínskej vlakovej stanici. V nej už boli nainštalované stroje na parný pohon a počet zamestnancov dosahoval takmer 120 osôb.

Predstaviteľ „fordizmu“

Ako prvý prišiel s nápadom plátenej obuvi, ktorá ho preslávila po celom svete. Tomáš Baťa totiž prišiel na to, že aj menej majetná vrstva zákazníkov chce dobrú a peknú obuv, a možno aj viac párov. Kožené topánky boli, a v súčasnosti stále sú, najdrahšie na trhu. Dôležité podnety a skúsenosti načerpal pri svojom pobyte v USA v roku 1904. Prežil tam niekoľko mesiacov – robil v miestnych továrňach. Americká skúsenosť nanovo orientovala jeho podnikateľské aktivity. Baťova továreň postupne začala prenikať aj na zahraničné trhy. Ako predstaviteľ „fordizmu“ dokonale využíval pracovný čas, ale dával svojim zamestnancom aj podnety na rozvoj, tlačil ich k čo najväčšiemu úsiliu o hospodárnosť a efektívnosť. Zriadil preto samosprávu dielní a prémiový systém účasti na zisku a strate (osobné konto).

Keďže si uvedomoval, že by potreboval viac budov, a teda aj robotníkov, začal pre nich stavať domčeky, lebo mnohí prichádzali z ďalekého okolia a nemali kde bývať. Veľký rozmach zaznamenal podnik počas prvej svetovej vojny. Firma Baťa sa totiž podieľala na vojenských zákazkách. V tom čase už Baťa zamestnával približne päťtisíc ľudí. Od roku 1917 sa firma začala rozširovať aj v inom smere. Vytváral aj vlastnú sieť predajní. Okrem toho začali vznikať baťovské pobočky v Nemecku, Anglicku, Francúzsku, Juhoslávii, Poľsku…

Po skončení vojny však prišiel útlm a s ním aj problémy. No ako dobrý obchodník pochopil, že buď zníži cenu, alebo skrachuje. Polovičné ceny topánok priam lákali zákazníkov do jeho predajní, ktoré praskali vo švíkoch. Od roku 1924 začal vo firme zavádzať vlastný moderný organizačný systém, postavený na pásovej výrobe. V roku 1931 sa firma T. a A. BAŤA pretransformovala na akciovú spoločnosť. Tomáš Baťa zahynul v roku 1932 pri leteckom nešťastí.

Noviny vtedy priniesli palcové titulky, v ktorých sa pýtali: „Čo bude ďalej s Baťovými závodmi?“ Nemohli tušiť, že Tomáš rozhodol už dávno pred smrťou. Podnik prebral jeho o 22 rokov mladší nevlastný brat Jan Baťa. Začal pracovať v ústrednom sklade rozrobeného tovaru a postupne sa vypracúval. Tomáš mu svoj majetok (v hodnote 135 mil. Kčs) predal za 50 mil. Kčs. Takže jediným akcionárom sa stal Jan Baťa. Za jeho éry sa podnik ešte viac rozrástol. Z pôvodných 24 podnikov odovzdával svojmu nástupcovi 120, a aj počet predajní vzrástol na dvojnásobok. Aby odbúral platenie cla, rozhodol sa postaviť továrne aj v cudzine. V 30. rokoch firma mohutnela a stala sa svetovým kolosom. To všetko bolo výsledkom Janových aktivít. Za Tomáša existoval len zahraničný obchod. Za Janovho pôsobenia sa hlavný stan presťahoval do Kanady.

Návrat na rodnú hrudu

A napriek tomu, že rodina Baťovcov odišla z Československa ešte pred vojnou (v marci 1939) a že nacistický aj komunistický režim robil všetko, aby tohto „vykorisťovateľa“ vymazali z našej pamäti, nepodarilo sa. Celé roky sa v Bratislave dvom predajniam obuvi nehovorilo inak ako malý a veľký Baťa. Mnoho ľudí si myslí, že Tomáš Baťa, ktorý je v súčasnosti v čele firmy, je aj jej zakladateľom. Je to však slávny syn slávneho otca. Tomáš Jan Baťa alebo Tomáš Baťa junior je desiaty v dynastii obuvníkov, po otcovi druhý, ktorý dokázal vytvoriť, udržať a rozvíjať nepochybne jeden z najúspešnejších podnikateľských projektov 20. storočia.

Kľúčom k úspechu bola u Baťovcov vždy efektívna výrobná základňa s nízkymi nákladmi napojená na širokú distribučnú sieť. Ale aj ich výrobná a obchodná stratégia sa musela prispôsobovať meniacim sa podmienkam svetového trhu. „Niektoré zmeny boli pre nás pomerne ťažké, ale aby sme obstáli, musíme reagovať na potreby trhu pružne a rýchlo,“ povedal pred niekoľkými rokmi Tomáš Baťa junior. Ako celý obuvnícky priemysel aj oni prežili zložité obdobie napríklad v štátoch severnej Európy. Tento priemysel sa dnes sústreďuje inde – napríklad na americkom trhu obuvi tvoria 80 % dodávky z Číny. V dnešných časoch to asi nikto nemá ľahké. A záplava

„lacnej“ obuvi prinútila Baťovcov ponúkať vo svojich predajniach aj tovar iných výrobcov. Základy baťovského systému však čiastočne využívajú dodnes. A kto bude ďal-ším kráľom v baťovskej dynastii? „Za dôležitý faktor považujem schopnosti, dosahovanie prosperity, a nie príbuzenské vzťahy,“ tvrdí T. Baťa. Po nežnej revolúcii sa spoločnosť Baťa vrátila aj do Česko-Slovenska. Za časť svojho znárodneného majetku však museli v Česku v roku 1996 zaplatiť 817 miliónov korún. V tom istom roku prišiel Baťa aj na Slovensko. Podľa slov T. Baťu juniora prišli do Česko-Slovenska podnikať ani nie tak preto, že by to bolo podnikateľsky zaujímavejšie prostredie, ale skôr pre sentimentálne nadšenie. Návratom chceli aspoň skromným podielom nadviazať na baťovskú tradíciu.

Čo možno neviete

Tomáš Baťa vždy dbal na vzdelávanie svojich robotníkov. V súčasnosti sa môžu aj mladí ľudia zo Slovenska prostredníctvom programu Baťa Junior Achievement vzdelávať a učiť sa podnikať. Baťa Junior Achievement (Baťa JA) je licenčným partnerom Junior Achievement International. Je to nezisková organizácia, ktorá bola založená v roku 1919 Horacom Mosesom v USA, a prakticky najstaršia nezisková vzdelávacia organizácia na svete. H. Moses nechal študentov, aby si založili vlastnú spoločnosť. Učenie cez vlastnú skúsenosť, praxou, je medzi študentmi stále populárne. Programy organizácie sa postupne rozšírili na všetky stupne školstva – od materských škôl až po univerzity. Junior Achievement International sa stará o zavádzanie a rozširovanie týchto programov v takmer sto krajinách sveta. Baťa JA Slovensko vznikla v roku 1994. Programy organizácie však u nás prebiehajú už od roku 1992 (ako súčasť bývalej ČSFR). Organizácia sídli v Bratislave. Zabezpečuje vyškolenie učiteľov, zavádzanie programov v školách a získavanie finančných prostriedkov. Financie Baťa JA získava formou sponzorských darov. Programy poskytuje školám a učiteľom zadarmo.

* BSO vyrába ročne okolo 150 miliónov párov topánok vo svojich výrobných podnikoch.

* Svoj tovar ponúka vo viac ako 4 700 vlastných obchodoch, ktoré sú rozdelené do predajných konceptov: Baťa a Athletes World.

* Svetovú maloobchodnú sieť značky Baťa dopĺňa vyše 100-tisíc samostatných predajní.

* Predajne sa nachádzajú nielen vo svetových módnych centrách, ako je Paríž, Miláno, Singapur, Praha, Toronto, ale ich sieť siaha do všetkých častí zemegule. Od Čile po Bangladéš a od Ruska až po Kanadu.

* Spoločnosť obslúži vyše milióna zákazníkov denne.

Baťa radí

Skôr ako si obuv začnete skúšať, odporúčame dať si odborne zmerať dĺžku nohy. Dôležité je potom vyskúšať si topánku postojačky priamo na chodidle. Topánky musia zodpovedať vašim fyziologickým predpokladom. Dámske chodidlá sa vyskytujú v najrozličnejších tvaroch, preto je potrebné dať výberu viac času. Pozor na rozdielnosť chodidiel u jedného človeka, skúšajte obidve topánky. Je mnoho takých, ktorí majú odlišné chodidlá. Vyberajte si obuv o pol centimetra väčšiu, ako je vaša veľkosť. Umožnením voľného pohybu prstov v topánke zabránite ich možnej deformácii. Rozlišujte obuv podľa spôsobu šitia. Výber obuvi je vhodné konzultovať s personálom predajne, ktorý odbornou radou môže prispievať k vašej spokojnosti.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

25. 4. 2024

USD 1,072 0,003
CZK 25,152 0,090
GBP 0,857 0,003
HUF 392,980 0,370
CAD 1,466 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS