ČLÁNOK




Iba 45% obyvateľov eurozóny si myslí, že zavedenie novej meny im prinesie viac výhod ako nevýhod
5. septembra 2001

Tieto výsledky vyplývajú z telefonického prieskumu, ktorý sa uskutočnil na základe reprezentatívnej vzorky 6 500 občanov z 12 krajín eurozóny.

Zo zaujímavých záverov pripomeňme, že 90% opýtaných verí, že nová mena im uľahčí cestovanie.

73% vie, že nové bankovky a mince sa oficiálne dostanú do obehu 1. januára 2002, 56% si myslí, že euro podporí ekonomický rast, avšak iba 45% respondovaných očakáva, že spoločná mena im prinesie viac výhod ako nevýhod a 43% ráta s väčšími nevýhodami ako výhodami.

V rámci celej eurozóny je podľa prieskumu iba 53% občanov „dobre informovaných“ o eure.

Najlepšia situácia je v tomto smere vo Francúzsku, kde je dobre informovaných 64% obyvateľov, najhoršia je informovanosť v Portugalsku (37%) a v Grécku (33%).

Vo všetkých krajinách E-12 okrem Nemecka počet optimistov prevažuje nad pesimistami – o 5% vo Fínsku a v Rakúsku a dokonca o 47% v Írsku.

V Nemecku je však tento pomer záporný -29%.

Až 66% opýtaných sa ale obáva zvýšenia cien po zavedení eurobankoviek a euromincí.

Pred štartom takzvaného euro-vlaku, ktorý v priebehu 24 dní navštívi 19 francúzskych miest a jeho posádka uskutoční informačnú kampaň v súvislosti s prechodom na novú menu, vyzval minister financií Laurent Fabius všetkých francúzskych spotrebiteľov, aby boli ostražití pri zvyšovaní cien, čo sa výrazne prejavilo najmä v supermarketoch počas júla a augusta.

Podľa dokumentu francúzskej vlády došlo k zvýšeniu cien pri zhruba 20 000 produktoch v 2 900 supermarketoch.

Direktoriát pre záležitosti hospodárskej súťaže a na ochranu spotrebiteľov konštatoval, že v júli sa hodnota spotrebného koša zvýšila o 0,5% a v auguste o 0,4%, pričom hrozí riziko, že na celoročnom základe by tento cenový nárast mohol predstavovať až 5%.

Francúzski predajcovia sa zaviazali, že v období od novembra 2001 do marca 2002 zmrazia ceny, aby uľahčili uvedenie nového platidla. Existujú však jednoznačné signály, že ceny zvyšujú už teraz, aby obišli záväzok o novembrovom cenovom moratóriu.

V každom prípade francúzske inštitúcie na ochranu spotrebiteľov konštatujú, že časť výrobcov a predajcov využíva prechod na novú menu na zvyšovanie cien. Vo Francúzsku už uverejnili aj „čiernu listinu“ s názvami konkrétnych výrobných firiem a supermarketov, ktoré postupujú práve týmto spôsobom.

Podobne sa má postupovať aj v ďalších krajinách eurozóny, ktoré vyzval komisár EÚ pre ekonomické a menové záležitosti Pedro Solbes na „intenzívne monitorovanie cenového vývoja“. O problematike „cenovej transparentnosti“ budú rokovať v druhej polovici septembra aj ministri financií Európskej únie na stretnutí v Liége.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

12. 7. 2024

USD 1,089 0,004
CZK 25,341 0,020
GBP 0,840 0,003
HUF 391,900 2,050
CAD 1,483 0,004

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS