ČLÁNOK




Ford Motor Company pripravuje zásadnú reštrukturalizáciu
6. decembra 2001

Ford Motor Company finalizuje program zásadných zmien v rámci operácií v Severnej Amerike. Budú zahŕňať nielen zakonzervovanie niektorých výrobných prevádzok, ale aj prepustenie niekoľkých tisíc zamestnancov.

Hlavné body reštrukturalizačných zámerov sa prerokujú v správnej rade Fordu v polovici decembra a nasledujú po odvolaní výkonného riaditeľa spoločnosti Jaca Nassera. Hlavným dôvodom tohto radikálneho personálneho opatrenia boli nepriaznivé hospodárske výsledky – za prvých deväť mesiacov vykázal Ford v rámci „severoamerických“ operácií stratu vo výške 1,53 miliardy dolárov, hoci za rovnaké obdobie minulého roka deklaroval zisk v celkovom objeme 4,28 miliardy USD.

Program reorganizácie a reštrukturalizácie zahŕňa štyri hlavné oblasti – náklady, výrobné kapacity, rozvoj produktovej základne a kvalitu.

Príslušné odporúčania v uvedených oblastiach sa takisto budú prezentovať v priebehu decembra a definitívnu podobu dostanú v januári 2002.

Radikálne sa má pritom obmedziť nadčasová práca, s najväčšou pravdepodobnosťou sa presadí zníženie počtu pracovných síl v administratíve o 20% a spoločne s ostatnými pracovnými pozíciami sa ráta so znížením počtu zamestnancov o 8 000 ľudí. Eliminovať sa majú aktivity, ktoré priamo nesúvisia s výrobou automobilov, pričom sa má namysli

najmä internetový biznis a niektoré služby. Tieto opatrenia zrejme postihnú aj KwikFit – sieť opravovní vo Veľkej Británii, ktorú získal Ford v roku 1999.

Treba tiež poznamenať, že niektoré časti transformačnej stratégie, ktoré uplatnil Ford v Európe, sa presadia aj v Severnej Amerike.

Ford Európa vykazoval v nedávnej minulosti ročné straty vo výške cca jednej miliardy USD, po realizácii jednotlivých bodov spomínanej transformačnej stratégie sa podarilo znížiť náklady za ostatné dva roky o 900 miliónov dolárov.

Ford Motor Company na dôvažok zníži v rámci celkovej reštrukturalizácie ročný objem investícií v európskych operáciách z 1,6 miliardy dolárov na 800 miliónov USD.

Predseda spoločnosti Ford – Európa David Thursfield potvrdil, že firma signifikantne zníži investičné náklady najmä tým, že pri nových modeloch sa bude využívať časť spoločných konštrukčných komponentov, obmedzia sa nadbytočné kapacity a výroba sa skoncentruje do menšieho počtu prevádzok.

V uplynulých dvoch rokoch Ford – Európa zredukoval počet výrobných jednotiek z 11 na 6 a aj na základe tohto rozhodnutia má dôjsť od 1.1. 2004 k zníženiu kapitálových výdavkov v priebehu roka na plánovanú hranicu 800 miliónov dolárov.

Racionalizácia a reštrukturalizácia na európskom kontinente sa podľa analytikov Goldman Sachs môže stať východiskovým modelom aj pre podobné opatrenia v rámci kľúčových operácií v Severnej Amerike. Tento projekt, ako sme už uviedli, má byť k dispozícii v januári 2002 a jeho úsporný efekt sa podľa informácie denníka Financial Times odhaduje na 3-5 miliárd dolárov.

Za ostatné dva roky vyčíslila európska pobočka Fordu zníženie nákladových položiek o 900 miliónov dolárov a tento proces by sa mal v budúcnosti stabilizovať pri ročných úsporách zhruba na úrovni 300 miliónov USD.

Aj týmto spôsobom chce Ford „vyčistiť“ prevádzkové straty, ktoré sa momentálne v Európe odhadujú na jednu miliardu dolárov.

Na základe štúdie Goldman Sachs sa očakáva, že Ford zvýši svoj podiel na trhu z terajších 8,8% na 10%.

Súčasťou celkového obratu v podnikateľskej filozofii Fordu je zámer, aby sa zefektívnilo využitie výrobných kapacít z momentálnych 71% na 100% v roku 2003. Architektom zmien vo Forde je prevádzkový riaditeľ spoločnosti Nick Scheele, ktorý nastúpil do funkcie počas minulého mesiaca po odstúpení výkonného riaditeľa firmy Jaca Nassera.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

24. 7. 2024

USD 1,085 0,001
CZK 25,425 0,063
GBP 0,840 0,001
HUF 393,280 2,850
CAD 1,495 0,001

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS