ČLÁNOK




Energetika Ruska vo výhľade do roku 2030 – aká bude?
15. januára 2009

Energetika Ruska vo výhľade do roku 2030 – aká bude?
 
Pri príprave stratégie sa zmenili kvantitatívne, ako aj kvalitatívne časové parametre hlavných strategických cieľov najvyššej úrovne: energetická bezpečnosť, energetická efektívnosť ekonomiky, rozpočtová efektívnosť energetiky a ekologická bezpečnosť energetiky
 
Ministerstvo energetiky Ruskej federácie vypracovalo projekt Energetickej stratégie do roku 2030. Je to jednoducho pokračovanie predchádzajúcej stratégie. Formuje nové strategické rámce rozvoja energetického sektora v rámci prechodu ruskej ekonomiky do inovačnej etapy rozvoja, o ktorej sa hovorí v Koncepcii dlhodobého sociálno-ekonomického rozvoja Ruskej federácie. Dokument je známy pod skratkou ES-30.
 
NOVÁ STRATÉGIA
 
Je založená na hodnotení existujúcich tendencií a skúsenostiach s realizáciou predchádzajúcej stratégie do roku 2020, ako aj pri analýze výziev a rizík a rozvoja energetiky, berie do úvahy možné kolísania vnútorných a vonkajších podmienok rozvoja hospodárstva Ruska ovplyvňujúce predpovedané ukazovatele ekonomického rozvoja energetiky, ale nemeniace ich kvalitu.
Najdôležitejšie ciele ES-30 majú niekoľko verzií a zohľadňujú možné dôsledky globálnej ekonomickej krízy, ktorá sa začala v roku 2008.
Pri príprave stratégie sa zmenili kvantitatívne, ako aj  kvalitatívne časové parametre hlavných strategických cieľov najvyššej úrovne: energetická bezpečnosť, energetická efektívnosť ekonomiky, rozpočtová efektívnosť energetiky a ekologická bezpečnosť energetiky.
Dokument určuje najdôležitejšie iniciatívy rozvoja energetiky – vytváranie ropných a plynárenských priemyselných komplexov vo východnej časti Ruska, preskúmanie uhľovodíkového Arktického šelfu a severných regiónov Ruska, rozvoj a územná diverzifikácia energetickej infraštruktúry, rast efektívnosti energetiky a energetických úspor a nesporne rozvoj nepalivovej energetiky.
 
PRVÝ KROK
 
Prvý dôležitým krokom ruskej vlády v oblasti energetiky bola reforma elektro energetického koncernu RAO JES. Bol to začiatok fungovania sektoru v demonopolizovanej skladbe, pri rozvoji konkurenčných vzťahov medzi samostatnými účastníkmi trhu elektrickej energie, ktorí sa vyčlenili z niekdajšieho monopolu.
Štrukturálne zmeny sa odohrali v dvoch etapách. Energetika bola rozdelená na monopolnú časť, teda prenosovú sústavu, atómovú a vodnú energetiku a konkurujúce si časti, ktorými je šesť tepelných elektrární a distribučné spoločnosti. Prenosová sieť sa stala súčasťou Federálnej sieťovej spoločnosti. Okrem toho existujú aj medziregionálne distribučné spoločnosti a služby v oblasti dispečingu, ktoré  prešli do spoločnosti Systémový operátor RAO ES Vostok. Namiesto našich vertikálne orientovaných firiem, ktoré plnia tie isté funkcie boli vytvorené štruktúry, ktoré sa špecializujú na špeciálne činnosti. Základnými cieľmi reforiem bolo zväčšenie efektívnosti podnikov odvetvia, vytvorenie podmienok fungovania sektora na základe stimulácie investícií, zabezpečenie bezporuchového zásobovania obyvateľstva energiami.
 
VZNIK TRHU
 
Kľúčovým rozhodnutím v tejto oblasti bolo vytvorenie podmienok pre vznik trhu s elektrickou energiou a trhu výrobných kapacít. V súčasných podmienkach, teda   v nových podmienkach regulácie, ktorú vykonáva Ministerstvo energetiky Ruskej federácie a iné splnomocnené orgány, odvetvie v skutočnosti potvrdzuje, že je schopné normálne fungovať aj po dokončení reforiem. Je to aj bez ohľadu na to, že ekonomika je pod vplyvom globálnej ekonomickej krízy.
 
V Rusku funguje konkurencia na trhu s elektrickou energiou. Ceny na ňom neurčuje štát, ale sa formujú na základe ponuky a dopytu. Ako ináč účastníci trhu si konkurujú a tým znížujú náklady potrebné na výroby elektriny, čo je súčasne výhodné pre veľkoodberateľov.
V minulom roku sa spustil aj trh s kapacitami výrobcov, ktorý zatiaľ funguje modelovo, ale sú to základy plnohodnotného trhu voľnej súťaže.
 
RUSKO A EÚ
           
Rusko a Európska únia sa nachádzajú v stave energetického dialógu. Je to jeden z najdôležitejších aspektov spolupráce Ruska a Európy. Krajiny, ktoré sú členmi Európskej únie sú najväčšími dovozcami energetických surovín. Ruský plyn a ropa má na európskom trhu energetických surovín podiel 30 %. Existuje potenciál rastu podielu na tomto trhu. Práve preto ruskí predstavitelia štátu tvrdia, že partnerstvo Ruska a Európskej únie má v energetickej sfére veľmi veľký význam. Je to aj preto, lebo v Európe sa postupne znižuje ťažba energetických surovín a v Rusku rastie.
 
Bez ohľadu na to, že Európska únia diverzifikuje dodávky energetických surovín, podiel ruských surovín na európskom trhu bude dosť vysoký počas najbližších 25 – 30 rokov. Rusko s Európou spolupracuje od roku 1960 a je relatívne blízko európskych krajín a má s ňou spoločné tranzitné cesty.
 
Strategické partnerstvo Ruska a Európskej únie v oblasti je zamerané na spoľahlivosť dodávok a predpovedateľnosť konjunktúry voľného trhu v dlhodobej perspektíve. Toto partnerstvo je podľa ruských predstaviteľov dôležitým komponentom stabilných vzájomných vzťahov. Energetický dialóg Ruska s Európskou úniou bude zameraný na zväčšovanie priehľadnosti vo vzájomných vzťahoch, vrátane výmeny informácií o energetickej politike krajín, zmien v zákonoch a právnom systéme.
Znamená to, že Európska únia a Rusko majú objektívny záujem na upevnení vzájomne výhodnej spolupráce v oblasti energetiky ako základného cieľa dialógu.
                                     
 
 
 

Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

18. 4. 2024

USD 1,068 0,004
CZK 25,254 0,026
GBP 0,856 0,002
HUF 393,930 0,930
CAD 1,469 0,000

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS