ČLÁNOK




Der Standard: Tiger pripravený na skok – Bratislava sa stane Detroitom
3. februára 2004

Slovensko sa onedlho stane piatym najväčším výrobcom automobilov. Tak znie začiatok dnešnej rozsiahlej informácie v rakúskom denníku Der Standard o rozvoji slovenského automobilového priemyslu. V podtitulkoch sa ďalej uvádza, že VW, Audi, Opel, Suzuki, Peugeot/Citroën a Rover chcú využiť nízke dane a dobrú infraštruktúru Slovenska.

Denník uvádza, že ak by Slovensko ležalo v juhovýchodnej Ázii, iste by dostalo pomenovanie „tiger“. Nováčik EÚ sa v minulých rokoch vyvinul na skutočný búrlivo sa rozvíjajúci región.

Hoci v Rakúsku verejná mienka – a jej zdravo vynaliezaví podnecovatelia v médiách a politike – stále spája Slovensko s prevádzkovaním lacnejších západných automobilov, krajina sa medzitým stala jednou z najväčších exportérov motorových vozidiel v Európe. Rakúski dodávatelia zo spolkových krajín Viedeň, Dolné Rakúsko a Burgenlandsko stoja v dlhom rade a radi by sa podieľali „na miešaní koláča na Slovensku“. Dolnorakúsky hospodársky radca Ernest Gabmann a jeho kolega z Viedne Sepp Rieder už dokonca s istotou hovoria o „európskom Detroite“.

Denník potom rekapituluje rozvoj slovenského automobilového priemyslu od roku 1991, keď tu začal podnikať nemecký Volkswagen. Standard dodáva, že príklad VW prilákal do „tigrieho štátu“ aj ďalších investorov. Každé auto, ktoré opúšťa výrobný pás Volkswagenu v jeho bratislavskom závode smerom k testovaciemu zariadeniu, je už predané.

Der Standard uvádza dôvody rastu slovenskej príťažlivosti pre investorov. Rozhodujúcou nie je len samotná 19-% rovná daň, ale aj veľký význam majú aj sprievodné zákony v oblasti pracovného práva.

Keby Žilina získala kórejskú automobilku, Slovensko by sa stalo piatym najväčším producentom automobilov na svete, hoci by sa ani zďaleka nepriblížilo Detroitu. Avšak z celoeurópskeho pohľadu, ak by sa odhliadlo od hraníc, odstup od Američanov by bol podstatne menší. Audi ešte stále vyrába v Györi, Suzuki v Ostrihome a Opel v západomaďarskom Szentgottharde. A podľa denníka sa Rover ohlásil v Košiciach.

V inom článku der Standard uvádza, že Rakúsko nemá šance na subdodávky do Bratislavy a na Slovensko, lebo rakúska cestná infraštruktúra smerom k tomuto susedovi je veľmi zlá. Diaľnica má byť k slovenským hraniciam vybudovaná až v roku 2007.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

19. 4. 2024

USD 1,065 0,003
CZK 25,267 0,013
GBP 0,856 0,000
HUF 395,300 1,370
CAD 1,467 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS