ČLÁNOK




Cestovanie za obchodom
24. decembra 2002

Cestovanie prešlo v tomto roku významnými zmenami. Udiali sa pod tlakom hospodárskych a spoločenských udalostí a nových technologických objavov. Nikdy predtým však neboli práve obchodní cestujúci v centre pozornosti poskytovateľov prepravných a ubytovacích služieb tak, ako je to dnes. Biznismeni sú totiž najčastejšie cestujúcou skupinou, pre ktorú navyše čas sú aj peniaze. Ich požiadavky vždy boli, sú a zostanú rovnaké: bezpečne, rýchlo a pohodlne, aby sa z cesty nemuseli niekoľko dní spamätávať. A, samozrejme, to všetko za rozumnú cenu. Pred najvážnejšiu výzvu boli postavené letecké spoločnosti, pre ktoré je udržanie „business class“ otázkou prežitia.

Náklady „prekliato“ nízke

Nový druh služieb, ktorý ako prvá zaviedla americká spoločnosť Southwest Airlines, bol pôvodne zamýšľaný pre turistov, no čoskoro mu prišli na chuť aj obchodníci. Pre tzv. nízkonákladovú leteckú dopravu je charakteristická priam sparťanská úroveň služieb. Vzhľadom na rýchlosť, akou sa popularita týchto spoločností šíri, už dnes možno konštatovať, že sú faktorom, ktorý doteraz najvýraznejšie prispel k zníženiu cien leteniek na krátkych, väčšinou vnútroštátnych trasách.

Veľkí a tradiční dopravcovia sa nemohli nečinne prizerať. Reagovali znížením cien, odstránením penalizácie zákazníkov požadujúcich last-minute lety a lety v strede týždňa a niektorí zriadili vlastné nízkonákladové linky.

Miestom, kde nízkonákladoví prepravcovia zaútočili najviac, bola Európa. V Nemecku bola Lufthansa nútená na túto zimu zredukovať ceny domácich letov a letov do Veľkej Británie až o 50 percent – pri dodržaní špecifických podmienok objednávania. Škandinávska SAS už k takému opatreniu pristúpila a očakáva sa, že ďalší európski prepravcovia urobia to isté. Vo Veľkej Británii upustili British Airways a British Midland od zastávok cez sobotňajšiu noc a zrušili systém reštrikcií na rezervácie pre domáce a európske lety. Výsledkom je, že najnižšie cestovné možno získať už za 20 percent pôvodnej ceny.

Boj o zákazníka zašiel naozaj ďaleko. Nízkonákladový írsky Ryanair príležitostne ponúka lety zadarmo a zákazník zaplatí len letiskové poplatky.

Podľa prieskumu, ktorý uskutočnila firma Barclaycard vo Veľkej Británii, počet obchodných cestujúcich využívajúcich nízkonákladových prepravcov sa za posledné tri roky viac ako zdvojnásobil a z celkového počtu sú to už dve tretiny. Podľa prieskumu Medzinárodnej asociácie pre leteckú dopravu IATA, ktorý sa týkal stimulov na povzbudenie cestovania lietadlom, 41 percent opýtaných pokladalo nižšie ceny za najvýznamnejší faktor.

Nové technológie

Letiská na celom svete investujú značné prostriedky do najmodernejších biometrických identifikačných zariadení. Zábery z vedecko-fantastických filmov, v ktorých sa identifikácia pasažiera robí naskenovaním oka, možno nie sú až také vzdialené. Prijímané opatrenia nemajú však zaistiť len väčšiu bezpečnosť, ale aj zjednodušiť a urýchliť pohyb cestujúcich pri vybavovaní letiskových formalít.

Medzinárodné letisko v Dubaji (Spojené arabské emiráty) je najnovším príkladom zavedenia identifikácie pomocou odtlačkov prstov. Tí, ktorí cestujú často a nechcú zakaždým stáť v radoch, si môžu zadovážiť kartu s vlastnými odtlačkami prstov a pomocou nich sa identifikovať na elektronických bránach. Podobný systém už funguje v Singapure, o jeho zriadení sa uvažuje aj

v škandinávskych krajinách.

V austrálskom Sydney sa šesťtisíc pracovníkov leteckej spoločnosti Quantas zúčastnilo na pokusoch s využívaním technológie rozpoznávania tváre. Systém je schopný porovnať tvár na fotke v pase s tvárou predkladateľa pasu do desiatich sekúnd. Podľa hovorcu spoločnosti tento spôsob dostal prednosť pre menšiu „vtieravosť“ do osobných informácií. Podobný projekt testuje aj austrálske ministerstvo zahraničia a obchodu so zámerom zaviesť ho na všetkých letiskách v Austrálii.

Amsterdamský Schiphol testuje technológiu skenovania očnej dúhovky u zákazníkov deviatich leteckých spoločností, ktorí sa rozhodli využívať prioritné vybavovanie. Systém je otvorený pre všetkých obyvateľov Európskej únie, Nórska a Islandu. Londýnsky Heathrow v novembri tohto roku ukončil podobný projekt s tým, že počká na zdokonalenie technológie a prijatie medzinárodných štandardov.

V praxi sa teda objavilo niekoľko biometrických systémov identifikácie využívajúcich tvár, oko a ruku. V tejto súvislosti IATA vyzvala vlády, letecké spoločnosti a letiská na promptnú spoluprácu na jednotnom štandarde identifikácie. Dôvodom pre urgentnosť je to, že Spojené štáty americké prijali zákon, podľa ktorého pasy vydané po 26. októbri 2004 musia nejakým spôsobom umožňovať biometrickú identifikáciu. Týka sa to aj krajín, ktoré majú s USA vízový režim.

Pohodlie a služby na cestách

Oblasťou, v ktorej sa veľké letecké spoločnosti cítia relatívne neohrozené nízkonákladovými prepravcami, sú lety na dlhé vzdialenosti. Keď sa o tri roky na oblohe objavia prvé lietadlá typu A 380 superjumbo európskeho koncernu Airbus, očakáva sa, že možnosti týchto strojov, ktoré na dvoch podlažiach dokážu prepraviť až 555 cestujúcich, otvoria novú kapitolu v leteckej doprave. Kapacita lietadiel umožní – na požiadanie zákazníkov – zriadenie fitnescentier, zasadacích miestností či internetových kaviarní.

Singapure Airlines budú prvou leteckou spoločnosťou vo svete, ktorá v marci 2006 využije A 380 na komerčných linkách zo Singapuru do Londýna a New Yorku. Jej nedávne prieskumy ukázali, že na dlhých trasách zákazníci najviac oceňujú možnosť dobre sa vyspať. Teda nič nové – za posledných niekoľko rokov investovali leteckí prepravcovia milióny dolárov na vývoj čo najpohodlnejších sedadiel, a ako to vyzerá, môžu v tom naďalej pokračovať. Väčšina aerolínií začala do obchodných tried inštalovať sedadlá s možnosťou horizontálneho rozprestretia (pôvodne určené pre prvú triedu). Ich obľúbenosť však narastá len pomaly, a niektorí zákazníci tvrdia, že staršie typy sedadiel im väčšmi vyhovovali.

Najväčší leteckí prepravcovia začali pripravovať na palubách diaľkových lietadiel možnosť pripojenia k internetu. Vôbec prvá v tomto smere má byť v januári bu-

dúceho roka nemecká Lufthansa, o mesiac neskôr podobnú službu začnú poskytovať aj British Airways (BA). Podľa prieskumu BA až 75 percent cestujúcich v obchodnej triede si so sebou berie na palubu lietadla prenosný počítač. Podľa najsmelších vizionárov čas videokonferencií (vzhľa-dom na ich rastúcu popularitu) tiež nie je ďaleko.

Samostatnou kapitolou sú tzv. kluby, ktoré ponúkajú svojim zákazníkom najmä popredné letecké spoločnosti. V nich môžu cestujúci tráviť čas pred odletom sledovaním televízie, čítaním novín alebo občerstvením. Ponuka leteckých spoločností však ide ešte ďalej. Cez vlastných tour operátorov dokážu pre zákazníka zabezpečiť aj ubytovanie. Aby ste si však vychutnali niektorú zo spomínaných služieb, musíte cestovať buď prvou, prípadne klubovou alebo tvz. executive či biznis triedou.

Budúcnosť je optimistická

Podľa prieskumu, ktorý uskutočnila IATA medzi obchodnými cestujúcimi, možno považovať budúcnosť tejto triedy pasažierov leteckých spoločností za pozitívnu. Podľa výsledkov prieskumu rozpočty na leteckú prepravu majú počas nasledujúceho roka zostať stabilné. Len 15 percent respondentov uviedlo, že sa znížia. Ešte pred rokom podobný prieskum ukázal, že k zníženiu má dôjsť podľa 35 percent opýtaných.

Za najbezpečnejšiu považujú obchodníci Európu, za najmenej stabilnú oblasť Blízky východ. Päť percent opýtaných malo výhrady k ceste do Severnej Ameriky. Pri zabezpečovaní výhodných leteniek sa vo väčšej miere spoliehajú na cestovných agentov Američania než pasažieri z Európy a Ázie.

Zo zdrojov BusinessWeek a IATA


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

6. 5. 2024

USD 1,078 0,003
CZK 24,995 0,030
GBP 0,857 0,001
HUF 389,380 0,430
CAD 1,473 0,005

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS