ČLÁNOK




Americký mediálny kolos AOL Time Warner a čínsky výrobca počítačov Legend Holdings vytvoria joint venture
13. júna 2001

Hlavným cieľom tohto spoločného podniku, ktorého počiatočná hodnota sa definovala na 200 miliónov dolárov, je v dohľadnom čase ponúknuť nový balík interaktívnych on-line služieb na masovom čínskom trhu.

V oficiálnom vyhlásení Legend Holdings sa konštatuje, že ide o krok smerom k strategickej spolupráci, ktorá bude mať veľmi vážny vplyv na celý čínsky internetový priemysel. V novom joint venture získa 51%-ný balík akcií Legend a zvyškom bude disponovať dcérska spoločnosť AOL Time Warner – America Online.

Ráta sa s tým, že dôjde k markantnej kombinácii predností oboch subjektov – AOL je dominantný v oblasti marketingu a technológií, Legend je zasa na čínskom trhu vnímaný ako výrazná značka vo výrobe osobných počítačov.

Výkonný riaditeľ AOL Time Warner Gerald Levin dodal, že oznámenie o vzniku spoločného podniku je vlastne „veľkým krokom pri napĺňaní sľubu prepojiť celý svet na báze internetu“.

Celý nový projekt, do ktorého spočiatku prispeje americká strana technickou podporou a konzultáciami, vzniká v delikátnej situácii. Čína totiž oficiálne víta „ofenzívu novej ekonomiky“, je však veľmi zdržanlivá pri uvoľňovaní bezhraničnej informačnej politiky na webovských stránkach. Do tejto chvíle AOL tento stav akceptuje a tvrdí, že všetky obchodné aktivity budú v súlade s čínskymi regulačnými pravidlami a vládnou politikou. AOL, ako aj Legend však dúfajú, že vzniknú nové optimistické perspektívy vzhľadom na budúce členstvo ČĽR vo Svetovej obchodnej organizácii – WTO, ktoré umožní podstatne rozšíriť spektrum aktivít na čínskom trhu. Ako je známe, na konci uplynulého týždňa Spojené štáty a Čína dosiahli dohodu o sporných otázkach, ktoré blokovali pätnásťročné prístupové rokovania ČĽR do Svetovej obchodnej organizácie. Očakáva sa, že Čína sa stane jej členom najneskôr v novembri 2001.

Niektorí analytici sú síce skeptickí, pretože aliancia AOL-Legend prinesie Američanom výraznejšie finančné výnosy až o niekoľko rokov, i tak sa však nový spoločný podnik jednoznačne definuje ako veľká komparatívna výhoda voči rivalom AOL Time Warner pri prieniku na čínsky trh s enormným potenciálom.

Počet užívateľov internetu v Číne sa má totiž už zakrátko rozšíriť, a to obrovským tempom. Legend Holdings mal v máji 1,7 milióna užívateľov interaktívnych služieb a takmer tri milióny registrovaných klientov v rámci e-mailu.

America Online má viac ako 29 miliónov klientov v sedemnástich krajinách sveta.

V Legend Holdings je majoritným akcionárom štát a cenné papiere tejto spoločnosti sa obchodujú v Hongkongu.

Legend ovláda 39% čínskeho trhu s osobnými počítačmi.

Róbert Lachkovič


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

24. 9. 2020

USD 1,165 0,005
CZK 27,015 0,050
GBP 0,912 0,007
HUF 364,450 0,560
CAD 1,560 0,001

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS