ČLÁNOK




Ako budú vyzerať ceny v sieti tretej generácie?
6. decembra 2000

I keď sa táto sieť ešte nikam nezaviedla, dnes je isté, že ceny za prevádzkovanie jej služieb budú musieť ísť hore. Práve preto už rozmýšľajú o tom, ako zvýšiť ich príjmy, zvracajúc doterajší trend znižovania cien.

Príjmy z prenosu hlasu nedokážu zaistiť stúpajúci zisk, preto sa musia zamerať na niečo iné – prenos dát. Niektorí odborníci tvrdia, že hlasová komunikácia zaberie na telefónnom účte v roku 2010 menej ako polovicu oproti dnešným 90%. Zvyšok by mali zaplniť služby ako geografická lokalizácia, informácie o dopravných podmienkach, prístup k internetu a k intranetu podniku, rezervácie leteniek či noviny. Táto stratégia sústredená na multimediálne aplikácie by mala byť úspešná, veď len po zavedení WAPu v Európe vzrástol počet „prevolaných“ minút v priemere o viac ako 30 minút na užívateľa. Problém je ale v tom, že výdavky klienta na komunikáciu sa už nemôžu zvyšovať, preto jedinou cestou je „odhrýzanie“ z nákladov v iných sektoroch. Napríklad posielanie pohľadníc alebo hudby MP3. Ak sa budú posielať pohľadnice elektronicky, tak potom peniaze, ktoré by normálne šli pošte pôjdu operátorovi. To isté platí aj pre hudobné súbory.

Ale zrejme ani príjmy od zákazníkov nepokryjú všetky výdavky operátora, preto sa bude musieť zmeniť jeho ekonomický model. Príjmy operátorov sa totiž musia zdvojnásobiť. Treba hľadať inde. Na začiatku asi budú používať metódy internetu – mobilný obchod (m-commerce) a predávanie reklamy. Podľa niektorých expertov by mal elektronický obchod v roku 2002 „prebrať“ až jednu pätinu zákazníkových platieb. Prevádzkovateľ siete by totiž dostával komisiu za využívanie siete (mala by sa pohybovať okolo 10%) od obchodníkov, pre ktorých je veľmi zaujímavá klientela s mobilmi. Aj reklama sa môže stať ďalším zdrojom zisku, avšak prichádza do úvahy až oveľa neskôr, hlavne kvôli malým rozmerom displejov a pomalým sťahovaním stránok. Ale závisí to aj od zákazníkov samých – jedna štúdia preukázala, že až 57% opýtaných ľudí je ochotných nechať si zobrazovať reklamu, keby to zlacnilo prevádzku ich mobilného zariadenia.

Operátori teda majú ťažku úlohu – nájsť nové zdroje príjmov a zmeniť si remeslo na také, pri ktorom sa dátové a hlasové prenosy delia rovným dielom.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

22. 9. 2020

USD 1,174 0,005
CZK 27,007 0,027
GBP 0,917 0,001
HUF 362,050 1,030
CAD 1,563 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS