Vážny označil opozičnú kritiku projektov PPP za neodbornú
Nový poradca pre projekty PPP CMS Cameron McKenna je podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho jedným z najväčších konzorcií v tejto oblasti
Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje opozičnú kritiku prípravy diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) za neopodstatnenú a navyše neodbornú. Uviedol to v reakcii na vyjadrenia poslancov SDKÚ-DS Pavla Prokopoviča a Ivana Štefanca, ktorí spochybnili reálnosť plánovanej výstavby diaľnic zo súkromných zdrojov vzhľadom na viaceré riziká s financovaním projektov a ich splácaním. Minister na stretnutí s médiami pritom odmietol aj náznaky opozície, žeby nový poradca pre PPP – CMS Cameron McKenna, ktorého si rezort dopravy vybral spolu s advokátskou kanceláriou Jaroslav Ružička, mal niečo spoločné s vládnou koalíciou. Podľa ministra dopravy je to jedno z najväčších konzorcií v Európe v tejto oblasti. Vážny zároveň kritizoval bývalú vládu za nedostatočnú prípravu týchto projektov a pomalú výstavbu diaľnic.
Nového poradcu pre PPP nevybrali vo verejnej súťaži podľa Vážneho preto, že ide o neprioritné služby a táto zákazka bola zadaná ako podprahová. Ministerstvo konzultovalo tento postup s Úradom pre verejné obstarávanie. Rezort dopravy oslovil tri subjekty a napokon uprednostnil uvedenú firmu. Minister dopravy jej predstavy o projektoch PPP pritom označil za odbornejšie v porovnaní s doterajším poradcom pre PPP Mott MacDonald. Cena za poskytovanie poradenských služieb 391,3 mil. Sk bez dane z pridanej hodnoty je nižšia o 40 % ako hodnota zmluvy s bývalým poradcom, informoval Vážny. Minister predpokladá, že prvý a druhý balík PPP na diaľnici D1 a rýchloceste R1 budú ukončené v roku 2010 bez tunelov a tretí balík PPP na D1 by mal byť hotový v roku 2012.
Podľa Vážneho je ťažko povedať, čo je vysoká a čo nízka cena PPP. Ak sa zohľadnia nielen nadobúdacie náklady projektu, plánovaného na 30 rokov, ale aj údržba a opravy, potom je cena porovnateľná s financovaním z verejných zdrojov, uviedol minister dopravy na adresu výhrad opozície k vysokým nákladom a splátkam PPP. Za výhodu financovania zo súkromných prostriedkov investorov zároveň označil rýchlejšie odovzdanie diaľničných úsekov do prevádzky, zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, ako aj znižovanie regionálnych rozdielov. Pokiaľ ide o stanovisko ministerstva financií k realizácii PPP projektov, to bude mať podľa Vážneho ešte možnosť vyjadriť sa pri schvaľovaní koncesnej zmluvy, pričom o realizácii PPP napokon rozhodne vláda. „Ministerstvo financií nie je tak odborne zdatné, aby vedelo vybrať, ktorý balík a v akom zložení by sa mal realizovať. Nepozná súvislosti, resp. pozná ich iba z finančného hľadiska ,“ dodal Vážny.
Vláda vybrala pre realizáciu PPP diaľničných projektov najpotrebnejšiu infraštruktúru v záujme čo najrýchlejšieho diaľničného prepojenia západu a východu Slovenska a zmiernenia regionálnych rozdielov, pokračoval Vážny. „Je to priorita vlády a chceme sa s ňou popasovať. Je to veľmi ambiciózny cieľ,“ tvrdí Vážny. Pripustil však, že príprava PPP na Slovensku by bola oveľa jednoduchšia, keby sme s týmito projektmi mali konkrétne skúsenosti. O to je celý proces podľa neho náročnejší, keďže ide o veľký balík právnych, technických aj finančných problémov. „V projektovej príprave sme našli veľkú dieru, ktorú teraz musíme doháňať. Keby bola výstavba diaľnic a rýchlostných ciest v minulých dvoch volebných obdobiach plynulá, nemali by sme problém s nedobudovaním nadradenej dopravnej infraštruktúry. Keby sme nezačali teraz, ale až o dva roky, potom by bolo Slovensko krajinou stojacich áut,“ uviedol Vážny o nevyhnutnosti urýchlenia výstavby diaľničnej siete.