ČLÁNOK




Vážny označil opozičnú kritiku projektov PPP za neodbornú
19. februára 2008

Vážny označil opozičnú kritiku projektov PPP za neodbornú


Nový poradca pre projekty PPP CMS Cameron McKenna je podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho jedným z najväčších konzorcií v tejto oblasti

 

Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje opozičnú kritiku prípravy diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) za neopodstatnenú a navyše neodbornú. Uviedol to v reakcii na vyjadrenia poslancov SDKÚ-DS Pavla Prokopoviča a Ivana Štefanca, ktorí spochybnili reálnosť plánovanej výstavby diaľnic zo súkromných zdrojov vzhľadom na viaceré riziká s financovaním projektov a ich splácaním. Minister na stretnutí s médiami pritom odmietol aj náznaky opozície, žeby nový poradca pre PPP – CMS Cameron McKenna, ktorého si rezort dopravy vybral spolu s advokátskou kanceláriou Jaroslav Ružička, mal niečo spoločné s vládnou koalíciou. Podľa ministra dopravy je to jedno z najväčších konzorcií v Európe v tejto oblasti. Vážny zároveň kritizoval bývalú vládu za nedostatočnú prípravu týchto projektov a pomalú výstavbu diaľnic.

Nového poradcu pre PPP nevybrali vo verejnej súťaži podľa Vážneho preto, že ide o neprioritné služby a táto zákazka bola zadaná ako podprahová. Ministerstvo konzultovalo tento postup s Úradom pre verejné obstarávanie. Rezort dopravy oslovil tri subjekty a napokon uprednostnil uvedenú firmu. Minister dopravy jej predstavy o projektoch PPP pritom označil za odbornejšie v porovnaní s doterajším poradcom pre PPP Mott MacDonald. Cena za poskytovanie poradenských služieb 391,3 mil. Sk bez dane z pridanej hodnoty je nižšia o 40 % ako hodnota zmluvy s bývalým poradcom, informoval Vážny. Minister predpokladá, že prvý a druhý balík PPP na diaľnici D1 a rýchloceste R1 budú ukončené v roku 2010 bez tunelov a tretí balík PPP na D1 by mal byť hotový v roku 2012.

Podľa Vážneho je ťažko povedať, čo je vysoká a čo nízka cena PPP. Ak sa zohľadnia nielen nadobúdacie náklady projektu, plánovaného na 30 rokov, ale aj údržba a opravy, potom je cena porovnateľná s financovaním z verejných zdrojov, uviedol minister dopravy na adresu výhrad opozície k vysokým nákladom a splátkam PPP. Za výhodu financovania zo súkromných prostriedkov investorov zároveň označil rýchlejšie odovzdanie diaľničných úsekov do prevádzky, zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, ako aj znižovanie regionálnych rozdielov. Pokiaľ ide o stanovisko ministerstva financií k realizácii PPP projektov, to bude mať podľa Vážneho ešte možnosť vyjadriť sa pri schvaľovaní koncesnej zmluvy, pričom o realizácii PPP napokon rozhodne vláda. „Ministerstvo financií nie je tak odborne zdatné, aby vedelo vybrať, ktorý balík a v akom zložení by sa mal realizovať. Nepozná súvislosti, resp. pozná ich iba z finančného hľadiska ,“ dodal Vážny.

Vláda vybrala pre realizáciu PPP diaľničných projektov najpotrebnejšiu infraštruktúru v záujme čo najrýchlejšieho diaľničného prepojenia západu a východu Slovenska a zmiernenia regionálnych rozdielov, pokračoval Vážny. „Je to priorita vlády a chceme sa s ňou popasovať. Je to veľmi ambiciózny cieľ,“ tvrdí Vážny. Pripustil však, že príprava PPP na Slovensku by bola oveľa jednoduchšia, keby sme s týmito projektmi mali konkrétne skúsenosti. O to je celý proces podľa neho náročnejší, keďže ide o veľký balík právnych, technických aj finančných problémov. „V projektovej príprave sme našli veľkú dieru, ktorú teraz musíme doháňať. Keby bola výstavba diaľnic a rýchlostných ciest v minulých dvoch volebných obdobiach plynulá, nemali by sme problém s nedobudovaním nadradenej dopravnej infraštruktúry. Keby sme nezačali teraz, ale až o dva roky, potom by bolo Slovensko krajinou stojacich áut,“ uviedol Vážny o nevyhnutnosti urýchlenia výstavby diaľničnej siete.

 


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

31. 10. 2024

USD 1,088 0,007
CZK 25,327 0,050
GBP 0,838 0,003
HUF 408,280 0,100
CAD 1,513 0,006

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS