ČLÁNOK




12. každoročný automobilový prieskum KPMG
11. januára 2011

Cestovná mapa globálneho automobilového priemyslu ukazuje veľkú zmenu, pretože hráči hľadajú nové cesty vpred, zistil 12. každoročný automobilový prieskum KPMG

• Urbanizmus a účel vozidla budú diktovať riešenia pre mobilitu
• Nové technológie a zvýšená bezpečnosť sa považujú za kľúčové diferenciačné kritériá
• Aliancie sa považujú za riešenie výziev spojených s meniacimi sa podnikateľskými modelmi
• Export na iné trhy sa považuje za riešenie nadmerných kapacít, ale rozvíjajúce sa trhy budú čoskoro presýtené

Rastúci záujem spotrebiteľov o účelové vozidlá v Európe a Severnej Amerike a potreba bezpečných, úsporných áut na rozvíjajúcich sa trhoch ako je Čína nútia globálnych hráčov v automobilovom priemysle, aby vyhodnotili, ako najlepšie čeliť dramatickým zmenám na trhu. V 12. každoročnom globálnom prieskume automobilového priemyslu spoločnosť KPMG International oslovila riadiacich pracovníkov vedúcich automobilových firiem s otázkou, ako sa plánujú vyrovnať s novými výzvami a byť lídrami inovácie a vyvíjajúceho sa hodnotového reťazca počas nasledujúcich piatich rokov.

“Tento prieskum predpovedá zmenu,” uviedol Dieter Becker, globálny riaditeľ KPMG pre automobilový priemysel. “V roku 2004 sa predpokladalo, že medzi faktormi ovplyvňujúcimi rozhodnutia spotrebiteľov o nákupe vzrastie význam palivovej efektívnosti; dnes je pre spotrebiteľov palivová efektívnosť faktorom číslo jeden.”

Globálny prieskum KPMG u vedúcich pracovníkov v automobilovom priemysle v roku 2011 pod názvom Vytvorenie budúcej cestovnej mapy automobilového priemyslu [Creating a Future Roadmap for the Automotive Industry] prináša názory viac ako 200 výrobcov, dodávateľov a predajcov automobilov na očakávané výzvy a príležitosti v oblasti spotrebiteľských trendov a technologickej inovácie, nových podnikateľských modelov, príležitostí na rast a ziskovosť, ako aj na rozvíjajúce sa trhy počas nasledujúcich piatich až desiatich rokov.  

“Mnohé faktory naznačujú, že v hre je dvojpásmový globálny trh,” uviedol Dieter Becker. “Vyspelejšie krajiny sa snažia vyrovnať s problémom meniaceho sa správania pokiaľ ide o mobilitu, zatiaľ čo v rozvíjajúcich sa regiónoch, napríklad v Ázii, existuje tlak na dodávky rozmanitých automobilov pre obyvateľstvo hladné po väčšej mobilite. Výrobcovia automobilov budú musieť konať rýchlo, aby splnili tieto očakávania.” 

Spotrebiteľské trendy volajú po účelových vozidlách, „riešeniach mobility“

Rast populácie a urbanizácia sú hnacou silou významných zmien v automobilovom priemysle na celom svete. Nárast počtu nízko-emisných zón a obmedzovanie prístupu do vnútorných centier miest môže byť len začiatok, ako ukazujú nové mestá bez áut, napríklad Masdar v Spojených arabských emirátoch.

Tieto nastupujúce trendy dominujú medzi názormi respondentov, pričom 73 percent sa domnieva, že vozidlá sa budú navrhovať na konkrétny účel a 76 percent uvádza, že dizajn vozidiel bude určovať urbanizmus. 

Zatiaľ čo svet čaká na cenovo dostupné automobily na elektrický pohon, kde v súčasnosti prebieha intenzívny výskum a vývoj, štúdia ukázala, že podľa názoru niektorých respondentov môžu pravidlá hry zmeniť „riešenia slúžiace mobilite“ . Zatiaľ čo len deväť percent respondentov sa domnieva, že riešenia pre mobilitu budú predstavovať významnú súčasť ich stratégie, niektoré automobilky, napríklad Daimler, Peugeot, BMW a iné, už investujú do tejto oblasti.

“Takéto progresívne myslenie by sa mohlo stať konkurenčnou výhodou, ktorá urýchli nástup týchto spoločností na vedúcu pozíciu v zmenenom hodnotovom reťazci automobilového priemyslu,” povedal Becker. “Tí, ktorí vlastnia riešenia slúžiace mobilite, by mohli vlastniť aj trh.”

S nástupom riešení slúžiacich mobilite – pričom palivová efektívnosť jednoznačne zostáva najdôležitejším faktorom pri kúpe auta – asi 80 percent respondentov uvádza, že vozidlá na hybridný a elektrický pohon budú mať leví podiel na raste akejkoľvek kategórie vozidiel počas nasledujúcich piatich rokov. Mnohí respondenti však očakávajú pokračujúcu úlohu vlády, pretože sa domnievajú, že autá na elektrický pohon nebudú v blízkej budúcnosti cenovo dostupné bez dotácií.

Nové technológie a meniace sa zodpovednosti v hodnotovom reťazci 

Zatiaľ čo väčšina respondentov uviedla, že autá na elektrický pohon nebudú počas nasledujúcich piatich rokov cenovo dostupné pre masový trh, investície do tejto kategórie sú dôležité – pokiaľ ide o všetky dostupné alternatívne palivové technológie, takmer 90 percent respondentov plánuje počas nasledujúcich piatich rokov investovať do hybridných systémov, batériového elektrického pohonu alebo technológií vodíkových palivových článkov.

Snaha o alternatívne palivá a elektrické hnacie sústavy prinesie aj väčšie zameranie na bezpečnosť.

 “Keďže čoraz viacej vozidiel začína využívať nové technológie pohonu,” poznamenal analytik KPMG Ján Linhart, “rastie aj potenciál pre horľavé batérie a iné hrozby, čo dáva dodávateľom aj výrobcom originálnych zariadení (original equipment manufacturers – OEM, t.j. výrobcovia, ktorí pri výrobe používajú komponenty a zariadenia od iných výrobcov a hotový výrobok predávajú pod svojou vlastnou obchodnou značku) šancu prevziať vedenie v oblasti bezpečnosti ako nástroja pre získanie zásadnej konkurenčnej výhody.”

V pretekoch o vedenie v technologickej inovácii v oblasti alternatívnych palív a elektrických hnacích sústav 68 percent najvýznamnejších hráčov radšej volí cestu vstupu do strategických aliancií alebo spoločných podnikov s dodávateľmi, ako snahu o získanie kapitálu a samostatné podnikanie. Tento názor zdieľajú najmä globálni hráči v regióne EMEA (Európa, Stredný Východ a Afrika) a Ameriky, zatiaľ čo firmy v regióne Ázie a Pacifiku sa budú s najväčšou pravdepodobnosťou snažiť zabezpečiť si úvery na financovanie týchto investícií.

Tieto kroky by mohli mať významné dôsledky pre ďalší vývoj hodnotového reťazca v automobilovom priemysle.

“Aliancie sú dobrý spôsob, ako okrem zdieľania rizík a nákladov získať aj prístup k špecializovanému technologickému know-how,” povedal Becker. “Platí to najmä pre hybridné technológie a elektrické hnacie sústavy. Treba poznamenať, že tieto spoločné aktivity môžu začať zmazávať rozdiely medzi dodávateľmi a výrobcami.”

Polovica účastníkov prieskumu sa domnieva, že vzhľadom na to, že strategické partnerstvo má taký kľúčový význam pre rýchle technologické inovácie, v odvetví dôjde k novému vývoju hodnotového reťazca a medzi výrobcami OEM, dodávateľmi, novými firmami na trhu a okrajovými hráčmi vznikne nová dynamika. 

Tieto posuny, ku ktorým podľa respondentov dôjde v priebehu niekoľkých rokov, povedú napríklad k otázkam, v ktorej časti hodnotového reťazca bude dominovať značka a či technológiu elektrickej hnacej sústavy povedú výrobcovia OEM alebo ich partneri. Viac ako dve tretiny respondentov sa domnievajú, že výrobcovia OEM budú vlastniť technológiu elektrickej hnacej sústavy do roku 2020. 

“V tomto úplne novom svete meniacich sa trhových podmienok je vývoj dodávateľov a snaha o rýchlu inováciu a zdieľanie poznatkov nevyhnutnosťou,” uviedol Becker. “Výrobcovia automobilov však musia začať rozmýšľať o nových podnikateľských modeloch, aby si udržali svoju technológiu, know-how a povesť značky. Naša správa do istej miery naznačuje, ako by tieto modely mohli vyzerať.”

Pokiaľ ide o celkovú ziskovosť, väčšina respondentov sa domnieva, že najväčšiu ziskovosť počas nasledujúcich piatich rokov dosiahnu výrobcovia OEM. Aj keď respondenti v súčasnosti nepovažujú finančné služby za najziskovejší segment v automobilovom biznise, tieto služby predstavujú obrovský potenciál, a to najmä na rozvíjajúcich sa trhoch, kde je tento sektor relatívne málo rozvinutý, uviedol Becker.

Nadmerné kapacity sú dôvodom na obavu, ale riešenie ponúka export na iné trhy

Keďže výrobcovia automobilov zápasia s nevyhnutnými zmenami, ktoré budú formovať budúcnosť tohto sektora, nadmerné kapacity naďalej predstavujú hlavnú obavu na vyspelých aj rozvíjajúcich sa trhoch. Takmer dve tretiny respondentov sa domnievajú, že najviac presýtené sú Spojené štáty, za ktorými nasleduje Japonsko a Nemecko, pričom je zaujímavé, že dokonca aj Čína a India v nasledujúcich piatich rokoch dosiahnu stav nezanedbateľných nadmerných kapacít. 

“Nadmerné kapacity v Číne sú otázkou na zváženie, ale neinvestujeme predsa do našich závodov preto, aby sme prišli o príležitosti na predaj. Je to riziko, ktoré stojí za to podstúpiť,” uviedol Bernd Pichler, generálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen v Číne.

Väčšina výrobcov automobilov sa domnieva, že úľavu by mohol priniesť rastúci export na nové trhy; príležitosti na export však môžu byť v budúcnosti obmedzené, pretože mnohí výrobcovia OEM budujú závody na nových trhoch.  

Poznámka

Na prieskume sa zúčastnilo 200 riadiacich pracovníkov automobilových výrobcov, z ktorých viac ako polovica zastávala funkciu vedúceho podnikateľskej jednotky alebo vyššiu. Respondenti zastupujú všetky časti hodnotového reťazca v automobilovom priemysle, vrátane výrobcov OEM, dodávateľov prvého, druhého a tretieho radu (Tier 1, 2 a 3)  a predajcov.

51 percent riadiacich pracovníkov má základňu v regióne Európy, Stredného Východu a Afriky, 27 percent v regióne Ázie a Pacifiku a 22 percent v Amerike. Všetci účastníci zastupujú spoločnosti s ročnými výnosmi nad 100 miliónov amerických dolárov, pričom viac ako štvrtina pracuje pre firmy s výnosmi, ktoré presahujú 10 miliárd amerických dolárov.

Kópia prieskumu je k dispozícii tu: www.kpmg.com/Automotive


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 4. 2024

USD 1,071 0,001
CZK 25,164 0,012
GBP 0,856 0,000
HUF 392,280 0,700
CAD 1,463 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS